Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er så bortkastet å leie et lite og dårlig rom som student til 5000 ++ i måneden. Dette blir jo 300 000 på 5 år. Fullstendig bortkastede penger. Hvorfor må man bare finne seg i å kaste bort pengene sine på denne måten? Dette hadde vært nok til egenkapital, istedet kaster man det i dass

Anonymkode: 932dc...c14

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva tenker du alternativet skulle vært? En må jo bo et sted mens en sparer penger til egenkapital også.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

kan jo kjøpe seg en campingvogn og bo i den i 3-5 år det gir jo muligheten til og spare. 

Anonymkode: 10fa3...b8d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke nødt til å finne deg i det, men det koster gjerne å ha et sted å bo om du ønsker det. Det hadde ikke fungert å huse alle studenter gratis. 

Anonymkode: c11fc...9e9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke nødt til å finne deg i det, men det koster gjerne å ha et sted å bo om du ønsker det. Det hadde ikke fungert å huse alle studenter gratis. 

Anonymkode: c11fc...9e9

Hva er alternativet om man ikke finner seg i det? 60 000 på et år er sykt

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så bortkastet å leie et lite og dårlig rom som student til 5000 ++ i måneden. Dette blir jo 300 000 på 5 år. Fullstendig bortkastede penger. Hvorfor må man bare finne seg i å kaste bort pengene sine på denne måten? Dette hadde vært nok til egenkapital, istedet kaster man det i dass

Har du råd til å betale 2-3 ganger mer i måneden i boutgifter (lån, renter, husleie/kommunale avgifter, vedlikehold osv) står det deg fritt til å gjøre det.

Har du ikke nok egenkapital er det greit å leie billig mens du sparer opp til det.
Har du mulighet til å betale 10-15000 i boutgifter hver mnd kan du spare 5-10 000 hver mnd, og da kan du kjøpe egen bolig i løpet av få år.

(Min erfaring er at de som sier slikt som trådstarter skriver her ikke forstår at det er dyrt å eie bolig.  Det lønner seg kun på lang sikt.  Kortsiktig er det mye mer gunstig å leie)

Anonymkode: 90e0a...9a9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ett sted må man jo bo frem til man har egenkapital, så fremt ikke mamma og pappa stiller opp. Og campingvogn må man jo ha en plass å parkere + at vognen koster jo. Har en venninne som er fanget i en ond leie-sirkel. Hun tjener for lite til at hun klarer å spare mer enn 2-300 hver mnd. Hun kommer jo aldri til å få nok egenkapital til å kjøpe seg noe. Ikke kan hun bo billigere heller, hun har 2 barn på 6 og 3, og de bor på usselige 25 kvadrat.

Anonymkode: 2b48b...13b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ett sted må man jo bo frem til man har egenkapital, så fremt ikke mamma og pappa stiller opp. Og campingvogn må man jo ha en plass å parkere + at vognen koster jo. Har en venninne som er fanget i en ond leie-sirkel. Hun tjener for lite til at hun klarer å spare mer enn 2-300 hver mnd. Hun kommer jo aldri til å få nok egenkapital til å kjøpe seg noe. Ikke kan hun bo billigere heller, hun har 2 barn på 6 og 3, og de bor på usselige 25 kvadrat.

Hva betaler hun for leie?

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det bortkastede penger å ha tak over hodet, så kan du sikkert finne deg ei pappeske under ei bro.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper ikke du studerer økonomi?

Å kjøpe mens du studerer er jo nedsnødd, siden du i all hovedsak bruker hele verdiøkningen og mye av egenkapitalen på omkostninger ved kjøp og salg. Om det nå blir en verdiøkning da. Regnestykket ditt hadde nok blitt mer enn trist om du studerte i Stavanger f.eks. Dumt å sitte bundet i en leilighet som er mindre verdt enn du ga for den og ha flotte jobbtilbud i andre enden av landet. 

Anonymkode: a0695...4c0

• Liker 1
Skrevet (endret)
Den 6/17/2016 at 11.26, AnonymBruker skrev:

.

Endret av Feyfeyhey
  • Liker 2
Skrevet (endret)

60 000 er jo ingenting.

12 000 i kommunale avgifter.

14 000 i forsikring.

Da sitter du igjen med 44 000 for strøm, vedlikehold, internet, og renter. 

Fordelen med å leie er at du slipper alt ansvar. Hvis varmtvannstanken eller rør må byttes må du betale hele regningen hvis du eier. Som leietager sender du bare en SMS så fikser utleier det. Litt som å være ansatt mot å drive egent. Jeg tjener mindre som ansatt men har ingen risiko. Selv om det ikke er kunder, eller bilen blir ødelagt, så får jeg betalt. Jeg slipper all risiko, men jeg må jo betale litt for det.

Det er heller ikke gitt at boliger kommer til å fortsette å stige i verdi. Et boligkrakk kan fjerne mye av verdiene i boliger.

Hvis du kjøper en leilighet til den prisen vil jo fellesutgiftene ofte utgjøre sånn 3-4000 alene...

Endret av amativeReflection
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man kan spare på andre ting??

Anonymkode: 448ba...ba4

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva betaler hun for leie?

Litt over 10 000 tror jeg. Kjempedyrt. Ikke spesielt sentralt en gang.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt over 10 000 tror jeg. Kjempedyrt. Ikke spesielt sentralt en gang.

for bare 25 kvm, wow

Skrevet

Bo må man, så den utgiften må man ta. En naturligvis påstå at da skal man spare til man har egenkapital, man hvor lenge er det.

Men det er jo et spørsmål om det har noe for seg å studere. Jeg må si jeg lurer, 17 år etter at jeg tok eksamen. Var det mitt ansvar at det trengs arbeidskraft i udanningsgrupper?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bruke studielånet som blir omgjort til stipend ved bestått eksamener for å dekke en god del av leien.

Anonymkode: 2ef8d...889

• Liker 2
Gjest jesse james
Skrevet

Hva er alternativet mener du ts? Å bo på gaten men en sparer ek? 

Du må huske på at ikke alle er like heldig som for bo hos mamma og pappa til de har spart opp ;) (eventuelt få hjelp til å kjøpe) 

Gjest Rose11
Skrevet
3 timer siden, ArtyFarty skrev:

Er det bortkastede penger å ha tak over hodet, så kan du sikkert finne deg ei pappeske under ei bro.

:fnise: Eller crashe på sofaen til en venn gratis. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis ikke verden snart klarer å kutte ut "min / din" tankegangen, så kommer økonomien til å kollapse totalt. En måte å gjøre noe med dette på er å innføre borgerlønn i første omgang, som en omstilling til nye tider.

Anonymkode: 515cc...5da

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...