Gå til innhold

Bryr du deg om mat, eller er det kun føde?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spiser du mat kun for å overleve/være sunn/føle deg bra, eller koser du deg med mat? Spiser du mat du liker, som kanskje ikke er så sunn, eller holder du deg til sunne måltider kun med fokus på sunnhet og friskhet? (Det trenger altså ikke smake godt, det spiller ingen rolle)

Anonymkode: d2124...ecf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mat er lidenskap for meg, så ja, jeg koser meg med mat.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spiser for å unngå å være sulten. Mat er interessant, men orker ikke lage noe, så det blir helst til at jeg leser om noe men eter noe annet.

Anonymkode: c4549...b4f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dessverre slitt med spiseforstyrrelse så mat betyr nok overdrevent mye for meg. 

Anonymkode: 6b3bf...6ba

Skrevet

Jeg koser meg alltid med mat, det er derfor jeg kun spiser ting jeg synes er godt (og ikke bare "sånn passe"). :)

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Skrevet

Jeg koser meg med mat! Elsker å spise god mat, og ha god tid til å nyyyyyte gode smaker! Heldigvis for meg så er det meste av maten jeg liker best sunn mat :laugh:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiser kun for å overleve. Driter i alle andre aspekter med mat. 

Anonymkode: 7a821...ecf

Skrevet

For meg handler mat om nytelse og kos, selv om det også enkelte ganger kun fungerer som føde. 

• Liker 1
Skrevet

Elsker både å lage og spise god mat :)

Skulle gjerne hatt mulighet til å bruke mer tid på matlaging enn det jeg har nå, men regner med det blir bedre når barna mine er eldre og jeg har mer egentid. Ideelt ville jeg gjerne laget alle måltider fra bunn og spist mer variert enn det jeg gjør nå.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes god mat er godt, og av og til kan jeg spise for å kose meg. Men stort sett er det bare føde, for å unngå å være sulten.

AnonymBruker
Skrevet

Matlaging av gode råvarer er en helt vesentlig del av livet mitt, og avgjørende for livskvaliteten.

Anonymkode: d023a...0c1

• Liker 2
Gjest Chauve-Souris
Skrevet

Elsker å lage mat, men ikke å spise den. Foretrekker så klart god mat over vond mat, men om jeg heller kunne tatt en pille hver dag med alt av næringstoffer, riktig fordeling av makroer og mikroer, fiber osv., og riktig innhold av kalorier, ville jeg mye heller det, så lenge de holdt blodsukker stabilt og man ikke følte sult.

Skrevet

Jeg spiser som regel for å unngå og være sulten, og for å overleve, stort sett. Hadde sultfølelsen vært fraværende, tror jeg neppe jeg hadde fått i meg noe annet enn drikke.

Jeg spiser stort sett ikke fordi jeg vil nyyyyte smakene og maten. Selvfølgelig er det retter jeg liker bedre enn andre, f.eks. er jeg glad i pasta og tomatsauser og visse gryteretter.

Å lage mat er kjedelig, en oppgave som MÅ gjøres, og kun noe jeg MÅ gjøre for å unngå og sulte ihjel. Og for å fòre familien, da. Det er visse yndlingsretter jeg har, som jeg har lært meg å lage og som jeg lager bra, f.eks. gryteretter laget fra bunnen av, som Boeuf Bourguignon og Biff Stroganoff.

Har aldri forstått meg på folks interesse for å stå og kokkelere i timesvis på kjøkkenet og KOSE seg med det. Not my cup of tea :)

Skrevet

Mat for meg er så mye mer enn å bare bli mett. Mat samler mennesker sammen, venner og familie. Det er glede,sosialt,god stemning,koselig og så mye mer når man samler sammen over en Feast/måltid. Uansett om man er 2 eller 20 så blir det alltid bedre å dele på maten :) 

Jeg er oppvokst i et fattig hjem og har enorm respekt for maten. Selv om jeg bruker veldig mye penger på mat så er det minst mulig som blir kastet. 

Det er ikke et skikkelig must for meg å vite hvor maten kommer fra, men det er alltid et lite + å vite.. Er ofte jeg lurer på hvor hardt og hvordan folk jobber for å få fram noe av produktene jeg spiser.

De siste åra har jeg også utvilket en stor lidenskap for matlaging. Jeg liker å putte god mat i folk, simple mat med maks smak som metter og WOW`er folk. Jeg lager ofte mat til mine nærmeste venner, ikke alltid det er ment for dem men klovnene dukker opp så ofte at det har blitt vanlig :P

Jeg er glad i tullingene men det er noe helt annet å lage mat til en man dater eller en kjæreste. For meg er det veldig romantisk både å lage mat og får servert mat av en man er veldig glad i. Det trenger ikke alltid å være no fancy, no enkelt og godt settes veldig pris på. Jeg liker å overraske med god mat og herlige desserter, det skaper en helt magisk god stemning mellom 2 personer. Det er en fin måte å vise at man bryr seg og er glad i en person.

For å holde til topic, så ja jeg bryr meg veldig mye om mat og koser meg kjempe masse :)

"Det finnes ik usunn mat! bare usunne mengder" :hjerte: Spis hva dere vil, bare med måte!

Buon appetito

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, Sommerfugl83 skrev:

Elsker både å lage og spise god mat :)

Skulle gjerne hatt mulighet til å bruke mer tid på matlaging enn det jeg har nå, men regner med det blir bedre når barna mine er eldre og jeg har mer egentid. Ideelt ville jeg gjerne laget alle måltider fra bunn og spist mer variert enn det jeg gjør nå.

Lag mat med barna dine, det kan være veldig lærerikt og gøy uansett alder!

De beste minnene jeg har fra matlaging var da jeg sto på kjøkkenet med bestemor, på den måten lærte jeg også å sette stor pris på god mat. Synd at hun har flyttet til utlandet og jeg ikke har fått sett henne på et par år... Må nok reise ned til henne snart :) 

• Liker 1
Gjest Tom/Loki
Skrevet

Ja, jeg bryr meg om hva jeg spiser, man kan ikke leve på junk food men det er ikke farlig å spise det heller, bare du gjør det med måte. Jeg liker også å lage mat og finne nye retter. Men i bunn å grunn så er jo mat til for at vi ikke skal sulte.

Skrevet

Spiser når jeg er sulten, og når jeg er sulten vil jeg ha mat jeg synes er god. Det betyr at posepulvergørr og halvfabrikata er svært sjelden vare på min tallerken.

Gjest EpleDrue
Skrevet

Nyter maten. Liker veldig godt mat. Spiser det jeg liker, uavhengig av hvor sunt det er osv. :ph34r:

Skrevet (endret)

Edit: hadde svart etter å bare ha lest overskriften og skummet litt fort gjennom TS sitt innlegg;

Ja, jeg er opptatt av mat, som mer enn bare noe som gir nok kalorier til å holde meg i live. Selv om jeg ikke er noen foodie, bruker jeg tid og energi på å lage mat, siden jeg fortrekker å gi kroppen min føde som er sunn og laget fra bunnen av, altså både litt mer spennende og langt sunnere enn frossenpizza og halvfabrikata.

På mitt kjøkken er det ingen motsetning mellom mat som er sunn, og gir næring, og som smaker godt og jeg virkelig kan kose meg med. Klart det er enkelte retter jeg egentlig liker, som jeg holder meg unna fordi de er usunne, men interessen min for å lage mat gjør meg i stand til å lage mat som tilfedsstiller både kroppens behov og hva jeg har lyst på.

Endret av Hot mess
Gjest The damned
Skrevet

Ja,jeg er veldig interessert i å lage og spise mat. Noen ganger kommer jo hverdagen i veien og matlaging blir ikke så morsomt,men til og med da vil jeg spise god mat.

Selv om jeg prøver å spise sunt så vil jeg spise sunn mat som smaker godt og ikke bare kylling og kokte grønnsaker :) Synes det er kjempegøy å prøve nye ting og kan kose meg skikkelig med matlagingen. Jeg liker å gjøre hverdagsmaten litt mer spennende.

Jeg synes mat er viktig og jeg synes at råvarene også er viktige,men økonomien tillater meg ikke å kjøpe det jeg alltid ønsker. Reiser jeg på ferie er jeg veldig opptatt av om maten de har der er god og det er en like stor del av en fin ferie som alt det andre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...