AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #1 Skrevet 16. juni 2016 Av det jeg har hørt så har jeg forstått at man bør ha en fin balanse mellom intervaller og langkjøring. Jeg har tenkt å begynne å trene mer målrettet nå, men problemet er at her jeg bor så har jeg mest tilgang til bakker og bruker da å kjøre bakkeintervaller. Gjør det noe å bare trene det? (I tillegg til at jeg går en del på fjellet, som på en måte blir litt som langkjøring) Jeg har jo mulighet til å jogge på flat vei, men det er et lite stykke dit så det blir liksom ikke hver uke. Anonymkode: 674d3...a49
ajarRun Skrevet 16. juni 2016 #2 Skrevet 16. juni 2016 Noen har veldig tro på intervaller, andre mener det er oppskrytt. Men det viktigste er at du liker det. Formen vil bli bedre uansett så lenge pulsen går opp.
Geparden Skrevet 17. juni 2016 #3 Skrevet 17. juni 2016 Hvilket mål har du? Ca hvor mye vil du trene? Dette er løping? 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #4 Skrevet 18. juni 2016 Den 17.6.2016 at 8.09, Geparden skrev: Hvilket mål har du? Ca hvor mye vil du trene? Dette er løping? Målet er å få bedre kondis. Jeg vil trene 2-3 ganger i uka. Anonymkode: 674d3...a49
Maximillian Cohen Skrevet 18. juni 2016 #5 Skrevet 18. juni 2016 Du må ikke løpe intervaller selv om du løper i bakker. Det er også veldig vanskelig for meg å se for meg et sted som kun består av bakker. Selv bor jeg halvveis oppe på et fjell, det vil si at jeg må velge mellom å begynne med oppover eller nedover, men til slutt flater det jo litt ut. Jeg vil ikke anbefale en nybegynner å kjøre på med hard intervalltrening 2-3 ganger i uken.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #6 Skrevet 18. juni 2016 2 timer siden, Maximillian Cohen skrev: Du må ikke løpe intervaller selv om du løper i bakker. Det er også veldig vanskelig for meg å se for meg et sted som kun består av bakker. Selv bor jeg halvveis oppe på et fjell, det vil si at jeg må velge mellom å begynne med oppover eller nedover, men til slutt flater det jo litt ut. Jeg vil ikke anbefale en nybegynner å kjøre på med hard intervalltrening 2-3 ganger i uken. Hva skal jeg gjøre da liksom? Jeg får utrolig vondt i beina av å løpe på asfalt, og da er det bare bakker som er et alternativ. Anonymkode: 674d3...a49
jabx Skrevet 18. juni 2016 #7 Skrevet 18. juni 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva skal jeg gjøre da liksom? Jeg får utrolig vondt i beina av å løpe på asfalt, og da er det bare bakker som er et alternativ. Anonymkode: 674d3...a49 Du kan jo begynne mer forsiktig. Hard intervall en gang i uken og litt lettere dag 2 og eventuelt 3. Så kan du øke til to intervalløkter når kroppen begynner å komme seg litt. Gradvis øke intensiteten/treningsbelastningen over tid.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #8 Skrevet 18. juni 2016 8 minutter siden, jabx skrev: Du kan jo begynne mer forsiktig. Hard intervall en gang i uken og litt lettere dag 2 og eventuelt 3. Så kan du øke til to intervalløkter når kroppen begynner å komme seg litt. Gradvis øke intensiteten/treningsbelastningen over tid. Det er jo ikke sånn at jeg ikke har trent før da. Det er bare det at jeg ikke har hatt noe mål eller plan på utholdenhetstreningen, men heller har trent når jeg har hatt lyst og sånn. Greia er jo at jeg ikke blir nok sliten av å bare gå i bakkene, så da må jeg liksom jogge/løpe opp, alt etter hvor bratt det er. Anonymkode: 674d3...a49
Iffu Skrevet 18. juni 2016 #9 Skrevet 18. juni 2016 (endret) Målet med å variere treningen er jo å trigge progresjon, samt stimulere motivasjonen. Sjelden man har godt av bare det ene eller det andre over tid. Samtidig, så viser jo alt av tester at harde intervaller er mest effektivt inntil et punkt der progresjonen som regel avtar. Så lenge du kun trener 3 dager i uka og DU virkelig føler at du har overskudd/motivasjon til å kjøre de hardt, er det ikke noe i veien for at du gjør det. Et tips er å variere litt hvordan du trener hardt. Noen ganger lange drag, korte drag,pyramide, spurter osv. - Trene på litt på forskjellige fysiske steder er også noe som gjør at man bevarer motivasjon.Det er trening over tid som gir resultater. mao, motivasjon er veldig viktig. 2,3,4,5 uker, vil antageligvis gi deg god progresjon alt ettersom hvordan formen din er i dag. Vil du ha ytterligere progresjon, må du som regel øke antall økter/timer du trener i uka, og det vil det være naturlig at disse er rolige økter i tillegg til at man må variere enda mer på intensitet. Med rolige økter mener jeg prate-tempo. Hvis prate tempo er å gå i bakkene , så er det det du skal gjøre. Jo mer man trener jo mer viktig er det variere og skille mellom øktene. Det er ikke alltid så lett å¨kjenne hvordan kroppen er og hva man tåler av trening, eller om man f.eks. er restituert nok. Man skal lytte til kroppen sies det, men det er veldig lett å øke belastning fort når man har stor fremgang. Det kreves som regel en hel del feiling/prøving over tid for å mestre det skikkelig. Endret 18. juni 2016 av Iffu
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå