Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg sliter med å skjønne hvem som skal utbetale feriepengene mine. I 2015 har jeg jobbet på ulike plasser innenfor samme kjede. Først fast på en arbeidsplass (januar til september). Så flyttet jeg og jobbet i en vikar stilling i 2 måneder ( oktober til november). Deretter fikk jeg fast jobb og begynte der i desember til per dagsdato.  Jeg fikk lønnsslippen min idag og fikk ikke utbetalt noe som helst. Dessuten var jeg skyldig et viss beløp som jeg må betale tilbake? Jeg skjønner ingenting. Arbeidsgiver prøvde å forklare, men jeg skjønner ikke. Kan noen kloke hoder forklare meg hva som rett?  

Anonymkode: f971f...6f3

Skrevet

Høres ut som det er tre ulike steder med tre ulike økonomier, så da får du feriepenger fra alle tre.

Dette nåværende stedet har du bare jobbet en måned i fjor og dermed bare spart opp 10-12% av denne lønna i feriepenger hos dem. 

Den måneden du får utbetalt feriepenger, er også den måneden bedriften trekker lønn for de 5 ukene ferie du har. Så lønnsutbetalingen i juni er egentlig minus en ukes lønn. Men så legger man de oppsparte feriepengene oppå der igjen, og sitter som oftest igjen med en feitere utbetaling enn en vanlig måned likevel. 

Jeg fikk også mager feriepengeutbetaling fra min arbeidsgiver i år, fordi jeg skiftet jobb på tampen av året i fjor. Men jeg fikk i tillegg feriepenger fra min forrige arbeidsgiver som jeg jobbet hos i fjor.

Du skal få feriepenger for alt du har jobbet i fjor, men det blir tre forskjellige utbetalinger og dette var bare den ene.

• Liker 1
Skrevet

Feriepenger får du fra hver enkelt av dine arbeidsgivere fra i fjor. 10,2 eller 12 % avhengig av avtalt ferielengde. Er du sikker på du ikke fikk utbetalt da du sluttet i de to første jobbene? Det er lovens ordning. 

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Glitnir skrev:

Feriepenger får du fra hver enkelt av dine arbeidsgivere fra i fjor. 10,2 eller 12 % avhengig av avtalt ferielengde. Er du sikker på du ikke fikk utbetalt da du sluttet i de to første jobbene? Det er lovens ordning. 

Jeg fikk ingen feriepenger fra min nåværende arbeidsplass (jobbet 1 måned i desember 2015). Jeg er nødt til å betale tilbake fikk jeg beskjed om. Er jeg nødt til å kontakte hver enkelt arbeidssted selv for å få feriepengene eller sendes det automatisk? Ingen av arbeidsplassene betalte feriepenger da jeg sluttet.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk ingen feriepenger fra min nåværende arbeidsplass (jobbet 1 måned i desember 2015). Jeg er nødt til å betale tilbake fikk jeg beskjed om. Er jeg nødt til å kontakte hver enkelt arbeidssted selv for å få feriepengene eller sendes det automatisk? Ingen av arbeidsplassene betalte feriepenger da jeg sluttet.

Feriepengene skal komme automatisk fra de andre arbeidsplassene, men når de kommer avhenger av hvilken lønnsdato de har? Hvis den har passert (noe jeg regner med siden det er samme kjede) og du ikke har fått feriepenger, ville jeg tatt kontakt med de to andre. 

Når det gjelder din nåværende arbeidsgiver, er spørsmålet hvor mange uker ferie du skal ta ut i år. Hvis du tar ut 25 feriedager, vil du havne på minussiden mht utbetaling denne mnd.

Feriepengeutbetalingen er grovt sett slik: Månedslønn - 25 feriedager + feriepenger fra i fjor = utbetaling. 

Da du kun har opparbeidet deg feriepenger hos denne arbeidsgiveren i desember, vil trekket for 25 feriedager overstige dine opparbeidede feriepenger. Derfor får du negativ lønn.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du leser lønnsslippen, så står det oppgitt fratrekk for feriedager eller lignende, som vil være et negativt beløp som tilsvarer minus fem ukers lønn.

Under der står det oppgitt feriepenger, som vil være et positivt beløp på omtrent 12% av det du tjente på det stedet i fjor. 

Så du har garantert fått feriepenger fra din nåværende arbeidsplass sånn sett, men summen av feriepengene minus fratrekk for feriedager ble negativt fordi du ikke hadde spart opp mye feriepenger der i fjor.

Men du får også feriepenger fra de andre, og de skal komme automatisk. Ofte blir de utbetalt når man slutter, eller i januar året etter man sluttet, har du ikke fått dem enda så vil du få dem i juni på den datoen de vanligvis har lønnsutbetaling.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svarene. Da ble jeg litt klokere! Jeg tok kontakt med lønningskontoret, og  feriepengene var  lagt til utbetaling.. :-) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...