Gå til innhold

Politisk Ståsted.

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg ser på meg selv som en klassisk Liberallist, hva ville dere her inne på KG Sagt dere er? (sosialist,progressiv,kappitalist osv..)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Liberal sosialist, tror jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Konservativ

Anonymkode: b8c1c...b89

Gjest Tom/Loki
Skrevet (endret)

Liberal 

Endret av Tom/Loki
Skrevet

Litt høyrevridd sosialist. Stort sett er jeg mest til høyre innenfor sosialismen, men jeg har og standpunkter som er venstrevridde og swntrumsorienterte innenfor sosialismen.

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Jeg mener at verken utilitarismen eller deontologien i sine ytterste konsekvenser, eller noe i nærheten for den saks skyld, er noe å trakte etter. Så jeg er vel en god gammeldags hykler, siden jeg ikke bruker samme logikk til å besvare alle spørsmål.

For å være litt mer presis så synes jeg at skattene i vesten umoralsk høye. Spesifikt for de som betaler mest. Jeg har laget en arbitrær grense hvor jeg mener at ingen burde betale mer enn 50% av sin inntekt i skatt. I Vest-Europa (muligens unntatt Sveits og mikronasjoner) og Nord-Amerika så betaler de med høyest inntekter typisk mellom 60 og 70 prosent i: Arbeidsgiveravgift (selv om dette teknisk sett er en skatt for bedriften) + Innteksskatter + Skatt på forbruk med alminnelig sats.

Når det gjelder det de i USA kaller for "social issues" så ser jeg 4 ulike posisjoner. Disse er konservativ (diskriminere mot vilkårlig utvalgte grupper), Liberal/Sosial (positiv diskriminering av statistisk sett mislykkede grupper), Sentrisk (ha et individualistisk lovverk). Liberal/Libertariansk (samme som sentrisk, men eiendomsretten tillater private aktører å følge den av de tre andre posisjonene de selv støtter)

Her er jeg mest tilhenger av den liberale/libertarianske posisjonen, selv om den sentriske går helt fint den også.

Så du kan nok si at også jeg er liberalist i og med at jeg havener vesentlig lenger i den retningen enn de fleste andre i vesten tydeligvis gjør. Men om jeg hadde gått på en konferanse for Liberalistene i Norge eller et tilsvarnde parti i utlandet tror jeg jeg ville blitt kalt sosialist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...