AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #1 Del Skrevet 16. juni 2016 Denne uken har jeg sagt ja til å jobbe mandag-søndag. Dette tilsier 54 timer. Har jeg krav på tillegg i de 14 timene som overstiger 40 t i uka? Annen hver uke jobber jeg mandag-lørdag, som blir 46 timer. Jobber dette fast, og er ikke en engangssituasjon slik som det første eksempelet. Har jeg krav på tillegg på de 6 timene? De ukene jeg ikke jobber lørdag blir det 37.5 t. Følger ikke tarifflønn. Har ikke tillegg på søndag eller lørdag kveld. Anonymkode: 49cf5...f38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 16. juni 2016 #2 Del Skrevet 16. juni 2016 Dette høres ikke bra ut - høres ut som om du blir utnytta. Har du kontrakt som sier noe om arbeidstid osv? Det skal du ha... Jobber du fast, eller jobber du det du tilfeldigvis får tilbud om fra uke til uke? Hvis du faktisk har en kontrakt og er fast ansatt så er det lettere å hevde sine rettigheter. Hvis du er organisert er det enda enklere. Hvis du jobber det du tilfeldigvis får tilbud om uten å ha noe fast så risikerer du selvsagt at du ikke får jobbe mer hvis krever din rett. Hvis du er ungdom så kan du kontakte LO sin sommerpatrulje. Er du heldig så kommer de på besøk og sjekker forholdene. Arbeidsgiver trenger ikke vite at du har kontaktet sommerpatruljen. Da er sjansen mindre for at du blir straffet.. Du kan lese om overtid her: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157 og her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_10#§10-4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paeonia Skrevet 26. juni 2016 #3 Del Skrevet 26. juni 2016 Du har krav på overtidsbetaling. Man kan etter avtale benytte gjennomsnittsberegning, men det forutsetter jo at du ikke jobber fult den uka du jobber "mindre". Meld deg inn i fagforbundet. Da får du også krav på overtid når du passerer 37,5 time. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #4 Del Skrevet 26. juni 2016 Du har ikke lov til å jobbe så mye per uke. Uansett - dersom du ikke får overtidsbetalt til vanlig, vil du neppe få det nå heller. Du har jo tydeligvis en arbeidsgiver som driter i Arbeidsmiljøloven. Anonymkode: 2a2df...deb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #5 Del Skrevet 26. juni 2016 Nei, man har ikke rett på tillegg dersom overtid er frivillig, den må være pålagt. Men settes du opp på vakt hele uka, så er den vel pålagt? Eller er det noe du gjør bare fordi du ønsker å tjene mer? Anonymkode: 8984c...4ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #6 Del Skrevet 26. juni 2016 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, man har ikke rett på tillegg dersom overtid er frivillig, den må være pålagt. Men settes du opp på vakt hele uka, så er den vel pålagt? Eller er det noe du gjør bare fordi du ønsker å tjene mer? Anonymkode: 8984c...4ba Det tror jeg ikke stemmer. Jeg fårovertidsbetalt selvom jeg sier ja til overtid. Planlagt overtid er jo ikke lov i utgangspunktet, så når skal man få overtid da? Hvis arbeidsgiver spør om du kan, du sier nei men får beskjed om at du må likevel? Hvis man ikke er medlem av fagforening er alt man jobber ekstra arbeid, men alt over 40 timer er overtid ved mindre man har gjennomsnittsberegning avtalt. Anonymkode: 46c21...fd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #7 Del Skrevet 26. juni 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det tror jeg ikke stemmer. Jeg fårovertidsbetalt selvom jeg sier ja til overtid. Planlagt overtid er jo ikke lov i utgangspunktet, så når skal man få overtid da? Hvis arbeidsgiver spør om du kan, du sier nei men får beskjed om at du må likevel? Hvis man ikke er medlem av fagforening er alt man jobber ekstra arbeid, men alt over 40 timer er overtid ved mindre man har gjennomsnittsberegning avtalt. Anonymkode: 46c21...fd2 "Pålagt" i denne sammenhengen kan også bety at arbeidsgiver spør først, poenget er at initiativet til overtiden må tas av arbeidsgiver. Så lenge det er arbeidsgiver som tar initiativ til den så har man altså rett til overtidsbetalt, i motsetning til når arbeidstaker av eget initiativ jobber lenger (som da typisk utløser mertid, men det er ikke det samme som overtid og utløser ikke automatisk rett til overtidsbetalt med mindre det er greit for arbeidsgiver). Men arbeidstaker kan også pålegges overtid jo, selv om man sier nei. Dette ligger under arbeidsgiver styringsrett. Planlagt overtid er ikke lov nei, men da som en del av den regulære driften (dvs. at man baserer seg på planlagt overtid langt frem i tid eller i verste fall på permanent basis). En uke med pålagt overtid vil neppe utløse juridiske problemer for arbeidsgiver da det i det store og hele er en kort periode. Anonymkode: 8984c...4ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 26. juni 2016 #8 Del Skrevet 26. juni 2016 Mye merkelige forståelser av arbeidstidsregler her. Frivillig, "frivillig", pålagt osv. Arbeidsmiljøloven fastslår at normal arbeidstid er 37,5 timer. Arbeidstid utover dette skal godtgjøres med 40 % tillegg til vanlig timelønn og dersom overtiden strekker seg til etter 21 eller etter visse klokkeslett på lørdag og alt søn- og helligdagsarbeid så er det 100 % tillegg som gjelder. Tariffavtaler kan ha bedre tillegg enn nevnt i arbeidsmiljøloven. Enkelte arbeidsgivere har regler for at overtid skal være avtalt for at det skal utløse overtid. Dette betyr at arbeidsgiver og ansatt skal være enige om at overtid skal gjennomføres, det kan ikke bare være noe den ansatte finner på for å få mer betalt pr time. Pålagt overtid betyr i praksis at arbeidsgiver ikke spør, men krever at man skal arbeide overtid en periode. Arbeider du mer enn 37,5 timer pr uke arbeider du overtid. Det skal betales med tillegg pr time. (NB! De som jobber deltid må først jobbe fulltid for å få overtidstillegg. Det finnes også skiftordninger med 35,5 og 33,5 timer pr uke, og det finnes også gjennomsnittsberegning av arbeidstid. I alle disse tilfellene er det et krav at arbeidstidsordningene skal være avtalt skriftlig) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå