regine22 Skrevet 16. juni 2016 #1 Skrevet 16. juni 2016 Hei! Ønsker å tjenestegjøre i Forsvaret i nærmeste fremtid (har fritak etter sesjon del 2, men ønsker å søke selv om å komme inn). Jeg kommer også imidlertid til å ta utdanning, i form av 3-årig bachelorgrad. Jamf. samordna Opptak: "Du kan få reservert studieplassen din til neste år på grunn av innkalling til militærteneste, fødsel, adopsjon eller andre tungtvegande grunnar." -gjelder dette også 2. og 3. studieår, etter jeg har fullført 1. studieår? (Ta 1. studieår, gå militæret, deretter ta 2. og 3. studieår.) Vil Lånekassen godta det? -gjelder dette fortsatt om jeg teknisk sett ikke er innkalt, men selv søker om førstegangstjeneste? Militæret strekker seg til 30. september (avdelingen i militæret jeg søker om tillater normalt ikke førtidsdimittering). -kan jeg (muligens avhengig av skole) fortsatt begynne utdanning 30. september og deretter bare lese meg opp på pensum jeg har gått glipp av? -eventuelt, kan jeg få utsatt skolegang to skoleår på grunnlag av innkalling til militæret (da militæret forhindrer meg fra skolegang) (og det vil da fortsatt ikke påvirke studielån?)? Det selvsagt greieste er å ta utdanning i tre år og dermed militæret, det har seg bare at jeg har veldig, veldig lyst til å ta førstegangstjeneste så snart som overhodet mulig. Men pga. medisinske årsaker vet jeg ikke om jeg kan gjøre det til neste år, men kan garantert gjøre det året etter, men, da må jeg ta utdanning i mellomtiden, og hvert år militæret utsettes er negativt for meg. Om jeg er tvunget til å gjennomføre treårig utdanning først er det forsåvidt greit, jeg trenger bare å vite det. Dersom det påvirker, gjeldende utdanning er sykepleier.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #2 Skrevet 16. juni 2016 1 time siden, regine22 skrev: Hei! Ønsker å tjenestegjøre i Forsvaret i nærmeste fremtid (har fritak etter sesjon del 2, men ønsker å søke selv om å komme inn). Jeg kommer også imidlertid til å ta utdanning, i form av 3-årig bachelorgrad. Jamf. samordna Opptak: "Du kan få reservert studieplassen din til neste år på grunn av innkalling til militærteneste, fødsel, adopsjon eller andre tungtvegande grunnar." -gjelder dette også 2. og 3. studieår, etter jeg har fullført 1. studieår? (Ta 1. studieår, gå militæret, deretter ta 2. og 3. studieår.) Vil Lånekassen godta det? -gjelder dette fortsatt om jeg teknisk sett ikke er innkalt, men selv søker om førstegangstjeneste? Militæret strekker seg til 30. september (avdelingen i militæret jeg søker om tillater normalt ikke førtidsdimittering). -kan jeg (muligens avhengig av skole) fortsatt begynne utdanning 30. september og deretter bare lese meg opp på pensum jeg har gått glipp av? -eventuelt, kan jeg få utsatt skolegang to skoleår på grunnlag av innkalling til militæret (da militæret forhindrer meg fra skolegang) (og det vil da fortsatt ikke påvirke studielån?)? Det selvsagt greieste er å ta utdanning i tre år og dermed militæret, det har seg bare at jeg har veldig, veldig lyst til å ta førstegangstjeneste så snart som overhodet mulig. Men pga. medisinske årsaker vet jeg ikke om jeg kan gjøre det til neste år, men kan garantert gjøre det året etter, men, da må jeg ta utdanning i mellomtiden, og hvert år militæret utsettes er negativt for meg. Om jeg er tvunget til å gjennomføre treårig utdanning først er det forsåvidt greit, jeg trenger bare å vite det. Dersom det påvirker, gjeldende utdanning er sykepleier. Til det jeg har uthevet: dette fikk i alle fall en bekjent av meg lov til å gjøre for tre år siden. Vedkommende var i tjeneste i en avdeling hvor dimittering før tiden ikke var ønskelig fra noens side. Den personen jeg kjenner begynte som førsteårsstudent, og hadde altså ikke permisjon mellom studieår. Fra egen studietid for mange år siden, så vet jeg om noen som tok perm midt i studieløpet for å ta førstegangstjenesten, så det har i alle fall vært mulig ved enkelte studiesteder tidligere. Det beste svaret får du nok om du kontakter studieadministrasjonen ved det stedet du planlegger å studere, og ber om svar på hvilke muligheter du har og hvordan du går fram. Hvordan det stilte seg med lånekassen vet jeg heller ikke. Kanskje Lånekassens nettsider kan gi fornuftige svar på dette hvis du leter litt. Tipper rentene vil begynne å gå, og at du evt må søke rentefritak. Anonymkode: 4c778...c7c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå