Gå til innhold

Får ikke trukket pusten helt inn - panikkfølelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger klarer jeg ikke å trekke pusten helt inn. Jeg får puste vanlig, men trekker jeg pusten dypt så er det som om siste rest av lungene ikke fylles helt opp, uansett hvor mye jeg prøver. Dette høres kanskje ikke så ille ut, men det er så ubehagelig og gir meg en panikkfølelse i hele kroppen. Som regel skjer det etter at jeg har lagt meg, omtrent en gang i uken. Når det skjer kan jeg bare glemme å få sove, og ender som regel opp med å sitte oppreist i sengen på gråten og konsentrere meg om pusten til jeg blir så utslitt at jeg ikke orker mer og sovner.

For mange år siden ble jeg testet for astma på grunn av tung pust, men prøvene viste at jeg ikke hadde det. Jeg fikk derimot god effekt av astmamedisin (fikk låne av mamma da det var på det verste), men jeg fikk ikke resept på det.

Noen som opplever det samme? Hva gjør dere for å hindre følelsen?

Anonymkode: 7c232...d22

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lever med det, er ikke annet å gjøre når man har testet seg for det man kan teste for.  :( 

Anonymkode: cb098...6af

Skrevet

Du vurderer ikke å teste deg for astma igjen? Ting kan jo ha skjedd på et par år. Jeg hadde det helt likt, det skjedde når jeg hadde lagt meg, legen mente det var psykisk og jeg prøvde å slå meg til ro med det. Etterhvert ble det derimot så ille at jeg gikk til en privatklinikk, han tok et par tester og sendte meg videre. Det er uvanlig å få astma i voksen alder, men det skjer. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan også være angst!

Anonymkode: e16c0...07c

Skrevet

Jeg har plagdes med dette i flere år. Aner ikke hva det er, tror kanskje det er et psykisk problem da jeg aldri har problemer med pusten når jeg ikke tenker på det..

AnonymBruker
Skrevet

TS

Tusen takk for svar! Jeg har en angstlidelse og går på antidepressiva, så jeg har ingen tvil om at det kan være psykisk. Det er en av grunnene til at jeg ikke har gått til legen med det siden jeg testet meg for astma, jeg er redd for at det ikke vil bli tatt seriøst.

Det er lenge siden jeg har prøvd astmamedisin (har ikke bodd i nærheten av mamma på mange år), men jeg husker hvor mye bedre det fikk meg til å føle nesten umiddelbart. Men klart, det kan jo ha vært psykisk det også.

Gjest kaninen
Skrevet

Har akkurat samme problemet. Lungene fyller seg liksom ikke helt, så jeg må bruke en spesiell teknikk for å få fylt lungene, noe som er slitsomt. Sjekket også meg selv for astma, men testene viser ingenting. Har dog fått resept på sånn innhalator, så bruker den om det er veldig ille.

AnonymBruker
Skrevet

For det første aldri bruk andre sin medisin. Når man har angst er det ikke uvanlig man stivner mellom skulderbladene og ned i mellom ryggen. Når musklene der er stive kan det være vanskelig og trekke pusten ordentlig. Kanskje du skulle fått hjelp av en fysio til øvelser for og trene litt sånn at at du kan holde ting i sjakk. Hos meg har det hjulpet.

Anonymkode: 8c1d7...afa

AnonymBruker
Skrevet

TS

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første aldri bruk andre sin medisin. Når man har angst er det ikke uvanlig man stivner mellom skulderbladene og ned i mellom ryggen. Når musklene der er stive kan det være vanskelig og trekke pusten ordentlig. Kanskje du skulle fått hjelp av en fysio til øvelser for og trene litt sånn at at du kan holde ting i sjakk. Hos meg har det hjulpet.

Anonymkode: 8c1d7...afa

Det er jeg klar over, men legen min (også mammas fastlege) sa at det var greit en sjelden gang fordi jeg fikk så god virkning av det. Egen resept kunne han derimot ikke skrive ut. Skal undersøke det med fysio, takk for tips!

I går kveld kom det tilbake og det varer fortsatt. Jeg sitter på jobb og er helt svimmel og skjelven fordi jeg føler at jeg ikke får nok luft. Kontaktet legesenteret mitt og ba om time, men de hadde ingenting ledig og henviste til legevakten...

Skrevet

Sliter med det samme. Trange stemmebånd.. Google it :)

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som angst. Hadde det på samme måten. Jeg ble så fokusert på min egen pust at det tilslutt føltes ut som om jeg skulle kveles og ikke fikk nok luft uansett hva jeg gjorde. Det som hjalp meg var å stå opp og se på en tv-serie så jeg fikk tankene på noe annet og å drikke mye vann for å få slutt på "hyperventileringen". Jeg var sikker på at jeg skulle dø hver gang det skjedde. Når jeg var kurert for angsten forsvant også dette problemet så det er ett lys i enden av tunnelen :)

Anonymkode: c3811...7f3

Skrevet

Jeg har hatt angst, og kjenner godt igjen det du skriver.

Siden du vet at du har det, du er sjekket opp, og du puster normalt til vanlig, er en ting du kan gjøre å snakke til deg selv om dette. Tenk "Jeg får ikke pusten helt ned, hvorfor er jeg så stresset nå?" og prøv å faktisk se litt på det du stresser med. Vet ikke om det hjelper deg, men det hjalp meg, pustevanskene kom gjerne når jeg stresset over noe jeg helst ikke ville tenke på. Smått som stort - kunne like gjerne være noe jeg hadde glemt, som noe dumt jeg mente å ha sagt. Ofte slapp pustetrøbbelet når jeg fant ut hva jeg stresset med. Du kan prøve?

Ellers har yoga hjulpet meg mye. Klassisk og medisinsk yoga - ikke krevende. Fokus først og fremst på pust i treningene gjør at jeg har opparbeidet meg teknikker for virkelig dyp pust - dypere enn jeg visste fantes. Kan anbefales alle som stresser egentlig - ikke for å stå i flotte positurer, men for å få kontakt med pusten i kroppen på en god måte.

Det er lenge siden jeg hadde angst *bank i bordet* men pustebesværet har jeg enda. Jeg tror de fleste mennesker har det når de stresser. Det er ikke farlig, men det er skikkelig ubehagelig, og ofte kan det gjøre at panikken kommer. Så det er fint du prøver å ta tak i det.

Gjest Vevila
Skrevet

Høres ut som angst for meg også, men få det sjekket! Ikke minst fordi angsten da kan bedres siden du vet at det "bare" er angst. :)

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Dolly-Duck skrev:

Du vurderer ikke å teste deg for astma igjen? Ting kan jo ha skjedd på et par år. Jeg hadde det helt likt, det skjedde når jeg hadde lagt meg, legen mente det var psykisk og jeg prøvde å slå meg til ro med det. Etterhvert ble det derimot så ille at jeg gikk til en privatklinikk, han tok et par tester og sendte meg videre. Det er uvanlig å få astma i voksen alder, men det skjer. 

Ved astma så er det å puste ut som lager problemer. Det du har må du søke hjelp for innen psyisk helsevern. 

Å se denne tråden dukke opp, gjør det ganske frustrerende når en vet hva alvorlige, fysiske pusteproblemer er og fungerer 24/7. 

Anonymkode: d8f7f...91f

• Liker 2
  • 9 måneder senere...
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Tenkte jeg skulle skrive et nytt innlegg her siden jeg har hatt voldsomme problemer med pusten de siste par dagene. Jeg ligger våken i timesvis og hyperventilerer og griner, og ingenting virker til å fungere. Jeg var hos legen med dette i går, og i følge prøver har jeg kjempebra lungekapasitet, oksygenopptak, ingen blokkeringer i luftveier eller lyder i lungene. Altså mye som tyder på alt det hele er psykisk. Likevel tok vi blodprøver for alt som potensielt kan føre til tung pust. Ellers har jeg fått resept på beroligende som skal tas før leggetid i et par ukers tid for å se om det gir noen effekt.

Jeg håper noe hjelper, for jeg er så ufattelig sliten av dette :(

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat det samme hadde jeg da jeg var liten. Det hadde jeg faktisk glemt helt ut, men kom på det nå da jeg så denne tråden. Husker jeg akkurat hvordan det føltes også, og det var litt sånn panikkfølelse som du beskriver. Jeg så det for meg som en ball som skal trille over en haug, men som ikke har nok kraft til å komme "over haugen", om du skjønner hva jeg mener, men i stedet triller tilbake igjen. Og så var det da en enorm lettelse da omsider trillet over haugen.

Jeg tror at for min del var dette psykisk. Var til utredning for astma, men hadde visst ikke det. Det eneste legen kom fram til var at jeg hadde husstøv-allergi, men jeg tror ikke det hadde noe med følelsen av å ikke puste skikkelig inn å gjøre. Husker at legen anbefalte meg å "løpe to runder rundt huset" når jeg fikk den følelsen, og det hjalp faktisk. Så du kan jo prøve det :)

Anonymkode: 24ced...6e2

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ikke ut som astma hvor man har problemer med utpust fof i aktivitet. Stemmer ganske godt på angst, så det beste er å prøve å ikke kjenne så godt etter. 

Anonymkode: 81ac7...dab

Skrevet

Jeg er ikke i nærheten av å være så plaget som du er, men har periodevis problemer med å trekke pusten godt ned i lungene (som man gjør ved en dyp gjesp). Har verken astma eller angst. Hos meg kommer det når jeg er stressa/ikke har klart å slappe av skikkelig på lenge. Kan skyldes både hjemme- og jobbsituasjon, evt en kombo av disse. Kommer da inn i en dårlig spiral med elendig nattesøvn, stressterskel blir lavere, anspent muskler,  løsninger i ryggen med påfølgende migreneanfall osv. 

Kan det hjelpe å trene med øvelser som 'åpner og strekker' brystområdet utover? Se over om du har områder i livet ditt som skaper stress. 

Du tar nå tak i situasjonen; har sørget for nøye utredning som utelukker fysiske problemer, og det er jo bra tenker jeg. 

Håper du kan lære teknikker som tar knekken på problemet

Skrevet

Åååh jeg har det helt likt som deg! Innimellom legger jeg også merke til at eg har sluttet å puste helt! Men det å trekke inn pusten 100% er noe jeg sliter med til hverdags, må gjerne gi det flere forsøk før jeg sier meg "fornøyd". Skikkelig frustrerende! Trodde jeg bare var hypokonder og at slik jeg har det er normalt, men da vet jeg at det ikke er det!

Ts, sliter med også med at du våkner midt på natten og ikke får puste?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...