AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #1 Skrevet 16. juni 2016 Nå er jeg kjempe frustrert !! I morgen er det kontraktsmøte på et nybygg som jeg la inn bus på for ca en uke siden.I den forbindelse ba jeg om å få tilsendt plantegninger, siden det sto at de skulle følge som vedlegg til kontrakten. Og hva oppdager jeg ? Jo, alle soverom avviker i areal i forhold til prospektet som ble delt ut på informasjonsmøtet. I prospektet er det oppgitt 13 kvm, 7 kvm og 7 kvm. På tegningen jeg mottar i dag, er det oppgitt 14,6 kvm, 9 kvm og 8 kvm. Hadde dette vært en leilighet på 120 kvm, hadde ikke dette gjort noen verdens ting. Men tilsammen utgjør dette 4,6 kvm, og det, så vidt jeg kan se, taes fra et allerede relativt lite stue/kjøkken. Og balkongen er gått fra 15 kvm til 13,1 kvm. Jeg har ringt til utbygger og megler og sagt at dette vil jeg ikke godta hvis det faktisk er slik. Men spørsmålet blir jo : har jeg krav på å bli frigjort fra budet mitt på grunnlag av dette ? Jeg har jo lagt inn bud utifra tegninger i prospektet, og hva som var vesentlig for meg da jeg valgte den leiligheten, er jo et subjektivt spørsmål (tenker at noen ville kanskje anse det som en positiv ting at soverommene er større). Jeg har ihvertfall sagt at jeg ikke skriver under på noen kjøpekontrakt hvis det er de "nye" plantegningene som gjelder. Noen som har vært i lignende situasjon og kan gi meg raske og gode, realistiske råd ? Anonymkode: ca057...528
Gjest 2Bhonest Skrevet 16. juni 2016 #2 Skrevet 16. juni 2016 Har du kanskje bare regnet med gulvareal, mens det totale arealet er med innvendige vegger... http://www.dinside.no/852791/slik-finner-du-boligens-areal
MorTil2 Skrevet 16. juni 2016 #3 Skrevet 16. juni 2016 31 minutter siden, 2Bhonest skrev: Har du kanskje bare regnet med gulvareal, mens det totale arealet er med innvendige vegger... http://www.dinside.no/852791/slik-finner-du-boligens-areal Det er ikke jeg som har regnet eller målt feil. Det er faktiske feil/avvik mellom plantegning med areal oppgitt i prospektet, og plantegning med areal oppgitt som er vedlagt kontrakten. Altså samme leilighet , men helt ulike kvm mål på alle soverom og balkong, og ettersom soverommene ikke stemmer, går jeg utifra at heller ikke øvrige rom stemmer. Selger har gitt uriktige opplysninger rett og slett.
Gjest 2Bhonest Skrevet 16. juni 2016 #4 Skrevet 16. juni 2016 Om du har mottatt en tegning, så skal den være i en målestokk, så da er det bare å bruke linja å måle og regne ut selv hva det skal være. Om du har mottatt en skisse, så kan man ikke gjøre det. Om du kan trekke budet ditt, det vet jeg ikke. http://www.boligmani.no/aktuelt/kommentar/er-det-angrerett-pa-boligkjop/8169
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #5 Skrevet 16. juni 2016 Ring en eller annen eiendomsmegler og spør Anonymkode: b2c2f...d7c
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #6 Skrevet 16. juni 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er jeg kjempe frustrert !! I morgen er det kontraktsmøte på et nybygg som jeg la inn bus på for ca en uke siden.I den forbindelse ba jeg om å få tilsendt plantegninger, siden det sto at de skulle følge som vedlegg til kontrakten. Og hva oppdager jeg ? Jo, alle soverom avviker i areal i forhold til prospektet som ble delt ut på informasjonsmøtet. I prospektet er det oppgitt 13 kvm, 7 kvm og 7 kvm. På tegningen jeg mottar i dag, er det oppgitt 14,6 kvm, 9 kvm og 8 kvm. Hadde dette vært en leilighet på 120 kvm, hadde ikke dette gjort noen verdens ting. Men tilsammen utgjør dette 4,6 kvm, og det, så vidt jeg kan se, taes fra et allerede relativt lite stue/kjøkken. Og balkongen er gått fra 15 kvm til 13,1 kvm. Jeg har ringt til utbygger og megler og sagt at dette vil jeg ikke godta hvis det faktisk er slik. Men spørsmålet blir jo : har jeg krav på å bli frigjort fra budet mitt på grunnlag av dette ? Jeg har jo lagt inn bud utifra tegninger i prospektet, og hva som var vesentlig for meg da jeg valgte den leiligheten, er jo et subjektivt spørsmål (tenker at noen ville kanskje anse det som en positiv ting at soverommene er større). Jeg har ihvertfall sagt at jeg ikke skriver under på noen kjøpekontrakt hvis det er de "nye" plantegningene som gjelder. Noen som har vært i lignende situasjon og kan gi meg raske og gode, realistiske råd ? Anonymkode: ca057...528 Normalt sett er et bud bindende og uten angremuligheter. Hvorvidt du kan komme deg i fra bud i denne situasjonen er noe du bør snakke med advokat om. Å forhøre deg hos en eiendomsmegler, som foreslått i tråden, er nyttesløst. Anonymkode: fa7c8...73c
MorTil2 Skrevet 16. juni 2016 #7 Skrevet 16. juni 2016 11 minutter siden, 2Bhonest skrev: Om du har mottatt en tegning, så skal den være i en målestokk, så da er det bare å bruke linja å måle og regne ut selv hva det skal være. Om du har mottatt en skisse, så kan man ikke gjøre det. Om du kan trekke budet ditt, det vet jeg ikke. http://www.boligmani.no/aktuelt/kommentar/er-det-angrerett-pa-boligkjop/8169 Har mottatt en tegning med målestokk 1:100. Men da blir det bare verre.... Nå er soverommene hverken det de skal være hverken på tegningen eller skissen i prospektet.
Gjest solavskjerming Skrevet 16. juni 2016 #8 Skrevet 16. juni 2016 15 minutter siden, MorTil2 skrev: Har mottatt en tegning med målestokk 1:100. Men da blir det bare verre.... Nå er soverommene hverken det de skal være hverken på tegningen eller skissen i prospektet. Har du sjekket at målestokken stemte før du begynte å måle? Ved å ta et kontrollmål på en oppgitt lengde.
MorTil2 Skrevet 16. juni 2016 #9 Skrevet 16. juni 2016 19 minutter siden, solavskjerming skrev: Har du sjekket at målestokken stemte før du begynte å måle? Ved å ta et kontrollmål på en oppgitt lengde. Der sier du noe... Det er en linje på tegningen som er oppgitt til å være 5m (= 5 cm). Men tegningens cm er 0.9 cm på min linjal. Takk for tips. Men utgangspunktet, at ifølge tilsendte tegninger så har soverommene spist 4,6 kvm at stuen min, forblir den samme. Pluss at balkongen er blitt 2 kvm mindre.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #10 Skrevet 16. juni 2016 Er det oppgitt at det kan oppstå avvik på plantegning i forhold til det som er oppgitt i prospektet, da? Anonymkode: b4e3c...bbc 1
stan Skrevet 16. juni 2016 #11 Skrevet 16. juni 2016 Om det er slik at det er gitt uriktige opplysninger så er det mulig å trekke et bud. Men det må være vesentlige feil. Rom som er flere kvadratmeter i avvik er jo en vesentlig feil. Det er stor forskjell på 7 og 9 kvm. Men selger her vil nok prøve å få deg til å holde budet og hevde du er forpliktet til å skrive kontrakt. Hvis du opplever at selger nå ikke samarbeider, så anbefaler jeg at du tar en advokat. Det er store summer på spille, og selger er proffe og store. 1
Bokdamen Skrevet 16. juni 2016 #12 Skrevet 16. juni 2016 21 minutter siden, MorTil2 skrev: Der sier du noe... Det er en linje på tegningen som er oppgitt til å være 5m (= 5 cm). Men tegningens cm er 0.9 cm på min linjal. Takk for tips Da er det sannsynlig feil med printen. Er det en målestokk nederst på tegningen? Er cm 0,9 der også? I så fall ville jeg startet med en ny printer for å ha riktig utgangspunkt.
Lyckeliten Skrevet 16. juni 2016 #13 Skrevet 16. juni 2016 Vi ga bud på en leilighet hvor det var en vesentlig mangel som selger skulle fikse før vi overtok. Det gjorde han ikke, han bare latet som om det var fikset. Dette var 2 dager før overtakelse og vi fikk trekke budet og takke nei til leiligheten. Var veldig skeptisk på om det var flere feil og mangler da når selger ikke var ærlig med oss.
MorTil2 Skrevet 17. juni 2016 #14 Skrevet 17. juni 2016 Nå er jeg kommet dit at selger har gitt meg to alternativer : jeg kan vederlagsfritt trekke budet mitt, eller stå ved og få kr 20 000 i kompensasjon i form av dekning av tilvalg. Må ta en avgjørelse iløpet av helgen. Problemstillingen min nå er at jeg er usikker på om arealbruken er slik jeg vil trives med. Ifølge plantegningen som skal være riktig, vil stue/kjøkken bli på 34,8 kvm. Av det går ca 2 kvm bort i en liten gang på vei innover i stuen. Ettersom det er to slagdører der, vil disse 2 kvm ikke kunne brukes til noe nyttig. Ergo står jeg igjen med et stue/kjøkken på knapt 33 kvm. For meg virker det veldig knapt. Noen som har slik størrelse på sitt stue/kjøkken ? Balkongen, som nå er gått fra 15 til 13 kvm, er litt "skjev" i form, og ifølge tegningen blir den ca kun 1,8 meter dyp i ene enden, og ca 2,2 meter dyp i andre enden. Blir ikke akkurat romslig...... De 20 000 som jeg er tilbudt kommer jeg ikke så langt med heller. For jeg må nødvendigvis tenke veldig romutnyttelse på kjøkkenet, og med standard kjøkken med skap som ikke går til taket, og typisk få skuffer, så går de 20 000 fort bort i bare å gjøre kjøkkenet mer praktisk utifra størrelse. Altså, noen med stue/kjøkken på 33 kvm ?
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2016 #15 Skrevet 18. juni 2016 18 timer siden, MorTil2 skrev: Nå er jeg kommet dit at selger har gitt meg to alternativer : jeg kan vederlagsfritt trekke budet mitt, eller stå ved og få kr 20 000 i kompensasjon i form av dekning av tilvalg. Må ta en avgjørelse iløpet av helgen. Problemstillingen min nå er at jeg er usikker på om arealbruken er slik jeg vil trives med. Ifølge plantegningen som skal være riktig, vil stue/kjøkken bli på 34,8 kvm. Av det går ca 2 kvm bort i en liten gang på vei innover i stuen. Ettersom det er to slagdører der, vil disse 2 kvm ikke kunne brukes til noe nyttig. Ergo står jeg igjen med et stue/kjøkken på knapt 33 kvm. For meg virker det veldig knapt. Noen som har slik størrelse på sitt stue/kjøkken ? Balkongen, som nå er gått fra 15 til 13 kvm, er litt "skjev" i form, og ifølge tegningen blir den ca kun 1,8 meter dyp i ene enden, og ca 2,2 meter dyp i andre enden. Blir ikke akkurat romslig...... De 20 000 som jeg er tilbudt kommer jeg ikke så langt med heller. For jeg må nødvendigvis tenke veldig romutnyttelse på kjøkkenet, og med standard kjøkken med skap som ikke går til taket, og typisk få skuffer, så går de 20 000 fort bort i bare å gjøre kjøkkenet mer praktisk utifra størrelse. Altså, noen med stue/kjøkken på 33 kvm ? Hvor stor er leiligheten? Når det gjelder størrelse på stuen, så føler jeg det kommer veldig an på planløsningen på stuen. Er den vinklet eller helt firkantet? Er kjøkkenet litt for seg selv eller midt i et kvadratisk rom? Dersom stuen er lett å møblere, med tydelige soner for spisebord og sofa, så er den ikke nødvendigvis liten. Der vi bodde før hadde vi ca 33 kvm, men det virket stort pga en veldig fin planløsning. Der vi bor nå har vi 47 kvm, og det virker ikke noe større pga at det er klønete utformet og vanskeligere å få til gode soner. Anonymkode: db819...0a3 4
MorTil2 Skrevet 18. juni 2016 #16 Skrevet 18. juni 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor stor er leiligheten? Når det gjelder størrelse på stuen, så føler jeg det kommer veldig an på planløsningen på stuen. Er den vinklet eller helt firkantet? Er kjøkkenet litt for seg selv eller midt i et kvadratisk rom? Dersom stuen er lett å møblere, med tydelige soner for spisebord og sofa, så er den ikke nødvendigvis liten. Der vi bodde før hadde vi ca 33 kvm, men det virket stort pga en veldig fin planløsning. Der vi bor nå har vi 47 kvm, og det virker ikke noe større pga at det er klønete utformet og vanskeligere å få til gode soner. Anonymkode: db819...0a3 Saken er nå "tilbakelagt", da jeg vederlagsfritt ble løsnet fra budet mitt. Stue/kjøkken kom til å bli en kvadrat på ca 33 kvm. Fant ut at det ble ganske trangt, både med kjøkken, spiseplass og sittegruppe.Sittegruppe og kjøkken ville komme ganske tett på hverandre. Men det mest avgjrøende var balkongen som plutselig ble 2 kvm mindre. Det betyr en del når en balkong går fra 13 til 15 kvm. En lang gang/entre på 15 kvm med mye dødplass veide også tungt på vektskålen. Føles i grunnen godt å vite at jeg nå ikke er bundet til noe som ville skape en del bekymring hos meg de neste par årene frem til jeg endelig fikk se hva jeg faktisk hadde kjøpt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå