AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #1 Skrevet 16. juni 2016 Har sagt ja til å flytte inn sammen med en venninne nå til høsten, som nå bor i en tre-roms leilighet sammen med ei annen, hun flytter ut og har oppsigelsestid til og med august og jeg ska da ”ta over” rommet hun leier og starte betalingen da. Jeg har ikke snakket med utleier selv, eller skrevet under på noe kontrakt – men de som leier nå har snakket med han å spurt om det var greit at jeg flytter inn når hun andre flytter ut, noe han sa ja til. Men; hvis jeg i juli finner ut at jeg ikke kommer inn på skole og dermed ikke kan/vil flytte inn dit? Hva skjer da? Har som sagt ikke skrevet under noe kontrakt eller snakket med utleier om hvordan ting skal foregå fremover osv. Vil ikke at hun jeg evt. skal flytte med plutselig må betale dobbelt husleie heller. Blir jeg stilt ansvarlig når han ikke har noe kontrakt på at jeg skal flytte dit eller blir hun som bor der stilt ansvarlig eller må han ta støyten for å ikke skrive kontrakt? Anonymkode: 3648c...b82
stan Skrevet 16. juni 2016 #2 Skrevet 16. juni 2016 Det virker jo som dette er ganske løslig avtalt. Utleier kan neppe kreve deg noe, dere har jo ikke noen avtale. Noen andre har snakket om at du kan tenke deg å leie, det er ikke bindende for deg. Noen annet er i forhold til venninna di, hun må jo oppfylle sin leiekontrakt. Du har kanskje et moralsk ansvar i forhold til henne. Utleier burde sørget for kontrakt. Men er kanskje så sikker på å få leie ut at han ikke bekymrer seg.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #3 Skrevet 16. juni 2016 En muntlig avtale er også bindende. Hvis du påfører venninna di et økonomisk tap og hun kan bevise det, så kan du bli ansvarlig overfor henne. Jeg synes du burde være tydelig med venninna di på at du kun flytter inn hvis du får skoleplass, slik at hun er klar over at det bare er en løs avtale. Anonymkode: d1498...d75
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #4 Skrevet 16. juni 2016 Når hun spurte om jeg ville flytte skrev/sa jeg klart og tydelig at hvis jeg ikke kom inn på skole - så kunne jeg ikke flytte inn med henne og at det var noe hun selv måtte ta stilling til om hun ville ta sjansen på eller ikke. Så sånn sett så har jeg gitt beskjed om at muligheten for at jeg trekker meg i sommer er til stede. Jeg skjønner at jeg da kanskje må betale, la oss si hvis hun sier opp fra 1. aug at jeg må betale aug, sep og oktober? - TS Anonymkode: 3648c...b82
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #5 Skrevet 16. juni 2016 Eller i hvertfall betale frem til de har funnet en annen leieboer? Jeg har jo ingen plikt ovenfor utleier mtp. at jeg ikke har noen kontrakt på oppsigelse osv. - TS Anonymkode: 3648c...b82
MorTil2 Skrevet 16. juni 2016 #6 Skrevet 16. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Eller i hvertfall betale frem til de har funnet en annen leieboer? Jeg har jo ingen plikt ovenfor utleier mtp. at jeg ikke har noen kontrakt på oppsigelse osv. - TS Anonymkode: 3648c...b82 Du bør ihvertfall ikke ha en så ubestemt avtale som "frem til de har funnet en annen". Da kan du bli sittende med utgiften i lang tid, for det er ikke gitt at det dukker opp en annen leietaker iløpet 1 - 3 måneder. Du skriver at du "skrev/sa" at du tok forbehold om skoleplass, så da har du tatt dine forbehold. Om du er usikker på at venninnen din har oppfattet dette, så kan du gjenta det skriftlig for henne. Så lenge du har tatt dine forbehold skriftlig, så mener jeg at du ikke kan holdes ansvarlig for leien om du ikke flytter inn. Men du bør selvsagt gi beskjed med en gang du vet om du har skoleplass eller ikke, slik at hun evnt kan finne en annen.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #7 Skrevet 16. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når hun spurte om jeg ville flytte skrev/sa jeg klart og tydelig at hvis jeg ikke kom inn på skole - så kunne jeg ikke flytte inn med henne og at det var noe hun selv måtte ta stilling til om hun ville ta sjansen på eller ikke. Så sånn sett så har jeg gitt beskjed om at muligheten for at jeg trekker meg i sommer er til stede. Jeg skjønner at jeg da kanskje må betale, la oss si hvis hun sier opp fra 1. aug at jeg må betale aug, sep og oktober? - TS Anonymkode: 3648c...b82 Når du har vært tydelig på ditt forbehold, så har du egentlig ditt på det rene. Synes det er rart at hun ønsker å påta seg risikoen. Men kanskje hun regner det som ganske sikkert at du kommer inn på skolen. Er alltid lurt å kommunisere om slike ting, hvis du er usikker på situasjonen og konsekvensene. Anonymkode: d1498...d75
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #8 Skrevet 16. juni 2016 Ja det er jo såklart stor sannsynlighet for at jeg kommer inn på skolen - og flytter inn sammen med henne til høsten. Men sjansen for at det ikke skjer er også tilstede og jeg vil bare vite hva som evt. skjer med meg da. Skulle det skje- sier jeg i fra til henne slik at hun kan si opp/finne en ny leieboer så fort som mulig men, hvis hun sier opp kan jeg prøve å hjelpe å betale husleie for september og oktober ettersom august er dekket av hun som flytter ut. Men bør ikke dette være utleiers ansvar? Å skrive kontrakt med noen andre så fort oppsigelsen fra hun som flytter ut er kommet inn? For han kan vel ikke kreve dobbel leie av hun som bor der når om jeg sier "nei jeg flytter ikke inn til høsten"? Noen som har lover på dette? Anonymkode: 3648c...b82
Glitnir Skrevet 16. juni 2016 #10 Skrevet 16. juni 2016 Er du sikker på at de har separate kontrakter da, slik at ikke din venninne er bundet til å betale for hele leiligheten uansett? Og en muntlig avtale er også bindende, selv vis tredjemann (selv om det fort blir bevisproblemer).
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #11 Skrevet 16. juni 2016 Er ikke sikker på dette nei. Men en muntlig avtale gir ikke like rettigheter som en kontrakt hvor det vil stå oppsigelsestid osv? Jeg har jo verken skrevet under på noe eller snakket med utleier selv, og da har han nok veldig lite rettigheter. - TS Anonymkode: 3648c...b82
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #12 Skrevet 16. juni 2016 Men hva tenker dere, hvis jeg sier ifra til henne innen 1.august - skal jeg da si at jeg kan betale september og oktober (hun andre betaler jo august) hvis hun sier opp leiligheten innen 1.august. Men hvis hun skal finne en ny leieboer betaler jeg ingenting? Anonymkode: 3648c...b82
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå