Gå til innhold

Ned i vekt.. hvordan klarer du å kutte dårlige vaner??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er din motivasjon for å holde deg til sunt kosthold og trening? Hva sier du til deg selv / tenker du? 

Trening er greit, det kan være gøy, men sunt kosthold?? Det klarer jeg ikke, og jeg spiser godteri flere ganger i uka!

Trenger hjelp til dette, og håper noen har en super tanke, fremgangsmåte eller andre gode ideer. Finnes det en bra bok, en bra app? Hva som helst. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Viljestyrke.

Man må rett og slett nekte seg selv store deler av det usunne som man har lyst på og bevisst gå for sunne matvarer, hva nå enn det måtte være i disse dager, og passe på mengdene. "Klarer ikke" er ikke et gangbart argument. Du må rett og slett bestemme deg for at "dette skal jeg spise" og holde deg til det til de nye vanene har satt seg. Etterhvert blir det nye kostholdet mer en vane og da blir det lettere. 

Du trenger for øvrig ikke avstå helt fra alle usunne saker, men du må begrense mengden og hvor ofte du spiser det. 

• Liker 6
Skrevet

puss tennene hver gang du får lyst på noe godt. og hs minst mulig snacks i hus. ikke gå på butikken etter jobb, trening, etc.

kle deg pent og i ettersittende klær hver dag så du ikke kan "gjemme deg" 

• Liker 1
Skrevet

For min del funker det kun å skrive ned hva jeg spiser og telle kalorier. Er medlem av vektklubben og gikk ned ca 20 kg på en temmelig behagelig måte. Om jeg teller kalorier vet jeg når jeg vil legge på meg og ikke, og det er derfor enklere å unngå å skeie ut. Det er også enkelt å finne gråsoner, jeg spiste blant annet ganske mye grandiosa i vektnedgangen. Ikke det smarteste valget, men det gjorde at jeg ikke følte jeg ofret all drittmat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legger merke til hvor slapp og sløv jeg blir i kroppen av dårlig mat. Legger merke til hvor bra det føles i kroppen etter å ha spist bra mat

Anonymkode: df284...d45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg nytter det ikke med streng regime og telling av karbohydrater. Jeg har vært overvektig i mange år og gått på utallige smeller når det kommer til slanking.
Problemet har vært at jeg sprekker gang på gang.

Men nå har jeg funnet min metode, som folk sikkert river av seg håret når jeg forteller. 
Jeg spiser og drikker akkurat det jeg vil når jeg vil. Jeg drikker cola hver dag, ja cola med sukker. Og jeg spiser sjokolade, is og kake nesten hver dag. Jeg går på mac donald og spiser usunn mat når jeg får lyst på det. 

Forskjellen er at jeg spiser mye mindre av det. Jeg tar to små sjokoladebiter ikke 10, Jeg drikker et glass cola, ikke 2 liter osv.

Nå har jeg gått ned 10 kg, og nærmer meg snart normalvektig. 

Anonymkode: 9a1a8...94c

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det samme som ab over her. Jeg måtte rett og slett trappe ned, og nå har jeg sjeldent lyst på noe, men når jeg får lyst på noe digg, da spiser jeg det. Det hjelper jo selvsagt å ikke ha noe snop i huset også. 

Anonymkode: 52299...d0b

Gjest Kaffekrus
Skrevet

Jeg har valgt å kutte det som er usunt ut til hverdags. Det er det eneste som fungerer for meg, for om jeg spiser litt vil jeg ha mer. Jeg har omtrent aldri søtsaker i skapene, da ender jeg bare med å spise det.

MEN jeg spiser likevel god mat, og koser meg omtrent hvert måltid med noe jeg har lyst på. Jeg er heldig, og er svært glad i fisk, rent kjøtt, grønnsaker, egg, frukt etc. Jeg spiser ikke lettprodukter, jeg vil ha mat som har mye smak! Og jeg spiser store frokoster og middager, som gjør at jeg ikke har lyst til å småspise :)

Skrevet

Det har blitt nevnt før, men likevel:

1) Jeg har ikke godteri i huset. Jeg handler mat bare én gang i uka, på lørdager. Da kjøper jeg godteriet jeg spiser den lørdagen, og så er det tomt. Når jeg blir fysen har jeg ikke godteri i skapet. I blant går jeg innom butikken på vei hjem fra jobb, og en sjelden gang kjøper jeg en sjokolade på en onsdag. Det gjør jeg med verdens beste samvittighet fordi det ikke skjer "hele tiden".

2) Bruk Lifesum-appen en måneds tid. Kanskje finner du ut at kaloriregnskapet faktisk har rom for godteri i blant. Men det er også lettere å avstå når du ser svart på hvitt at dagens kalorimengde er nådd. Etter en måned slik er kanskje godtesuget kraftig redusert. Det er i hvert fall mitt - jeg kjøpte med sjokolade hjem i dag, for eksempel, men la den vekk da jeg hadde spist halvparten. Noe sånt forekom ALDRI før.

3) Det er kjempebra at du trener. Når du forbrenner mer kalorier kan du jo også spise mer. I tillegg blir jeg ofte mer motivert til å spise sunt.

4) Spis skikkelig. Hvis jeg spiser for lite og/eller for dårlig mat øker sukkersuget mitt. Spiser jeg meg mett på skikkelig mat har jeg mindre lyst på sjokolade.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om man er vant til å spise litt for mye regelrett usunt(søtt, salt fett) flere ganger i uka - altså mer enn bare en bit her og der, så er overgangen ganske tøff.

Jeg hadde en periode ekstremt søtbehov, det virkelig plagde meg. Jeg tenkte seriøst på sjokolade døgnet rundt, selv om jeg igrunnen ikke spiste mye av det. Men jeg hadde helt ekstremt lyst på det konstant. 

Jeg måtte venne meg fullstendig av med alt for å nesten omstille hjernen - og tok kromtabletter i en periode. 

Og så måtte jeg si til meg selv hver gang jeg gikk fordi en hylle med sjokolade at "du skal gå forbi, du skal ikke ha noe" og virkelig konse på det. Jeg fikk ikke noe hjelp i å spise "erstatninger" for å dempe søtsug, det ble bare verre. 

Så jeg spiste normalt ellers og trente - men var veldig streng på "hverdagssjokoladen". Etterhvert innførte jeg litt sjokolade sammen med frukt - og da plutselig smakte jo sjokoladen utrolig mye mer - og det smakte mye mer søtt = jeg hadde ikke lyst på samme mengder. Men det tok månedsvis, altså.

Det krevde noe helt utrolig mye selvdisiplin. Det er ikke noe jeg anbefaler å gjøre om man har normalt inntak av søtt - men mest om man vet at inntaket tar overhånd om en ikke gjør noe ordentlig med det.

Anonymkode: d168f...8a5

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, neon_sun skrev:

For min del funker det kun å skrive ned hva jeg spiser og telle kalorier. Er medlem av vektklubben og gikk ned ca 20 kg på en temmelig behagelig måte. Om jeg teller kalorier vet jeg når jeg vil legge på meg og ikke, og det er derfor enklere å unngå å skeie ut. Det er også enkelt å finne gråsoner, jeg spiste blant annet ganske mye grandiosa i vektnedgangen. Ikke det smarteste valget, men det gjorde at jeg ikke følte jeg ofret all drittmat.

..men er det ikke mye styr å veie alt ? Er den vektklubben en app? Fikk lyst å prøve å telle kalorier, da kan jeg ikke lure meg selv og mest sannsynlig blir jeg skremt av hvor mye det blir på en dag med potetgull og sjokolade ..

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man er vant til å spise litt for mye regelrett usunt(søtt, salt fett) flere ganger i uka - altså mer enn bare en bit her og der, så er overgangen ganske tøff.

Jeg hadde en periode ekstremt søtbehov, det virkelig plagde meg. Jeg tenkte seriøst på sjokolade døgnet rundt, selv om jeg igrunnen ikke spiste mye av det. Men jeg hadde helt ekstremt lyst på det konstant. 

Jeg måtte venne meg fullstendig av med alt for å nesten omstille hjernen - og tok kromtabletter i en periode. 

Og så måtte jeg si til meg selv hver gang jeg gikk fordi en hylle med sjokolade at "du skal gå forbi, du skal ikke ha noe" og virkelig konse på det. Jeg fikk ikke noe hjelp i å spise "erstatninger" for å dempe søtsug, det ble bare verre. 

Så jeg spiste normalt ellers og trente - men var veldig streng på "hverdagssjokoladen". Etterhvert innførte jeg litt sjokolade sammen med frukt - og da plutselig smakte jo sjokoladen utrolig mye mer - og det smakte mye mer søtt = jeg hadde ikke lyst på samme mengder. Men det tok månedsvis, altså.

Det krevde noe helt utrolig mye selvdisiplin. Det er ikke noe jeg anbefaler å gjøre om man har normalt inntak av søtt - men mest om man vet at inntaket tar overhånd om en ikke gjør noe ordentlig med det.

Anonymkode: d168f...8a5

Takk for svar. Skal forsøke krom :) ..jeg er nok bortimot avhengig av godteri. uff. 

Skrevet
56 minutter siden, Ciara skrev:

Det har blitt nevnt før, men likevel:

1) Jeg har ikke godteri i huset. Jeg handler mat bare én gang i uka, på lørdager. Da kjøper jeg godteriet jeg spiser den lørdagen, og så er det tomt. Når jeg blir fysen har jeg ikke godteri i skapet. I blant går jeg innom butikken på vei hjem fra jobb, og en sjelden gang kjøper jeg en sjokolade på en onsdag. Det gjør jeg med verdens beste samvittighet fordi det ikke skjer "hele tiden".

2) Bruk Lifesum-appen en måneds tid. Kanskje finner du ut at kaloriregnskapet faktisk har rom for godteri i blant. Men det er også lettere å avstå når du ser svart på hvitt at dagens kalorimengde er nådd. Etter en måned slik er kanskje godtesuget kraftig redusert. Det er i hvert fall mitt - jeg kjøpte med sjokolade hjem i dag, for eksempel, men la den vekk da jeg hadde spist halvparten. Noe sånt forekom ALDRI før.

3) Det er kjempebra at du trener. Når du forbrenner mer kalorier kan du jo også spise mer. I tillegg blir jeg ofte mer motivert til å spise sunt.

4) Spis skikkelig. Hvis jeg spiser for lite og/eller for dårlig mat øker sukkersuget mitt. Spiser jeg meg mett på skikkelig mat har jeg mindre lyst på sjokolade.

Mange gode tips, takk for det :) 

Gjest Tottelotta
Skrevet

Planlegger, sånn at jeg har ordentlig mat som jeg synes smaker godt tilgjengelig når jeg blir sulten.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

For meg nytter det ikke med streng regime og telling av karbohydrater. Jeg har vært overvektig i mange år og gått på utallige smeller når det kommer til slanking.
Problemet har vært at jeg sprekker gang på gang.

Men nå har jeg funnet min metode, som folk sikkert river av seg håret når jeg forteller. 
Jeg spiser og drikker akkurat det jeg vil når jeg vil. Jeg drikker cola hver dag, ja cola med sukker. Og jeg spiser sjokolade, is og kake nesten hver dag. Jeg går på mac donald og spiser usunn mat når jeg får lyst på det. 

Forskjellen er at jeg spiser mye mindre av det. Jeg tar to små sjokoladebiter ikke 10, Jeg drikker et glass cola, ikke 2 liter osv.

Nå har jeg gått ned 10 kg, og nærmer meg snart normalvektig. 

Anonymkode: 9a1a8...94c

Lurt. På den måten går det an å kose seg litt hver dag, og det blir noe å se frem til.

AnonymBruker
Skrevet

Det som funker for meg er sunne alternativer til snacks og snop. Feks så lager jeg gode smoothies, fristende fat med frukt, bær, nøtter ol. Naturell yoghurt med honning og nøtter. Søtsuget har forsvunnet. Jeg er ikke overvektig, men har kuttet ut søtsaker for å støtte mannen min, som er overvektig og lå på grensa til diabetes. 

Anonymkode: 537cf...075

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare et lite, men nokså enkelt og effektivt råd for å greie å slutte med godterispising midt i uka: aldri ha godteri i huset utenom lørdag, omen kjøp en plate 70% kokesjokolade. Det er sunt, og når du har den ene plata som du vet skal holde i en hel uke er det også enklere å begrense seg. Jeg tar et par små biter til kaffen daglig, og det hjelper skikkelig! :tommel: 

Og en liten ting til: når du handler, sørg for å ikke være sulten, men aller helst mett etter siste måltid.

Anonymkode: 7a051...bbf

Skrevet

Ikke handle når jeg er sulten, og passe på viljen når jeg handler. Det er litt lettere når jeg trener mye, da vil jeg ha mer ordentlig mat.

Men det er krevende å skifte livsstil. Det krever vilje og innsats i perioder, og det er ikke du som bestemmer når de periodene er. Hadde det vært lett hadde alle klart det. Så pass på suksessene og gi deg selv et klapp på skulderen hver gang, du er oftest flink!

Skrevet

...kan forresten varmt anbefale mathandling på nettet! Fristelsene er lettere å unngå, synes jeg.

Skrevet

Ren og kjær viljestyrke.

Jeg er en av dem som har godteri i huset, men det er mest fordi det er motiverende å klare å holde seg unna. Og det klarer jeg, så det er greit. Vi får motivasjon fra forskjellige ting.

Jeg synes det er verre med slike tilsetninger hvor man f.eks får servert kake. På jobben i går ble det servert tre kaker. Det var en lidelse, men jeg klarte å holde meg. Grunnen til at det føles verre er vel noe med at godteriet hjemme har jeg der uansett, det kan jeg vente med til lørdag. Kakene de er et tilbud her og nå, og det å føle på at man ikke kan vente er kjipt.

Ikke det, det går greit, men i går var nok litt ekstra ille, var sliten og trøtt og da får jeg automatisk lyst på søte ting.

Mvh Yvonne :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...