Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter 7 mnd uregelmessig menstruasjoner etter p-pilleslutt dro jeg til legen. Jeg kviet meg, mine sykluser var jo ikke såå uregelmessige som de med PCO. De var som regel over normalen, men alltid under 50. Jeg forklarte situasjonen til legen når jeg satt på dag 41 i syklusen uten tegn til mensen. "Du er ikke gravid?" Spør hun. "Nei, jeg har tatt 3 tester. Alle med morgenurin, alle med litt mellomrom." Hun ser på meg med et skeptisk blikk. "Jeg tror uansett vi tar en blodprøve for sikkerhets skyld." Jeg spør om hun ikke skal ta en GU. Det var ikke nødvendig. I alle fall ikke før graviditetstesten var negativ. Vips, så var jeg ute av kontoret like fort som jeg kom inn døra. 

Det gikk en liten uke, men så kom telefonen om at testen var negativ. Jeg vet, sa jeg, for jeg fikk mensen i natt. "Okei, javel, da var alt i orden da" sier hun og legger på. Ingen GU. Ingen oppfølgingstime. Skuldrene senket seg til slutt, helt til neste syklus snart var omme. Hvor var mensen? Langt på overtid igjen. Jeg ringte privat, fikk time dagen etter med celleprøve, ultralyd og hele pakken. Alt så ut som det var i den skjønneste orden på GU. Celleprøven, derimot, viste unormale endringer. Hadde jeg ikke tvilt på fastlegen min, og ikke gått privat, så hadde jeg ikke fått vite dette. Jeg er redd, nervøs, og føler meg skuffa. Ikke hørt. Og alle de damene på KG som ga meg huden full for å "snylte på offentlige tjenester" pga uregelmessig syklus. Jenter, kvinner, er dere i tvil eller magefølelsen sier noe annet - sjekk heller en gang for mye enn en gang for lite.

Hilsen jente på 25

Anonymkode: d2c09...ce5

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men altså... Celleforandringer (som forøvrig ikke er kreft) gir jo ikke uregelmessige sykluser, de er asymptomatiske og nettopp derfor tar man celleprøve fra fylte 25 år i Norge for å plukke opp de som har det. Du er 25 og ville blitt innkalt til celleprøve hos fastlegen din, så da ville du jo uansett funnet ut av det. 

Uregelmessige menstruasjoner er absolutt ikke en indikasjon for å ta celleprøve, at din private gyn gjorde det er sannsynligvis for at du allikevel skal ta den i år, så funnet av celleforandringer er med andre ord et helt tilfeldig funn. 

Livmorhalskreft derimot, kan gi mellomblødninger, smerter og først og fremst kontaktblødning - ikke forsinket menstruasjon. 

Anonymkode: dbaa8...23a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var veldig sen med å få tilbake mensen, gikk til lege og innen en uke fikk jeg time hos gynekolog. 5 min i stolen og en celleprøve så ble jeg satt på medisiner for å få eggløsning. Jeg ble veldig hørt, det gikk utrolig raskt! 

Anonymkode: c06f7...5c1

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var veldig sen med å få tilbake mensen, gikk til lege og innen en uke fikk jeg time hos gynekolog. 5 min i stolen og en celleprøve så ble jeg satt på medisiner for å få eggløsning. Jeg ble veldig hørt, det gikk utrolig raskt! 

Altså gikk et år uten mens og uten grunn. Da jeg først gikk til lege tok det en uke fra legetime til gynekolog timen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...