Gå til innhold

Barn som leker ute til sent på kveld.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I nabolaget vårt bor det en gruppe av muslimer. Det finnes mye barn her og de fleste er ute og leker og koser seg når det er fint vær. Jeg har lagt merke til at de norske barna går inn i 7 tiden, mens våre nye landsmenn og barn gjerne da går ut og det er barnelek til kl 2130-2200. Hvorfor gjør dere dette? er det fordi dere ikke går ut før sola går ned, eller?

Anonymkode: ac4ef...90e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

det er sikkert det de er vandt til. 

Anonymkode: a879e...f35

Skrevet

Kanskje fordi de har andre normer og fordi det akkurat nå er Ramadan som har ett sett med egne regler rundt blant annet mat for de voksne? Jeg antar disse barna sover litt på ettermiddagen slik de også gjør i sydligere strøk i Europa.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De er nok vandt til det. Norge har en ganske annerledes døgnrytme enn mange andre land. Der vi ofte begynner på jobb klokka 7 og er ferdig klokka 3, er det mange andre land lenger sør som ikke begynner arbeidsdagen før kokka 9. Dette har vel med sola i vinterhalvåret. Nordmenn står opp så tidlig og er hjemme tidlig for å få med seg de få timene med sol vi har.

Anonymkode: fe6bb...447

AnonymBruker
Skrevet

I nabolaget her er det norske barn (8-13 åringer) som er ute til 22 på hverdagen. Har nok noe med at det er sommerferie snart. Mine er inne til 19-19.30, men i går kom vennen til snart 7 åringen på døra 20.30 og spurte om barnet vårt ville være med ut å leke. Da var h*n i senga allerede. 

Anonymkode: d806c...390

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det ramadan, så de familiene har sikkert ikke middagsmåltidet før veldig sent i disse dager. Ellers er det jo fordi det er bare i Norge at barn skal legge seg kl.19-senest 20. Har bodd i Belgia, og der sov barna på dagen til de var godt over fire, og dermed hadde en vane om å legge seg nedpå litt hvis man var trett og ta seg en lur på dagen. Barnet mitt gjorde det helt til skolestart i Norge. Lettere å være sent oppe i lyse varme sommerkvelder da. Samer gjør for øvrig det samme, tradisjonelt styrer barna søvn selv.

Anonymkode: d79c3...f61

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De barna som er oppe så sent har sikkert ikke to foreldre i full jobb, og barnehage fra kl 08 på hverdager. Så de er fri til å sove innimellom på ettermiddagen etc. Skolebarna i disse familiene er kanskje vant til så lite søvn, at det går fint, jeg vet ikke.

I gata vår er de norske barna også ute lenger enn vanlig akkurat nå. Det er leksefri på skolen her den siste uken før ferien, dvs at mine barn får være ute til de legger seg. Vanligvis løper de ut etter middagen, og en time før leggetid kommer de inn og gjør lekser og ser barne-tv. Nå er det ikke lekser, og deilig å være ute i det fine været (så de dropper barneTV), og er en time lenger ute enn vanlig. Men kl åtte er det stilt i gata her, da er det bare en og annen tenåring som er ute og lusker :)

Anonymkode: 97175...521

AnonymBruker
Skrevet

Se forresten at på lekeplassen i Frognerparken kryr det av barn hele dagen når det er fint vær. Etter klokken 20 er det ikke en nordmann under 10 år å se, men fortsatt masse barn og mange språk. Ikke en muslimsk greie.

Anonymkode: d79c3...f61

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I nabolaget vårt bor det en gruppe av muslimer. Det finnes mye barn her og de fleste er ute og leker og koser seg når det er fint vær. Jeg har lagt merke til at de norske barna går inn i 7 tiden, mens våre nye landsmenn og barn gjerne da går ut og det er barnelek til kl 2130-2200. Hvorfor gjør dere dette? er det fordi dere ikke går ut før sola går ned, eller?

Anonymkode: ac4ef...90e

Tror du at disse foreldrene sitter her inne på kg? 

Anonymkode: 4557c...038

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du at disse foreldrene sitter her inne på kg? 

Anonymkode: 4557c...038

😂😂😂

• Liker 2
Skrevet

Hva gjør vel det?

Jeg synes det er fint at man er avslappet og inkluderende med barna sine.

Særlig under Ramadan Det er jo en høytid.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en jente som er født og oppvokst i Oslo, men foreldre fra et annet land. 

Når jeg var liten var vi ute fra 17 tida til 22.00 fordi det var sol ute og det var fint vær. Tida går så fort når man har det så gøy! MEN tror ikke det er en muslimgreie eller hva enn du TS kaller det.

Anonymkode: ebd98...705

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var gjerne ute til 21-22 da jeg var barn, måtte utnytte fineværet og jeg er etnisk norsk på alle vis.

Bodde en periode i et sør-amerikansk land der folk flest begynte på jobb/skole kl 9, gikk hjem fra skole og arbeid for lunsj og soving kl 13-15, og så var det skole/jobb igjen fra 15-18/19. Det var gjerne sen middag i nitiden om kvelden, og hele familien la seg samtidig. Vet om flere som kjører denne rytmen i ferien, det er ganske digg ;) mange andre måter å holde rytme på enn den norske, her styrer lyset det meste av året.

Anonymkode: d5724...15f

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor på et hel-norsk byggefelt og det er helt vanlig at når det blir varmere og lysere kvelder er ungene mye lengre ute. Ikke uvanlig med at de blir hentet inn etter ni. Etter en lang vinter der ungene er tidlig inne, er det deilig å se de nyte lange, lyse kvelder ute i gaten.

• Liker 1
Gjest Tom/Loki
Skrevet

Det var sent om de skal i barnehage eller skole dagen etter.

Skrevet

Samme kan man se i f.eks Italia også. Vil tippe det kan oppleves i mange andre land også. 

Det er ikke farlig at barn er ute og leker til sent på kveld. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig her jeg bor også. Når det blir sommerferie så blir det flere norske barn ute til 21 og 22 også.

Vi er jo en smule ensartet mange av oss i landet her og tror jo at ungene lider om de ikke er i seng til 19.30.

Anonymkode: 37467...009

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...