AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #1 Skrevet 16. juni 2016 Jeg sliter med at jeg ender opp med 155-175 i puls når jeg jogger, uansett hvor sakte jeg prøver å løpe. Jeg føler jeg humper av gårde, og teknikken blir helt rar, og det går såvidt fremover, føler jeg. Når jeg løper i det tempoet som føles naturlig for meg, ligger jeg på 160+. Dette klarer jeg fint løpe 5 km på. Men det er vel ikke helt bra? Jeg ønsker å klare å løpe med lavere puls, men hvordan går jeg frem da? Jeg løper allerede så sakte at samboeren min kan gå ved siden av meg.. Jeg klarer ikke løpe saktere. Og når jeg prøver gå, kommer jeg ikke høyere enn max 120 i puls. Det sies at man bør løpe lange turer, med puls på under 150, men det går jo ikke for meg... Jeg løper til tider intervaller, men føler det ikke hjelper. Skal jeg bare ta tiden til hjelp, fortsette å løpe som jeg gjør med høy puls, og satse på at den går nedover etter noen måneder med mer løping? Anonymkode: 225cc...0a9
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #2 Skrevet 16. juni 2016 Jeg tenker det er individuelle forskjeller på dette, og at det er riktig puls for deg akkurat nå. Kanskje vil det endre seg, men så lenge du føler det komfortabelt med høyere puls enn anbefalt, så høres det rett ut for din kropp. Anonymkode: 2616d...320
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #3 Skrevet 16. juni 2016 Jeg klarer ikke løpe så mye lenger enn 5 km med så høy puls, det er litt av problemet. For et par år siden klarte jeg milen på under en time, men etter at jeg måtte kutte ut motbakkeintervaller grunnet akillesproblemer, har kondisen gått nedover, tydeligvis.. Har løpt lite de siste to årene, men løper mer nå. Jeg bruker løp-gå-løp metoden for å løpe 8 km, da bruker jeg rett under timen... Da løper jeg 4:15 min, og går 45 sek. Snittpulsen ender opp på ca 155 selv om jeg altså går deler av økten.. En stor fordel med denne teknikken er at jeg ikke får vondt i høfteleddsbøyerne, som pleier å begynne å gjøre skikkelig vondt når jeg bikker 6 km med løping i strekk. Så dette blir jo på en måte intervalltrening. Men jeg ønsker jo på sikt å klare å løpe 10 km uten å gå, og uten å få vondt. Anonymkode: 225cc...0a9
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #4 Skrevet 16. juni 2016 Dette er helt umulig for oss å svare på. 155 er når makspuls for meg, men kan være bare 80% for deg. Finn ut hva makspulsen din er, og ta utgangspunkt i det, så finner du ut om du ligger for høyt, eller om du bare har en god økt. ☺ Anonymkode: 2a339...a4d 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #5 Skrevet 16. juni 2016 I tillegg til å finne makspuls bør du også finne ut hva hvilepulsen din er. Sjekk pulsen før du står opp en morgen, så får du en indikasjon. Anonymkode: 0bfe1...c5c
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #6 Skrevet 16. juni 2016 Jeg klarer ikke bruke pulsklokke for jeg blir så stressa. Er mye bedre å kjenne på kroppen for min del. Folk har ulik makspuls og din kan være høyere enn snittet. I tillegg så vil du ha høyere puls selv ved lett jogging nå når du er i dårlig form. Løp/jogg og øk distansen gradvis. Etter hvert vil rolig løping føles mindre anstrengende. Anonymkode: 40024...c17 1
Ciara Skrevet 16. juni 2016 #7 Skrevet 16. juni 2016 Må du egentlig ta hensyn til pulsen? Jeg har aldri løpt med pulsklokke, og har heller ingen planer om det. Du løper så sakte du kan, og får dermed heller ikke gjort noe med denne pulsen, egentlig - men du vil jo komme i bedre og bedre form etterhvert som du løper. Da jeg begynte å løpe igjen i fjor for første gang på flere år føltes pulsen konstant høy når jeg løp, selv sakte. Jeg klarte ikke å jogge og snakke samtidig uansett hvor sakte jeg løp. Jeg har likevel fortsatt og løpe, og jeg har trent opp kondisen med spinning i tillegg. Nå oppleves det helt annerledes. Løper mila på en time, og da kan jeg snakke samtidig - og jeg aner fortsatt ikke hva pulsen min ligger på. Så hvorfor må du måle? Er det ikke bare stressende? 1
Geparden Skrevet 16. juni 2016 #8 Skrevet 16. juni 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal jeg bare ta tiden til hjelp, fortsette å løpe som jeg gjør med høy puls, og satse på at den går nedover etter noen måneder med mer løping? Ja Ikke stress med puls. Dette ordner seg med trening. Det er bra med noen intervaller eller den litt morsommere varianten fartlek, men hvis akilles stopper deg så er det akilles som bestemmer. Husk at musklene og kondisen raskt blir bedre, mens sener, senefester, slimposer og annet snacks bruker mye lenger tid på å styrkes. Så løp som du vil, men ikke gå på overbelastninger. Det kan sitte lenge i. Bygg deg opp over tid. Hvis du alt er oppbygd, så er det jo bare å løpe. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #9 Skrevet 16. juni 2016 Jeg har maxpuls på ca 196 så jeg ligger langt over 155 når jeg jogger. Har testet hjertet på sykehus (pga noe annet) og jeg spurte ang makspuls/høy treningspuls. Legen sa at det er genetisk og siden har jeg ikke ofret det en tanke. Hvis makspulsen din er som min så er ikke 155 så høyt at du trenger å være bekymret. Jeg ligger rundt 180-186 på knallharde pulstimer eller jogging. Går helt fint. Anonymkode: 76dc1...e99 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #10 Skrevet 16. juni 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har maxpuls på ca 196 så jeg ligger langt over 155 når jeg jogger. Har testet hjertet på sykehus (pga noe annet) og jeg spurte ang makspuls/høy treningspuls. Legen sa at det er genetisk og siden har jeg ikke ofret det en tanke. Hvis makspulsen din er som min så er ikke 155 så høyt at du trenger å være bekymret. Jeg ligger rundt 180-186 på knallharde pulstimer eller jogging. Går helt fint. Anonymkode: 76dc1...e99 Husk at makspulsen synker litt hvert år (helt til den ebber helt ut? 😱). Anonymkode: 40024...c17
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #11 Skrevet 16. juni 2016 150 i puls kan være mye for noen, men lite for andre. Det kommer helt ann på makspuls. La oss si du og en venn er akkurat like godt trent, og dere jogger i samme tempo. Du har 200 i makspuls mens vennen din har 170 i makspuls. La oss si din puls under den joggingen er 140 mens vennen din sin puls er 120. Dere løper da begge på 70% av makspuls, og anstrenger dere like mye. Det at du løper med høyere puls har ingenting å si, da dere begge løper like "hardt" i forhold til maks slagvolum. Makspuls er som sagt genetisk og synker med alderen. Høyere eller lavere makspuls har ingenting og si innen idrett. Det er i alle fall det vi tror i dag. Det er flere toppidrettsutøvere med både 160 og 200+ i makspuls. Etterhvert som du kommer i bedre form vil ikke hjerte trenge å jobbe like hardt for samme jobb. Altså, løper du ei løype på 5km på 35 minutter ved 80% makspuls, vil du etterhvert klare å løpe samme løype på samme tid ved mindre anstrengelse, altså kanskje bare 70% av makspuls. Anonymkode: 4fd03...1cf 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #12 Skrevet 17. juni 2016 Jeg ligger veldig høyt i puls når jeg løper, uansett. Hvis jeg jogger 1 mil på mølla, kan jeg godt ligge med en gj.snittspuls på rundt 185(makspulsen min er 200), uten ubehag. Anonymkode: 46f2f...37c
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #13 Skrevet 17. juni 2016 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ligger veldig høyt i puls når jeg løper, uansett. Hvis jeg jogger 1 mil på mølla, kan jeg godt ligge med en gj.snittspuls på rundt 185(makspulsen min er 200), uten ubehag. Anonymkode: 46f2f...37c Er du sikker på at du ikke har en høyere makspuls enn 200? De aller færreste klarer å ligge på og over syreterskel lengre enn 30-40 minutter, og et er ikke uten ubehag! Sitat I- sone 4 ”En intensitet som en godt trent utøver kan opprettholde i 30-40 minutter” Her fører en opp all aerob trening med middels til hard intensitet. Trening i denne soner er på og over den anaerobe terskel. Denne intensiteten tilsvarer også individuell anaerob terskel for de fleste utøvere. Laktatkonsentrasjonen ligger mellom 2,0 og 4,0 mmol/l (YSI) eller 3,6 og 5,8 mmol/l (KDK), hjertefrekvensen ca 87,5-92,5% av HF-maks. Hurtig langkjøring, langintervaller, kortintervaller, bakkedrag og konkurranser er eksempler på trening i denne I- sonen. http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/trening/utviklingstrapper/orientering/intensitetsskala%20utholdenhet/page400.html Anonymkode: d1578...5a4
Basun Skrevet 17. juni 2016 #14 Skrevet 17. juni 2016 Du må trene opp musklene og øke antallet kapillærer. Intervaller har liten hensikt i så måte. Har vært der du er nå. Jogg veldig sakte til tross for at teknikken i starten blir så som så. I oppoverbakker bør du gå. Etterhvert blir du raskere og kan tenke mer på teknikk og stegfrekvens. Intervaller hjelper lite. Lykke til☺
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #15 Skrevet 17. juni 2016 Jeg har ikke pulsklokke når jeg løper, varierer bare tempoet etter form og pust. En gang har jeg målt pulsen, på tredemølle på treningssenteret mens jeg løp intervaller. Da var pulsen min 190 og jeg freaket ut fordi den var så høy. Pratet med en trener på senteret som forklarte at jeg bare hadde en høy makspuls og at alt var som det skulle være så lenge jeg følte meg fin. Etter en halvtimes hvile var pulsen nede i 60, og det mente treneren var et tegn på at jeg bare var i god form. Ikke stress med pulsen! Du kjenner det på kroppen om du tar i for mye. Anonymkode: dbe4a...7a4 1
jabx Skrevet 18. juni 2016 #16 Skrevet 18. juni 2016 Det er jo bare bra å få høy puls. Da vet du at du får kjørt deg og trent deg. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2016 #17 Skrevet 26. juni 2016 Jeg jogger 5km på 35min. Da ligger pulsen å vipper mellom 180-195 da jeg jogger ute, så det varierer med bakkene. Jogger jeg tregere føler jeg at jeg aldri kommer fram, så føler den farten jeg jogger i er midt i mellom, likevel har jeg høy puls. Skulle jeg jogget noe tregere kunne jeg nesten likegreit tatt rask gange. den pulsen er ikke så lett å vurdere altså Anonymkode: 97a8f...95f
Nanami Skrevet 27. juni 2016 #18 Skrevet 27. juni 2016 Åh, nå trodde jeg at jeg fant noen med samme issue som meg. Men du har jo den pulsen jeg ønsker å ha. Jeg holder 192-195 i puls under rolig jogg Jeg løper 4,5 km på 32 minutter.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 #19 Skrevet 27. juni 2016 5 timer siden, Pompom skrev: Åh, nå trodde jeg at jeg fant noen med samme issue som meg. Men du har jo den pulsen jeg ønsker å ha. Jeg holder 192-195 i puls under rolig jogg Jeg løper 4,5 km på 32 minutter. Vi ligger nesten likt da. Haha. Du er sikkert den eneste jeg kunne tatt en joggetur med. Synes folk jogger så alt for fort, sliter med å henge på Anonymkode: 97a8f...95f
Nanami Skrevet 27. juni 2016 #20 Skrevet 27. juni 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi ligger nesten likt da. Haha. Du er sikkert den eneste jeg kunne tatt en joggetur med. Synes folk jogger så alt for fort, sliter med å henge på Anonymkode: 97a8f...95f Haha! Ja, nesten så vi skulle gjort det. Jeg var på joggetur med typen her om dagen, han løp frem og tilbake, spurtet i bakker og generelt løp rundt meg. Han var såvidt varm, jeg hadde hinsides puls
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå