AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #1 Skrevet 16. juni 2016 Jeg jogger ganske mye, og har opparbeidet meg en del joggesko i løpet av årene. Nå har jeg fire par sko jeg bruker innendørs og to par sko jeg bruker utendørs. Prøver å variere hvilke sko jeg bruker, men utendørs-skoene blir jo noe oftere enn innendørs-skoene, siden jeg har færre å velge i der. Noen av parene mine begynner å bli noen år, men jeg merker ikke noe til at de er dårligere å bruke enn nye sko. Likevel lurer jeg på, hvor lenge holder egentlig joggesko? Kan jeg bruke dem helt til de blir ødelagt (hull etc.), eller bør jeg slutte å bruke dem når de begynner å se slitt ut eller er brukt regelmessig over en viss tid? Kan legge til at alle skoene er gode sko for min fot, siden dette også er minst like viktig som hvor gammel skoene er Anonymkode: 68dde...777
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #2 Skrevet 16. juni 2016 Og ett spørsmål til: Hvor ofte bør man egentlig bruke ett par joggesko for at de skal "holde seg ved like"? Altså, hvor lenge kan de stå ubrukt uten å miste kvaliteten på noen måte? Anonymkode: 68dde...777
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #3 Skrevet 16. juni 2016 Det er ulike anbefalinger, men en forsker mener at joggeskoene holder lengre enn vi tror. Sitat Det han kom frem til var at skoenes demping og stabilitet ikke forringes mer enn knapt ti prosent etter at tre par var testet i 100 mil hver, og at den største forringelsen skjedde i løpet av de fem første milene. Sistnevnte skyldtes kun at skoene ble flyttet ut av esken og tatt i bruk. Etter dette skjedde det egentlig lite med skoene. Konklusjonen Hennig trakk etter undersøkelsen var at normale løpesko av god kvalitet vil holde opptil 200 mil uten problemer - og sannsynligvis lenger. Anonymkode: 42a66...438 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #4 Skrevet 16. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det er ulike anbefalinger, men en forsker mener at joggeskoene holder lengre enn vi tror. Anonymkode: 42a66...438 Men jeg aner jo ikke hvor mange mil jeg har jogget med hver av parene jeg har... Som sagt er noen av dem flere år gamle. Noen har vært mye i bruk i perioder, for så å stått i skapet i noen måneder, og så tatt i bruk igjen. Andre er brukt mer jevnt. Det er veldig forskjellig, så det er liksom umulig for meg å vite hvor langt... Skulle vært sånn km-måler på sko som det er i biler Men vet du noe om det andre spørsmålet mitt? Altså hvor lenge et par joggesko kan stå ubrukt uten at de får dårligere kvalitet etc.? Har lest flere steder at joggesko være for dårlige til å brukes igjen hvis de står i skapet lenge, selv om de i utgangspunktet ikke er brukt mye før de ble stående. Men hva er "lenge"? Anonymkode: 68dde...777
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #5 Skrevet 16. juni 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg aner jo ikke hvor mange mil jeg har jogget med hver av parene jeg har... Som sagt er noen av dem flere år gamle. Noen har vært mye i bruk i perioder, for så å stått i skapet i noen måneder, og så tatt i bruk igjen. Andre er brukt mer jevnt. Det er veldig forskjellig, så det er liksom umulig for meg å vite hvor langt... Skulle vært sånn km-måler på sko som det er i biler Men vet du noe om det andre spørsmålet mitt? Altså hvor lenge et par joggesko kan stå ubrukt uten at de får dårligere kvalitet etc.? Har lest flere steder at joggesko være for dårlige til å brukes igjen hvis de står i skapet lenge, selv om de i utgangspunktet ikke er brukt mye før de ble stående. Men hva er "lenge"? Anonymkode: 68dde...777 Km-teller på sko hadde vært noe, jeg er helt enig! Men du vet jo sånn ca hvor lenge du har hatt dem Vedrørende det andre spørsmålet. Jeg har ikke tenkt noe over det, men jeg tror det handler om gummisålens kvalitet, og at den kan bli stiv og sprø av å stå ubrukt. Dette er ren gjetting fra min side, men hvis skoene har stått tørt, og ikke har vært utsatt for store temperaturforandringer, vil jeg tro at det vil gå et par år før en merkbar kvalitetsreduksjon oppstår. (Da bruker jeg gummien i bildekk som referanse) Det vil du i så fall merke. Om du tar frem et par sko, og de sprekker når du bøyer sålen, eller revner i stoffet, da vet du at de har blitt ødelagte av å stå for lenge ubrukt. Anonymkode: 42a66...438
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #6 Skrevet 16. juni 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Km-teller på sko hadde vært noe, jeg er helt enig! Men du vet jo sånn ca hvor lenge du har hatt dem Anonymkode: 42a66...438 En litt upassende latter der, den skulle stått etter at jeg sa at jeg var helt enig. Anonymkode: 42a66...438
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #7 Skrevet 16. juni 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Km-teller på sko hadde vært noe, jeg er helt enig! Men du vet jo sånn ca hvor lenge du har hatt dem Vedrørende det andre spørsmålet. Jeg har ikke tenkt noe over det, men jeg tror det handler om gummisålens kvalitet, og at den kan bli stiv og sprø av å stå ubrukt. Dette er ren gjetting fra min side, men hvis skoene har stått tørt, og ikke har vært utsatt for store temperaturforandringer, vil jeg tro at det vil gå et par år før en merkbar kvalitetsreduksjon oppstår. (Da bruker jeg gummien i bildekk som referanse) Det vil du i så fall merke. Om du tar frem et par sko, og de sprekker når du bøyer sålen, eller revner i stoffet, da vet du at de har blitt ødelagte av å stå for lenge ubrukt. Anonymkode: 42a66...438 Ja, men som sagt så er det vanskelig å si hvor mye jeg har brukt hver og en av dem, siden det har vært mye av og på gjennom årene... Så om et par joggesko står helt ubrukt i ca. 1-2 måneder, så tar de ikke skade av det? Anonymkode: 68dde...777
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #8 Skrevet 16. juni 2016 Tøy og bøy på sålen, er den uten sprekker og tøyer seg "smertefritt", så er skoen akkurat like god. Sjekk også mønsteret under skoen, er det fint fremdeles? Ja, da er skoen fin ei stund til. Gjelder hælen også, den skal ikke være tynnslitt og skjev. Det er samme når en sjekker bildekkene... Anonymkode: 555f1...3ac
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #9 Skrevet 16. juni 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men som sagt så er det vanskelig å si hvor mye jeg har brukt hver og en av dem, siden det har vært mye av og på gjennom årene... Så om et par joggesko står helt ubrukt i ca. 1-2 måneder, så tar de ikke skade av det? Anonymkode: 68dde...777 Som AB ...3ac sier, du merker det på sålene når de ikke kan brukes lenger. Er de stive, harde, og har sprekker bør de byttes ut. Er de myke, har gode spor, og ikke er slitt skjevt holder de litt lenger. Ingen joggesko tar skade av å stå ubrukt i noen uker eller måneder. Du kan bruke dem med god samvittighet, beina vil ikke bli skadet av det. Anonymkode: 42a66...438
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #11 Skrevet 16. juni 2016 Jeg lærte av Idrettshøyskolen at de holder et halvt år ved aktiv bruk. Veksler du mellom to blir det jo et år før støttdempingen får dårlig kvalitet. Anonymkode: 190da...def
Snabeltann Skrevet 16. juni 2016 #12 Skrevet 16. juni 2016 Mener jeg har hørt mellom 500-800 km...men aner ikke hvor jeg har det fra :-) med to par å veksle mellom og piggsko når det er snø, er mine utslitt etter et år. Merker det fordi jeg kjøper tilnærmet samme sko hele tiden - og merker forskjell på dempingen når jeg har en sko av hverpå meg.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #13 Skrevet 16. juni 2016 Når jeg løper mye holder mine ett år, men jeg er ganske tung. Merker forskjell når jeg får nye. Mer spenst i sålen. Anonymkode: 67ee3...3f5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #14 Skrevet 17. juni 2016 Jeg bruker minimalistsko uten demping, og har hatt samme par i mange år. Kommer til å bruke dem til det går hull. Så det kommer jo an på hva slags sko du har og hva du vil ha ut av dem. Synes du skoene er gode så er det vel bare å bruke dem? Det samme gjelder sko som har stått ubrukt. Kjennes de ok ut så er de vel ok. Du tenker for mye. Anonymkode: f07fa...24f
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #15 Skrevet 17. juni 2016 Forskeren som jeg henviste til tidligere i tråden påpeker at varigheten av sko kommer an på kvalitet, løpsteknikk, vekt, pronasjon osv, men at de fleste kvalitetssko,uten spesielle faktorer som kan redusere levetiden, varer i opptil 200 mil, eller sannsynligvis lenger. Jeg er ikke spesielt aktiv, men mine joggesko er på veien i gjennomsnitt 5 km pr dag. Det tilsvarer 3,5 mil i uken, 15 mil i måneden, 180 mil i året, og på slutten av året merker jeg at skoene begynner å bli slitte, selv om sålen og dempingen fremdeles holder. For de som løper 5 mil i uken vil da løpe 130 mil i halvåret/260 mil i året. De som anbefaler normalt aktive å bytte joggesko en gang i året, eller svært aktive å bytte en gang i halvåret, er da på samme linje som denne forskeren. Det viser at de forventer at skoene kan vare i opptil 200 mil, forutsatt at det ikke er snakk om dårlig kvalitet, dårlig løpeteknikk, høy vekt, overpronasjon, eller andre spesielle faktorer som kan ødelegge skoene fortere. Dete er greit å huske på at mange av de som kommer med anbefalingene om når det er på tide å bytte sko, ofte har økonomiske interesser i saken. Og hvis de anbefaler å bytte oftere enn dette, kan det ligge andre årsaker enn skoenes holdbarhet bak anbefalingen. I tillegg er "undermerking" et kjent taktikk fra flere leverandører innenfor klesbransjen, og vi skal ikke se bort i fra at det samme gjelder innenfor skobransjen. "Våre sko er testet til å vare i minst 100 mil, vi setter at vi garanterer 80 mil for sikkerhets skyld! Da slipper vi klager og dårlig rykte om de blir ødelagt før". Anonymkode: 42a66...438
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå