AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #1 Skrevet 16. juni 2016 Hei, Lurer på hvordan jeg kan preservere mest mulig rester i hjemmet. F.eks den siste gulrota, et par poteter osv. Antar man kan kutte gulrøtter og poteter i terninger å fryse. Hvor lenge kan man ha fryst brød? Kan man fryse pålegg? Andre forslag? Vi kaster skikkelig mye mat.. Forklastelig. Anonymkode: 0e31b...b43
Wenda Skrevet 16. juni 2016 #2 Skrevet 16. juni 2016 hvis jeg har grønnsaker som begynner å bli dårlig så kutter jeg det opp og har det i en boks med lokk i fryseren. Når den nærmer seg full så lager jeg grønnsakssuppe, wok eller noe Om det er snakk om allerede tilberedte grønnsaker som bare ikke bli spist, så har jeg det over i en boks i kjøleskapet og så bruker jeg det til frokost eller lunch dagen etterpå. Evt middag om det passer Vet ikke hvor lenge brød holder seg i fryseren, men regner med at det er en god stund. Pleier å ha 3-4 oppskjørtet brød i frysa, men mannen spiser det opp så fort at det rekker ikke ligge der særlig lenge Man kan fint fryse ned mange typer pålegg. I Sverige har de ofte mye større pakker med pålegg, så da deler jeg det opp og fryser det ned. (kjøttpålegg som oftest) Andre forslag er å sette opp en ukesmeny for hver uke. Kjøp ikke mer enn hva man trenger, evt kjøp stort og frys ned. Kok kraft på f.eks kyllingrester eller bein av andre dyr. Så mye sunnere og bedre enn disse salte buljonggreiene Lær deg å ikke lage mer mat enn hva som spises. Er man mer sulten så kan man heller fylle på med fett for metthetsfølelsen, eller ta seg boe å spise senere
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #3 Skrevet 16. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, Lurer på hvordan jeg kan preservere mest mulig rester i hjemmet. F.eks den siste gulrota, et par poteter osv. Antar man kan kutte gulrøtter og poteter i terninger å fryse. Hvor lenge kan man ha fryst brød? Kan man fryse pålegg? Andre forslag? Vi kaster skikkelig mye mat.. Forklastelig. Anonymkode: 0e31b...b43 Spør du egentlig om konsevering av mat? Anonymkode: 00381...94d 2
Nuttery Skrevet 16. juni 2016 #4 Skrevet 16. juni 2016 (endret) 17 timer siden, Wenda skrev: hvis jeg har grønnsaker som begynner å bli dårlig så kutter jeg det opp og har det i en boks med lokk i fryseren. Når den nærmer seg full så lager jeg grønnsakssuppe, wok eller noe Om det er snakk om allerede tilberedte grønnsaker som bare ikke bli spist, så har jeg det over i en boks i kjøleskapet og så bruker jeg det til frokost eller lunch dagen etterpå. Evt middag om det passer Vet ikke hvor lenge brød holder seg i fryseren, men regner med at det er en god stund. Pleier å ha 3-4 oppskjørtet brød i frysa, men mannen spiser det opp så fort at det rekker ikke ligge der særlig lenge Man kan fint fryse ned mange typer pålegg. I Sverige har de ofte mye større pakker med pålegg, så da deler jeg det opp og fryser det ned. (kjøttpålegg som oftest) Andre forslag er å sette opp en ukesmeny for hver uke. Kjøp ikke mer enn hva man trenger, evt kjøp stort og frys ned. Kok kraft på f.eks kyllingrester eller bein av andre dyr. Så mye sunnere og bedre enn disse salte buljonggreiene Lær deg å ikke lage mer mat enn hva som spises. Er man mer sulten så kan man heller fylle på med fett for metthetsfølelsen, eller ta seg boe å spise senere Hvordan syntes du det funker å fryse ned kjøttpålegg? har tenkt litt på dette. Tar du det opp lenge i forveien? Går det an å fryse ned melk eller skiller den seg da? Endret 16. juni 2016 av Nuttery
Wenda Skrevet 17. juni 2016 #5 Skrevet 17. juni 2016 2 timer siden, Nuttery skrev: Hvordan syntes du det funker å fryse ned kjøttpålegg? har tenkt litt på dette. Tar du det opp lenge i forveien? Går det an å fryse ned melk eller skiller den seg da? Syns det fungerer helt fint å fryse kjøttpålegg. Tar det opp kvelden før Vet ikke hvordan det er å fryse melk siden vi ikke drikker det, men jeg fryser ned fløte dersom jeg har kjøpt mye av det. Men om det skal brukes til krem så sliter jeg litt med å piske den stiv så bruker ufryst til det, men til matlaging så bruker jeg fløte som har vært fryst.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2016 #6 Skrevet 17. juni 2016 Fra Melk.no: "Melk kan fryses i kartongen i inntil 6 måneder. Den bør tines langsomt i kjøleskap. Etter at melken er fryst vil den ikke ha den friske smaken den har som fersk. I tillegg tar melken lett til seg smak fra andre næringsmidler i fryseren. Den fryste melken egner seg derfor best til baking og matlaging, og ikke til å drikke." Anonymkode: 45fa3...4b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå