AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #1 Skrevet 16. juni 2016 Lurer på om det er vanlig i andre barnehager med foreldresammenkomst før stengetid? Hadde det i barnehagen barnet går i forrige uke, og jeg synes det er en uting. Det hele startet klokken 14.30, så kan foreldrene komme fram til stengetid. De fleste foreldrene kom før klokken 15. Men så er det disse få barna hvor foreldrene faktisk ikke har mulighet til å avslutte før tiden og som da ikke har noen tilstede. Denne gangen var det 2 barn hvor foreldrene ikke dukket opp, tidligere har det også vært et eller to barn. Jeg forstår at det ikke passer for alle og vurderer å ta dette opp med barnehagen, slik at det ikke blir arrangert slikt senere. Veldig trivelig for alle barna hvor foreldrene har mulighet, men så var det disse andre da. Er det bare jeg som reagerer på denne praksisen? Anonymkode: d4cea...ed5 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #2 Skrevet 16. juni 2016 Dette høres veldig ekskluderende ut. Jeg kan ikke gå fra arbeid før tidligest kl 16, uten at det får store konsekvenser. Anonymkode: ec565...76b 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #3 Skrevet 16. juni 2016 Hva er det for noe?.sommeravslutning mener du? Her var det kl 1530. Tilnærmet alle kom. Heller det enn kl 18. Anonymkode: b55a4...185
kissi Skrevet 16. juni 2016 #4 Skrevet 16. juni 2016 Det er nok veldig vanlig. Skjønner at det er vanskelig for noen å gå tidlig fra jobb, men det er også vanskelig for ansatte i bhg å være igjen etter at bhg skal stenge. I perioder kan det kanskje være litt mange sammenkomster, men erfaringen min er at de fleste greier å sende noen eller få med seg litt av det, hvertfall. 6
Niennas Skrevet 16. juni 2016 #5 Skrevet 16. juni 2016 I vår barnehage er det litt både og. Noen ganger er det sammenkomster om morgenen (påskefrokost osv), men vi har minst to sammenkomster i året som er på ettermiddagen også. Sist nå var sommerfesten, som startet 1530. Jeg vet ikke om det var noen foreldre som ikke var der, men barna er så fornøyde og glade over nytt opplegg, grilling og kaker at mitt inntrykk var at hvis mamma eller pappa kom litt senere så gjør ikke det noe. De er jo vant til dette, at foreldre kommer og går til forskjellige tider i barnehagen
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #6 Skrevet 16. juni 2016 Det er veldig vanlig. Du må huske på at det ikke er like lett for barnehageansatte å få overtidsbetalt for slike ting. Og det er jo veldig forståelig at de ikke gidder å jobbe flere timer gratis. Som en annen skriver ovenfor her er også mitt inntrykk at barn er fornøyde selv om foreldre kommer litt senere eller at noen andre (f.eks en tante, besteforeldre ect.) kommer. Selvsagt veldig sårt om en unge opplever at foreldrene aldri dukker opp på sånne arrangement, men jeg håper jo at foreldre flest klarer å få gå en liten time tidligere en og annen gang. Anonymkode: 9314e...b6c 6
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #7 Skrevet 16. juni 2016 Her var sommerfesten fra 15 til 17. Barnehagen stenger 16.45, men hvis klokken er passert 16 når jeg henter så er det som regel nesten tomt der. Så regner med de fleste hadde mulighet til å komme i løpet av festen. De ansatte var uansett veldig flinke til å gi de barna som ikke hadde noen der ekstra oppmerksomhet. Fau tok seg av organiseringen av festen, og de ansatte hadde fullt fokus på barna. Anonymkode: 0e647...f21 1
Filippa90 Skrevet 16. juni 2016 #8 Skrevet 16. juni 2016 Selvsagt må slike arrangementer gjennomføres i barnehagens åpningstid. Alle kan ikke komme hver gang, sånn er det bare. Du mener vel ikke at de ansatte skal bruke fritiden sin på deg og barnet ditt? De fleste barnehager har ikke råd til så mye overtidsbetaling, derfor må man gjøre det i åpningstiden. De fleste barnehager stenger vel 16.30-17.00. 5
Arkana Skrevet 16. juni 2016 #9 Skrevet 16. juni 2016 Her er det vel bare tre sammenkomster i barnehagen som foregår i vanlig arbeidstid, påskefrokost, Luciafrokost og sommerfest (begynner 15.30). Jeg tror ennå ikke jeg har opplevd at noen barn har vært uten en voksen der (enten det er en forelder, besteforelder eller voksent søsken), så alle får det til. Jeg tenker at dette er greit så lenge det ikke blir for mange. Med unntak av sommerfesten er det ikke arrangementer som varer etter åpningstid og jeg forstår at de ansatte ikke vil bruke fritid eller at det skal betales overtid for slike ting. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #10 Skrevet 16. juni 2016 Mitt barn hadde ikke orket å ha det noe senere i hvertfall. Anonymkode: 31451...4f8 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #11 Skrevet 16. juni 2016 Hos oss pleier arrangement å begynne kl 15. Barnehagen er åpen til 16.30. I går var det sommerfest 16-18. Da i regi av FAU. Alle ungene hadde noen av sine hos seg. Faren er alltid ledig, så da vi bodde sammen gikk han på alle arrangementer og jeg kom når jeg kunne. Jeg håper vi kan fortsette med det. Fordelen med arrangement i barnehagens åpningstid er at alle ungene får det med seg. De ansatte pleier å være flinke å gi de ungene som ikke har foreldre tilstede det lille ekstra. Anonymkode: 8eed9...11c
Gjest Fjotteri Skrevet 16. juni 2016 #12 Skrevet 16. juni 2016 Jeg er i FAU, og vi prøvde skyve på tiden- fikk skyvd på det med en time med det argument at selv de med fleksitid har kjernetid til tidligst 14.30. Det er alltid meg som stiller fordi jeg har fleksitid, mannen har fast arbeidstid og får faktisk ikke fri til sånt. Selv om han har opparbeidet seg avspasering. Ulempen med å ha det senere er at det blir fryktelig utrivelig for trøtte og slitne barn- det gikk på "nære nippet" å ha fest fra 15.30-17.30. Det jeg tror flere sliter med er morgenarrangement: man har dårlig tid pga møter/obligatorisk opplegg, og må ta farvel med gråtende barn og får egentlig en ganske kjip opplevelse av Luciafrokost osv. Barna er ikke så mottakelige for mye styr om morgenen, endel har kanskje ikke fått i seg nok frokost- og masse barn er helt fra seg når foreldrene må gå. Da er det bedre å ha ting på ettermiddagen tenker jeg.
A4-livet Skrevet 16. juni 2016 #13 Skrevet 16. juni 2016 Hos oss har vi heldigvis bare arrangementer klokka 15.30 på ettermiddagen, og på ett år har det bare vært to arrangementer. Men kjenner andre som har ting klokka 10 på formiddagen (liten familiebarnehage) og det er jo bare helt håpløst.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #14 Skrevet 16. juni 2016 Sommerfesten i barnehagen min går i var fra 17.30-18.00 Anonymkode: f9e71...b26
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #15 Skrevet 16. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Sommerfesten i barnehagen min går i var fra 17.30-18.00 Anonymkode: f9e71...b26 Rettelse; 16.30-18.00 Anonymkode: f9e71...b26
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #16 Skrevet 16. juni 2016 På skolen hadde vi sommerfest fra 17-18.30, med medbrakt tapas, og det var så vellykket og fint vær og mange leker osv, at ingen gikk før klokken 19.30, mange ble lengre, og det gikk veldig skeis for småsøsknene som var med- fullstendig utslitte og sultne og gira av alt som var beregnet på niåringer. Så å ha en skikkelig sommerfest utover kvelden går ikke så bra for så små barn. I barnehagen var det fra 16-18, og det ble servert middag, og klokken 18 var det hjem for alle. Men begge arrangementer ble arrangert av foreldrene, du får forhøre deg med komiteen i god tid neste gang hvis du vil endre noe, det pleier ikke å være barnehagen selv som står for selve festen. I vår barnehage er det FN-dag-markering, Luciatog, julefrokost, påskefrokost, 17.-maifeiring , de arrangerer jo ingen ting selv utenom åpningstid, da er de jo ikke på jobb? Anonymkode: 85eb0...2f2
atropos Skrevet 16. juni 2016 #17 Skrevet 16. juni 2016 I vår bhg er det arr to ganger i året i bhg åpningstid og en utenfor åpningstiden. Når det er i åpningstiden er det fra 15-16.30. Så lenge foreldrene sier ifra hvis de ikke får kommet er ikke det noe problem. Da passer vi på at barna får pølser og kaker.
EvaLena Skrevet 16. juni 2016 #18 Skrevet 16. juni 2016 Begynner nesten å gråte av å lese dette jeg. Rett og slett fordi jeg savner den tiden så veldig 😢
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #19 Skrevet 16. juni 2016 Sånn er det med alt, vi må ta oss fri for å kunne være med på ulike ting i bgh og skole.. Jeg har sjeldent kunne møte opp på slike ting dessverre, med pappaen var det værre. En skikkelig uting, men heldigvis er ikke skolen like ille som bgh. Moro i ferier også, jeg har ikke hatt sommerferie på 3 år nå (moro å være student) og har måtte ta med meg barnet på jobb, pappaen er i byggebransjen og kan hvertfall ikke ta med seg barnet.Anonymkode: 024c3...de9
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #20 Skrevet 16. juni 2016 Lurer på om de som ikke kan komme eller ikke sender noe faktisk prioriterer slikt? Synes ikke det er så greit å flytte på det heller mht bhg-ansattes tid og at ungene blir slitne. Jeg synes ellers det virker ganske tafatt å akseptere at arbeidsgiver ikke gir fri til slikt, selv når man har opparbeidet timer til avspasering, som en nevner over her. Dvs jeg mener man bør ta det opp med arbeidsgiver, påpeke at det kun gjelder 1-2 gg i året (når man deler med den andre forelderen) noen få år i ens karriere og at man kompenserer for det ved å jobbe overtid og at det vil bidra til at man selv strekker seg for arbeidsgiver om arbeidsgiver strekker seg for ansatte i slike sit. Mistenker at noen bare aksepterer noen arkaiske regler, uten en gg å forsøke å forhandle litt, eller er så fiksert på jobben at de ikke engang vurderer å dra på bhg-fest. Anonymkode: 53233...6a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå