Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mann og jeg jatter som regel med når kvinner tar opp noe, enten det er politikk eller fra deres eget liv. Jeg passer på å være enig og å ikke gå i diskusjon med kvinner. Synes man alltid kommer dårlig ut om man prøver å diskutere med kvinner. Ønsker man å bli likt, også bare som venn så bør man passe på å være enig.  Med menn derimot så får man litt status om man "vinner" diskusjonen, man blir respektert for at man er flink til å diskutere og har gode kunnskaper. 

Det virker som kvinner kun ønsker å høre at andre er enige, mens menn kan liker å diskutere.

Dette er ikke ment som diss av kvinner. Det jeg lurer på er om dere kvinner også føler dere må jatte med når dere snakker med andre kvinner og eventuelt om dere må jatte mer eller mindre med når dere snakker med menn.

Anonymkode: 949a9...23f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 21812...b39

AnonymBruker
Skrevet

dette stemmer ikke. 

Anonymkode: beac7...6d2

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg gidder å diskutere med noen kommer an på to ting: Hvor mye jeg bryr meg om temaet, og om personen (uavhengig av kjønn) er mulig å ha en saklig diskusjon med.

Anonymkode: a38d8...547

• Liker 3
Skrevet

Nei, men der er noen enkelte jeg ikke gidder diskutere med. Nettopp fordi de ikke er istand til å diskutere og være uenige uten å bli sure. Disse er jo stort sett venninner av venninner eller venninne av familiemedlemmer, i verste fall e familiemedlem så de er ikke sånne karakterer en er rundt fordi en vil, heller fordi en må. 

Skrevet

Nei, det synes jeg ikke. Når man jatter med eller bare endrer samtalen til å handle om noe annet, er det som regel fordi man ikke gidder å ta diskusjonen pga. av at det er som å diskutere med en vegg av usakligheter. Eller at personen er en som elsker å høre sin egen stemme og diskutere ting du selv synes er helt på jordet. Dette vil jo som regel være bekjente eller kanskje enkelte familiemedlemmer, venninner derimot, velger man med omhu.   

Skrevet

Til en viss grad kan jeg være enig.

Jeg tror det handler litt om kultur kvinner imellom i forhold til menn. Det er jo generelt mye mer fokus på samhold blant kvinner og i tillegg mer konkurranse. Det er tettere vennskap, men også mer baksnakking. Som bare hele diskusjonen om man vil stemple seg som "feminist". Det blir litt "er du med meg eller mot meg". Ved nye kvinnelige bekjentskaper merker jeg ofte at det er mye fokus på å finne felles grunn, og noe vi kan være enige i. De mest ekstreme gjør jo dette ved å finne en felles fiende - "hva synes du om henne egentlig?". Ved uenigheter kan det tolkes som om noen ikke er på ditt lag, ergo ikke en person du kan stole på. 

Selvsagt er kvinner like forskjellige som menn. Jeg har jentevenner jeg kan diskutere med og være uenige med, som min bestevenn. Hun er jo nettopp min bestevenninne fordi hun er blottet for alt dette tullballet jeg ofte erfarer med andre jenter. 

Men jeg ser nok tendensene til det du sier. Jeg har oftere opplevd at jeg er uenige med menn på et spesifikt punkt uten at det har gått utover vårt forhold ellers. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Marie90 skrev:

Jeg tror det handler litt om kultur kvinner imellom i forhold til menn. Det er jo generelt mye mer fokus på samhold blant kvinner og i tillegg mer konkurranse. Det er tettere vennskap, men også mer baksnakking. Som bare hele diskusjonen om man vil stemple seg som "feminist". Det blir litt "er du med meg eller mot meg". Ved nye kvinnelige bekjentskaper merker jeg ofte at det er mye fokus på å finne felles grunn, og noe vi kan være enige i. De mest ekstreme gjør jo dette ved å finne en felles fiende - "hva synes du om henne egentlig?". Ved uenigheter kan det tolkes som om noen ikke er på ditt lag, ergo ikke en person du kan stole på. 

Selvsagt er kvinner like forskjellige som menn. Jeg har jentevenner jeg kan diskutere med og være uenige med, som min bestevenn. Hun er jo nettopp min bestevenninne fordi hun er blottet for alt dette tullballet jeg ofte erfarer med andre jenter. 

Men jeg ser nok tendensene til det du sier. Jeg har oftere opplevd at jeg er uenige med menn på et spesifikt punkt uten at det har gått utover vårt forhold ellers. 

Jeg ser det ofte med menn også.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er vel ingen nyhet at kvinner ikke klarer å diskutere uten at det blir personlig. De går på person fremfor sak...Spesielt så lenge man er en etnisk hvit mann vil en hvit kvinne slå ut piggene og gjøre det hun kan for å argumentere i mot uansett hva man diskuterer. Logikk må som regel vike i feminismens navn.

Endret av Aule
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner hva du mener, men min erfaring er at det ikke har med kjønn å gjøre. Jeg kjenner både menn og kvinner som jatter med og alltid er enig, uansett hvem de snakker med. Personlig synes jeg sånt er irriterende, spesielt når det er så tydelig at de bare jatter med uten noen spesiell grunn.

Anonymkode: 69fc1...06c

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser det ofte med menn også.

Interessant. Jeg opplever dette hyppigere med kvinner enn med menn. Men det har nok med generell diskusjonsstil å gjøre og. Jeg diskuterer som regel veldig godt med menn, så lenge de er oppegående (men er de ikke det er jeg ikke heller ikke særlig interessert i et vennskap). 

AnonymBruker
Skrevet

Den 6/17/2016 at 16.28, Marie90 skrev:

Tusen takk!

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner hva du mener, men min erfaring er at det ikke har med kjønn å gjøre. Jeg kjenner både menn og kvinner som jatter med og alltid er enig, uansett hvem de snakker med. Personlig synes jeg sånt er irriterende, spesielt når det er så tydelig at de bare jatter med uten noen spesiell grunn.

Anonymkode: 69fc1...06c

Det er omvendt, tråden handler om de som ønsker å jattes med ikke de som jatter med. Jeg jatter ofte, men ikke alltid med når jeg snakker med kvinner. Ikke fordi jeg liker å jatte, men fordi jeg vet de enten ikke er interessert i min mening eller fordi de tar seg nær av hva jeg mener. 

Jeg ser jo hva som skjer når noen ikke jatter med, men kommer med egne meninger da blir de ofte mislikt.

TS

Anonymkode: 949a9...23f

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Aule skrev:

Det er vel ingen nyhet at kvinner ikke klarer å diskutere uten at det blir personlig. De går på person fremfor sak...Spesielt så lenge man er en etnisk hvit mann vil en hvit kvinne slå ut piggene og gjøre det hun kan for å argumentere i mot uansett hva man diskuterer. Logikk må som regel vike i feminismens navn.

Ja.nå ble jeg provosert..

Et øyeblikk siden, Marie90 skrev:

Interessant. Jeg opplever dette hyppigere med kvinner enn med menn. Men det har nok med generell diskusjonsstil å gjøre og. Jeg diskuterer som regel veldig godt med menn, så lenge de er oppegående (men er de ikke det er jeg ikke heller ikke særlig interessert i et vennskap). 

Det er godt mulig, men jeg opplever det både med menn og kvinner, og det kommer ann på hvordan man kjenner de og hva man diskutere, sjeldent jeg opplever det med venner.

Skrevet

Kvinner er jo ikke en ensartet, uniform masse som alle er kliss like og uten særpreg og personlighet!

Noen kan man diskutere med, og de setter pris på det, mens andre blir dødsfornærmet eller sinte om man sier i mot eller har et annet syn på ting. Sånt sett er alle ulike.

Jeg har en spesiell venninne som lett hisser seg opp over diverse ting. Hun legger ut om disse tingene, og snakker i et ganske hissig tonefall. Du ser på hele henne at hun blir ganske opprørt bare av å snakke om det. Da passer jeg som regel på å bare nikke og si "jaha" og slike intetsigende ting, for å ikke hisse henne ytterligere opp. Like greit å si seg enig eller bare mumle "mmm". Jeg har faktisk aldri prøvd å si i mot f.eks. ved å si "Det var da ikke dumt av dem i det hele tatt. Synes ikke du skulle bli så sur for de greiene der" eller noe sånt...Lurer på om det hadde blitt krangel mellom oss da, hehe :)

En annen venninne jeg har kan jeg si i mot om jeg tilfeldigvis har andre meninger enn henne, uten at hun blir verken spesielt sur eller fornærmet. Hun tåler en diskusjon og respekterer at andre har andre meninger, selv om hun ikke er enig. Vi har vært bestevenninner i 35 år, så vi kjenner hverandre godt.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Million skrev:

Kvinner er jo ikke en ensartet, uniform masse som alle er kliss like og uten særpreg og personlighet!

Noen kan man diskutere med, og de setter pris på det, mens andre blir dødsfornærmet eller sinte om man sier i mot eller har et annet syn på ting. Sånt sett er alle ulike.

Jeg har en spesiell venninne som lett hisser seg opp over diverse ting. Hun legger ut om disse tingene, og snakker i et ganske hissig tonefall. Du ser på hele henne at hun blir ganske opprørt bare av å snakke om det. Da passer jeg som regel på å bare nikke og si "jaha" og slike intetsigende ting, for å ikke hisse henne ytterligere opp. Like greit å si seg enig eller bare mumle "mmm". Jeg har faktisk aldri prøvd å si i mot f.eks. ved å si "Det var da ikke dumt av dem i det hele tatt. Synes ikke du skulle bli så sur for de greiene der" eller noe sånt...Lurer på om det hadde blitt krangel mellom oss da, hehe :)

En annen venninne jeg har kan jeg si i mot om jeg tilfeldigvis har andre meninger enn henne, uten at hun blir verken spesielt sur eller fornærmet. Hun tåler en diskusjon og respekterer at andre har andre meninger, selv om hun ikke er enig. Vi har vært bestevenninner i 35 år, så vi kjenner hverandre godt.

Gjør det mot broren min,

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Gjør det mot broren min,

Gjør hva? Jatte med eller si i mot?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker ikke at folk skal jatte med meg, men jeg er heller ikke glad i å diskutere generelt, så si gjerne at du er uenig og hvorfor og jeg respekterer det 100% at du uenig, så lenge du respekterer at jeg har et annet syn tilbake. Meningsutveksling kan man ha uten en stor diskusjon. Min erfaring er at menn går inn i diskusjon kun for å provosere og vrir på det man sier og har helt usaklige og virkelighetsfjerne argumenter. Mens kvinner kan bli høgmelte og kvasse. Jeg trekker meg ut av diskusjoner hvor det går på person og ikke på sak, det er helt unødvendig å delta i. Diskuterer en del på jobb, men der holder de fleste seg saklig heldigvis, både kvinner og menn.

Anonymkode: ea318...af1

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Million skrev:

Gjør hva? Jatte med eller si i mot?

med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...