Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I mitt første svangerskap hadde jeg første time hos jordmor i uke 8. Hun målte, veide, tok blodprøve og urinprøve, samt pratet masse om svangerskapet. Nå, i mitt andre svangerskap har jeg akkurat hatt min første time hos legen (har flyttet til Oslo). Han bare fylte ut personalia på helsekortet (navn, adresse og spurte om jeg hadde røyket eller drukket). Thats it. Og søke på fødeplass kunne jeg ha gjort selv mente han. Jeg skulle komme tilbake senere for blodprøver og urinprøve var ikke aktuelt før i uke 23-isj. Stemmer dette?

Anonymkode: a3ef3...c1c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk gravid i fjor og da hadde jeg første svangerskapskontroll i uke 13. Var en tur hos legen i uke 6 for å få henvisning til  tidlig ul, men da var det ikke aktuelt med blodprøver o.l. De måtte tas etter uke 12 fikk jeg beskjed om, det er nye regler visstnok. I mine to første svangerskap hadde jeg første kontroll i hhv uke 5(litt vel tidlig, men hadde timen for noe annet også ble den første svangerskapskontroll også) og uke 10.

Urinprøve er kanskje ikke nødvendig før i uke 23.

Anonymkode: 6741b...d57

AnonymBruker
Skrevet

Urinprøve ble levert og testet på alle kontroller i svangerskapet. Legen din høres merkelig ut. Det er lege som skal sende henvisning til oul og fødeplass. Du selv som bestiller time hos jordmor. Jeg ville fortsatt alle kontroller hos jordmor ut fra det du skriver...

Blodprøvene kan ikke tas før etter uke 12 forresten.  Det er nasjonale retningslinjer :) Du skriver ikke hvor langt du er på vei. Jeg var til første kontroll i uke 8 og leverte urinprøve, fikk brosjyrer og utfylt helsekort. Resten ble ordnet i uke 12. Dvs blodprøver og henvisning til oul.

Anonymkode: 8ee37...222

AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 060ba...422

AnonymBruker
Skrevet

Min lege ville ikke engang fylle ut helsekort før i uke 12! Var der to ganger før det for sykmelding før kvalme, men ingen ting relatert til svangerskapet (annet enn sm) ble gjort før i uke 12. Og som de andre sier, det er nye retningslinjer mtp blodprøver nå.

Anonymkode: 751b9...924

AnonymBruker
Skrevet

Hva er hensikten med å ta det tidligere egentlig? Legen har nok kontroll :)

Anonymkode: c24f1...8ae

Skrevet

Urinprøve skal man ta på alle kontroller, såvidt jeg har fått med meg. Noen får svangerskapsdiabetes svært tidlig. Blodprøvene tar man etter uke 12. Søke fødeplass er det vel legen som skal gjøre? Jordmor bestiller du selv, og etter det du forteller om legen, hadde jeg gjort det med en gang. Greit nok at man ikke skal komme for tidlig / for ofte til kontroll, men man skal ta seg tid til å snakke med den gravide om hvordan hun har det, gi henne svangerskapsboken, osv. - rett og slett vise litt interesse for sin pasient! Noen leger er dårlige på dette, dessverre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...