Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvorfor skaffer tennåringer seg deltidsjobb?

å nevn noen positive eller negative sider ved at de jobber samtidig som de går skole

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De følger med i avisen, hos a-etat og/eller venner og bekjente.

Jeg kan ikke se noen negative sider ved at tenåringer jobber ved siden av skolen, men mange positive. De tjener egne penger, lærer å ta ansvar og ser resultatet av egen innsats. Er ikke det flott da?

Skrevet

Jeg har lest om en undersøkelse som viser at det faktisk ikke er noe som sier at barn/ungdom lærer noe mer av å jobbe ved siden av skolen, enn de som ikke gjør det.

Dette er jo ikke så interessant så lenge jeg ikke har kilder - jeg skal prøve å lete det opp.

Skrevet

Vel, det er greit å ha litt egen-tjente penger - så slipper man "mase" om penger fra foreldre stadig vekk... ;)

Ellers så er jeg nok enig med andre - det lærer en ansvar, verdi av penger og sikkert mye mere!

Selv hadde jeg jobb 1 dag i uka fra jeg var 16 år - og det hadde de fleste vennene mine også.

:)

Skrevet

For min del så lærte jeg veldig mye, tok ansvar for meg selv. Tjente penger og brukte på de tingene jeg trenge. Fant fort ut at pengene ikke bare kommer flygene.

Lærte hvordan jeg skulle disponere tiden min for å få tid, noe jeg så veldig på karakterene min. De gikk opp! :sjarmor:

Har ingenting negativ å si om det. Bare man burde se hvor mye kan kan jobbe, sånn at ikke jobben går ut over skola.

Skrevet

Er veldig enig med de over her. Har selv hatt ekstra- og feriejobber siden jeg var 14.

Et annet viktig poeng på lengre sikt er fremtidige arbeidsgivere, uansett om det gjelder andre ferie/ekstrajobber, eller CV. Nå er ikke nødvendigvis jobb i kiosk noe å skrive på CVen etter at man har tatt høyere utdannelse senere. Men erfaringer kan alltids nevnes, og det er et faktum at arbeidgivere ser det som svært positivt at en har jobbet ved siden av skole/studier fordi det ganske enkelt vitner om at de har med en person å gjøre som tar litt ansvar, blant annet fordi det kan koste ganske mye egeninnsats å skaffe seg sommerjobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...