Gå til innhold

Bladlus! Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Oppdaget nettopp svarte bladlus på en stor margeritt jeg har i krukke på verandaen, hva gjør jeg? Er helt nybegynner på dette med planter. Jeg synes jeg klør over hele meg, hater sånne ting...

Anonymkode: 87174...b70

Skrevet

Lusespray tar knekken på dem. 

Skrevet

Eller tabletter som du stikker i jorda. Varer endel lenger og i tillegg slipper du å tenke på at hele planta må være nærmest dryppende våt av spray.

Skrevet

Dusje plantene med grønnsåpevann.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dusje med zalovann. 

Anonymkode: a243d...b59

Skrevet (endret)

Jeg skviser dem med fingrene, tar en runde hver kveld i en uke. Nå er jeg kvitt det meste på terrassen og jeg har mange krukker med planter.  Det er veldig effektivt, bare husk å gi nok gjødsel og vann da styrker du planten eget forsvar mot lus. 

Endret av pulverheksa
Skrevet

Jeg gjør som pulverheksa og skviser de med fingrene. Fort og greit og foruroligende tilfredsstillende... Er det mye så spyler jeg plantene godt med hageslangen jevnlig i en periode.

Såpevann bruker jeg ikke av flere grunner. Man må treffe lusa for at det skal fungere og det har ingen preventiv effekt. I tillegg blir hele planten klissete og ekkel og det er ugunstig for andre insekter som marihøner og bier. 

• Liker 1
Skrevet

Spray med grønnsåpe

Gjest Tom/Loki
Skrevet

Som andre også har nevnt, spray på med grønnsåpe.

Skrevet

Når man sprayer med grønnsåpe eller zalo detter de fleste lusene av. Men mange av dem overlever og vil kravle opp igjen. Jeg har satt teip, med limsiden  ut rundt stammen på planten. 

Fungerer rimelig bra, men man må sjekke daglig den første tiden. 

Skrevet

Jeg har hatt mye roser i hagen, og roser er magneter på lus. Jeg tar på meg hansker, og så går jeg i gang og skviser lusa. Skvisj, skvisj. Dreper dem i hundretall. Dette hjelper planten en god stund. Lus suger jo plantesaft fra planten og kan, hvis lusa blir mange nok, få planten til å dø etterhvert. Så lusa bør bort.

Da jeg var liten, pleide mamma å sende oss ungene bort i skogen for å sanke marihøner når hun oppdaget lus i blomsterkassene på verandaen. Vi løp avgårde, og kom hjem med hendene fulle av marihøner, som vi nennsomt plasserte rundt om på plantene i blomsterkassene. Marihøna ble da gjerne værende i dette festdekkede smørgåsbordet, fullt av lus som det var. De kunne fritt fly avgårde om de ville, men de tusler jo gjerne helst omkring der lusa er siden de spiser dem :- )

Blir det for mye jobb å knipe lus med fingrene eller hente marihøner i det fri, så finnes en tredje løsning. På hagesentere og blomsterbutikker får du kjøpt kjemisk hjelp; lusespray. Dette er insektsgift som dreper lusa. Dessverre er den giftig for de flinke og nyttige insektene vi vil ha også, som bier og marihøner. Men den er altså veldig effektiv mot lus. Snu planten opp ned så du får fri sikt og tilgang under blomsterhodene (der lusa gjerne sitter i klaser) og spray løs på lusa.

• Liker 1
Gjest Coolaid
Skrevet

Denne oppskriften anbefales og er ikke farlig for andre enn skadedyrejævelene. 

ØKOLOGISK LUSEMIDDEL:

- 0,5 liter vann

- 1,5 dl rapsolje

- 1,5 spiseskje bakepulver

- 1 dråpe oppvaskemiddel

Bland alt sammen og fyll på en sprayflaske. 

Gjenta hver dag til lusene er borte.

Husk å spraye innunder blader og alle plantens kriker og kroker. 

Dersom du har planter i nærheten bør du forebygge med å spraye disse også. 

IKKE FØLG FLERE AV RÅDENE HER VED Å BRUKE KJEMIKALIER FRA HAGESENTRENE. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Coolaid skrev:

ØKOLOGISK LUSEMIDDEL:

- 0,5 liter vann

- 1,5 dl rapsolje

- 1 dråpe oppvaskemiddel

Det er bare tull. Det har absolutt ingen forebyggende virkning! I tillegg MÅ man treffe lusene om det skal virke og hele planten bli i tillegg dekket av dette griseriet og i verste fall ødelagt. 

Anonymkode: 77b3a...63a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare tull. Det har absolutt ingen forebyggende virkning! I tillegg MÅ man treffe lusene om det skal virke og hele planten bli i tillegg dekket av dette griseriet og i verste fall ødelagt. 

Skulle gjerne ha hatt belegg for både det ene og det andre.

Anonymkode: e923d...059

Gjest Coolaid
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hallo? 

Jeg skrev "forebygge" , ikke forebyggende virkning som du skriver. Det er helt vanlig å behandle planter i nærheten av luseinfiserte planter, fordi det kan allerede være skadedyr man ikke ser, eller at lusene ikke finner planten attraktiv. 

Planten tar ikke skade av ØKOLOGISK behandling. 

(Oppskriften på Økologisk lusemiddel står i boken "Dyrk byen" av Helen Gallis. )

Gå heller og kjøp deg noe gift på hagesenteret... :fnise:

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Coolaid skrev:

ØKOLOGISK LUSEMIDDEL:

- 0,5 liter vann

- 1,5 dl rapsolje

- 1 dråpe oppvaskemiddel

Hurra og tusen takk! 
Jeg fikk masse lus på jordbærplanten min, det var en sånn hengekorg, men likevel fant de veien dit. 
Først en type, røde, så en annen type, grønne - og til slutt noen små hvite som flydde!

Jeg plukket vekk de bladene med mest lus, og de med noen få - der tok jeg av lusene manuelt. Mye arbeid, og jeg kikket over planta hver dag.

Neste gang skal jeg forsøke ditt triks :)

Jeg vil nemlig ikke ha kjemikalier på matplanter som jeg kaller det. Dyrker jeg det selv, skal det være mest mulig økologisk.

Anonymkode: dd8d8...585

AnonymBruker
Skrevet

Men bakepulver og oppvaskmiddel er jo kjemiske stoffer det også. 

I økologisk dyrking utnytter man og legger til rette for de naturlige bekjemperne; i dette tilfellet: marihønene. Ikke bruk preparater som skader marihønene. Og legg til rette for fugler som kan spise bladlusene.

Anonymkode: 6b345...e23

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på Indre Vestlandet og har aldri sett en marihøne her. Kunne sårt ha trengt den...trives de ikke i vinterkalde fjordlandskap? Et typisk bilde her, så matmangel er det neppe:

tmp_27271_DSC_1353_1548761735.jpg

Anonymkode: e923d...059

Skrevet

Bare skvis bladlusene, det er fort gjort og veldig tilfredsstillende. Og etterpå slipper du en plante full av såpekliss og døde lus.

Skrevet
Den 19/06/2016 at 11.54, Coolaid skrev:

Hallo? 

Jeg skrev "forebygge" , ikke forebyggende virkning som du skriver. Det er helt vanlig å behandle planter i nærheten av luseinfiserte planter, fordi det kan allerede være skadedyr man ikke ser, eller at lusene ikke finner planten attraktiv. 

Planten tar ikke skade av ØKOLOGISK behandling. 

(Oppskriften på Økologisk lusemiddel står i boken "Dyrk byen" av Helen Gallis. )

Gå heller og kjøp deg noe gift på hagesenteret... :fnise:

Hvorfor skal du sprøyte preventivt? <så vidt meg bekjent er miksturen du lister opp mun kontakt virkende

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...