Gå til innhold

ikke rart det er vanskelig å spise etter kalorier

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg følger appen lifesum til punkt og prikke og den har regnet ut at jeg som er 160, 61 kg skal ha 1324 kcal per dag for å gå ned i vekt. (ideal vekten min er 55)

Men det jeg synes er vanskelig er at en middag kan ta en hel dags kcal budsjett. Jeg lager ikke alltid middag selv og har ikke styringen på hvor mye det er i av de forskjellige makronene. Idag å flere dager må jeg spare meg på starten av dagen, slik at jeg har "råd" til å spise en vanlig norsk middag. Det er ikke rart at så mange sliter med å holde seg lav på kcal synes jeg.

Eksempel som i dag :

"frokost" : to gulerøtter

lunsj: to knekkebrød med leverpostei og to gulerøtter til (ja jeg elsker gulerøtter)

middag: stor porsjon hjemmelaget "form" med kjøtteig med tomatsaus, løk, makaroni å potetmos(hjemmelaget) toppet med revet ost.

snacks/kvelds: tre ruter sjokolade, en proteinshake etter 30 min løpetur.

Dette tilsvarer ca litt over 1500 kcal. ( nå har jeg jo trent så jeg hadde råd til litt ekstra kcal )

Er det noen som opplever det samme, og hvordan fordeler du mengder og måltider når du har så lavt kcal budsjett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da tror jeg heller du bør tenke litt over hvordan du legger opp middagene dine. Det finnes mange fine middager på 4-500 kalorier, men da kan du selvfølgelig ikke øse på med store porsjoner med masse karbohydrater (både makaroni og poteter) og fett (kjøttdeig og ost).

Jeg forholder meg til ca samme kalorimengde som deg, og legger opp til middager med rent kjøtt/fisk, mye salat/grønnsaker gjerne en saus/dressing av kesam og litt pasta/ris/potet.  Da kan jeg fint spise normale måltider resten av dagen. Men selvfølgelig blir det vanskelig om du ikke kan styre middagene selv. Kan en mulighet da kan være å ta mindre av middagen på tallerkenen (sånn som formen du nevner i dag) og heller fylle opp mer med salat/grønnsaker? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 1500 kalorier som mål og bruker ca 300 til frokost (musli med biola), 400 til lunsj (wasa sport+ med skinke og vossafår), 200 til snacks (mandler, nutrilettbar, eple) og 600 til middag (søtpotet, grønnkål og kyllinglår med masse krydder). Du prioriterer kaloriene dine feil når du går for makaroni, potetmos (som ofte lages med smør eller fet melk) og revet ost. Jeg hadde gått for en av de.

Anonymkode: 57411...670

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Marimba skrev:

Da tror jeg heller du bør tenke litt over hvordan du legger opp middagene dine. Det finnes mange fine middager på 4-500 kalorier, men da kan du selvfølgelig ikke øse på med store porsjoner med masse karbohydrater (både makaroni og poteter) og fett (kjøttdeig og ost).

Jeg forholder meg til ca samme kalorimengde som deg, og legger opp til middager med rent kjøtt/fisk, mye salat/grønnsaker gjerne en saus/dressing av kesam og litt pasta/ris/potet.  Da kan jeg fint spise normale måltider resten av dagen. Men selvfølgelig blir det vanskelig om du ikke kan styre middagene selv. Kan en mulighet da kan være å ta mindre av middagen på tallerkenen (sånn som formen du nevner i dag) og heller fylle opp mer med salat/grønnsaker? 

Jeg kan absolutt begrense meg ( det var jo et litt spesielt tilfelle idag med denne karborike retten ) . Jeg tenker det blir lettere når jeg får styringen over middagene selv. Jeg personlig liker veldig godt salat, kylling og generelt "lettere" retter.

takk for tips :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har omvendt problem, jeg kommer aldri opp i de 1450 kaloriene lifesum sier jeg skal ha. Jeg er 167/53 og skal ned til 50

Jeg spiser middagen uten poteter/ris/pasta/saus/dressing etc, men har alså rent kjøtt, filet av kylling/fisk etc med masse grønnsaker. 

Anonymkode: 678eb...03e

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 1500 kalorier som mål og bruker ca 300 til frokost (musli med biola), 400 til lunsj (wasa sport+ med skinke og vossafår), 200 til snacks (mandler, nutrilettbar, eple) og 600 til middag (søtpotet, grønnkål og kyllinglår med masse krydder). Du prioriterer kaloriene dine feil når du går for makaroni, potetmos (som ofte lages med smør eller fet melk) og revet ost. Jeg hadde gått for en av de.

wow , du var god til å fordele kaloriene!

Er det slik hver eneste dag, og er du like god å variere også eller går det mye i det samme? :)

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har omvendt problem, jeg kommer aldri opp i de 1450 kaloriene lifesum sier jeg skal ha. Jeg er 167/53 og skal ned til 50

Jeg spiser middagen uten poteter/ris/pasta/saus/dressing etc, men har alså rent kjøtt, filet av kylling/fisk etc med masse grønnsaker. 

Anonymkode: 678eb...03e

da vil jeg anbefale deg å ta en ss med møllerstran hver dag som inneholder 150 kcal om jeg ikke tar feil?

Viss du trener ville jeg også prøvt å fått i meg proteinshake ! :)

Skrevet

Hvor ofte trener du, og hvordan er det egentlig denne appen regner ut hva du skal ligge på? Jeg har sett at mange får veldig lavt anbefalt kaloriintakk der. I følge kalorikalkulator.no så er hvileforbrenningen din 1729 kcal dersom du er 20 år.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, maddiie skrev:

wow , du var god til å fordele kaloriene!

Er det slik hver eneste dag, og er du like god å variere også eller går det mye i det samme? :)

Takk! :) Jeg har gjort det litt til sport at jeg skal ha et godt liv selv om jeg slanker meg. Nøkkelen til varig vekttap er jo at man gjør en livsstilsendring, så jeg prøver å legge meg nær opp til noe jeg kan gjennomføre for alltid. Når jeg har nådd målvekt kommer jeg til å ha høyere kalorimål, men det er jo greit at jeg da ikke trenger å fråtse for å ta igjen for alle månedene med forsakelse.

Jeg spiser ganske likt på hverdager. På lørdager er frokost ofte egg og bacon, for det er så god bensin når jeg skal ha inn ukens langløp. Jeg varierer kyllingen med fisk og av og til rødt kjøtt. Blir veldig inspirert av denne subredditen: https://www.reddit.com/r/EatCheapAndHealthy/

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, penny_ skrev:

Hvor ofte trener du, og hvordan er det egentlig denne appen regner ut hva du skal ligge på? Jeg har sett at mange får veldig lavt anbefalt kaloriintakk der. I følge kalorikalkulator.no så er hvileforbrenningen din 1729 kcal dersom du er 20 år.

Jeg er ikke sikker på hvordan den regner dette ut, men jeg har også hørt at det ikke er å stole helt på....

Jeg trener styrke 5 dager i uken, delt inn i forskjellige kroppsdeler hver gang. Og har mer eller mindre 3 joggeøkter med intervaller i uken.

Skrevet
1 minutt siden, maddiie skrev:

Jeg er ikke sikker på hvordan den regner dette ut, men jeg har også hørt at det ikke er å stole helt på....

Jeg trener styrke 5 dager i uken, delt inn i forskjellige kroppsdeler hver gang. Og har mer eller mindre 3 joggeøkter med intervaller i uken.

Da burde du virkelig spise mer! 1300 er alt for lite når du har 8 (!!) økter i uken. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! :) Jeg har gjort det litt til sport at jeg skal ha et godt liv selv om jeg slanker meg. Nøkkelen til varig vekttap er jo at man gjør en livsstilsendring, så jeg prøver å legge meg nær opp til noe jeg kan gjennomføre for alltid. Når jeg har nådd målvekt kommer jeg til å ha høyere kalorimål, men det er jo greit at jeg da ikke trenger å fråtse for å ta igjen for alle månedene med forsakelse.

Jeg spiser ganske likt på hverdager. På lørdager er frokost ofte egg og bacon, for det er så god bensin når jeg skal ha inn ukens langløp. Jeg varierer kyllingen med fisk og av og til rødt kjøtt. Blir veldig inspirert av denne subredditen: https://www.reddit.com/r/EatCheapAndHealthy/

Bra innstilling ! Jeg ble inspirert til prøve å få til det samme. Lettere blir det når jeg flytter !!! :)

Kan jeg spørre hva målet ditt er å hvordan trening du har for å nå det ?

Spennende tråd, takk for tips!

Skrevet
1 minutt siden, penny_ skrev:

Da burde du virkelig spise mer! 1300 er alt for lite når du har 8 (!!) økter i uken. 

Jeg vet det høres mye ut men det er ikke blodsvette treninger alså!

Det er mye isolasjonstreninger også i bildet for å få rette markeringer. Disse treningene forbrenner ikke så mye.

Jeg holder også kontroll med pulsklokke å spiser alltid mer de dagene jeg forbrenner mer  ( vil ikke risikere muskeltap ) :)

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, maddiie skrev:

Kan jeg spørre hva målet ditt er å hvordan trening du har for å nå det ?

Målet mitt nå er å løpe maraton i september og være innenfor normalvektig bmi. Akkurat nå ligger jeg fem kilo over normalvekt, så skal i hvert fall ned det. Jeg trener løping fire ganger i uka (to intervall, en rolig, en lang) og to dager krysstrening (yoga og sambadansing + styrke). Jeg har en dag i uka hvor jeg koser meg med burger og øl på pub og tar titt og ofte en is i varmen. Hvis jeg nekter meg selv alt godt ber jeg om å feile.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Målet mitt nå er å løpe maraton i september og være innenfor normalvektig bmi. Akkurat nå ligger jeg fem kilo over normalvekt, så skal i hvert fall ned det. Jeg trener løping fire ganger i uka (to intervall, en rolig, en lang) og to dager krysstrening (yoga og sambadansing + styrke). Jeg har en dag i uka hvor jeg koser meg med burger og øl på pub og tar titt og ofte en is i varmen. Hvis jeg nekter meg selv alt godt ber jeg om å feile.

Lykke til det klarer du !

Jeg drikker også alkohol 2-3 ganger i mnd, jeg må jo leve litt i denne "slankingen" også :)

Skrevet

Jeg tror ca jeg ligger rundt 1500 kalorier pr dag og prøver å holde meg til det de fleste dager. Eksempel på dag kan være:

Frokost: Havregrøt kokt på vann og litt rosiner, med oppskjært 1/2 bann, blåbær, 1/2 kiwi. Strør over chiafrø og kakaonibs. Jeg tipper det utgjør rundt 300 kalorier (?)

Mellommåltid: 1 liten neve nøtter, noen ruter mørk sjokolade, kanskje en hjemmelvet energibar av nøtter og dadler og vaniljepulver. Jeg regner her at det ligger på 400 kalorier

Lunsj: 2 bønnebrød eller frøbrød med ost og paprika 350 kalorier

Middag: Bakt laks og grønnsaker, fullkornsris eller poteter, advocado, litt smørsaus. Regner ca 400 - 450 kalorier

Noen dager spiser jeg mer. Igrunnen er det alltid 1 dag, noen ganger 2 dager i uken hvor jeg spiser en del mer.

Kommer an på hvor aktiv dag jeg har. Trener moderat mengde. Mest yoga og det forbrenner ikke veldig, men likevel en god del, merker jeg.

For det meste drikker jeg bare vann. Det gjelder de fleste dagene at jeg bare drikker vann. Drikker 1 - 2 glass vin en helgedag innimellom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...