AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #1 Skrevet 15. juni 2016 Katten min på ti år haltet på det ene forbenet når hun kom inn i dag. Når jeg så etter så jeg at den ene kloen var ute den så liksom kjempelang ut i forhold til de andre og derfor fikk hun ikke satt foten ordentlig ned. Etter en stund gikk hun vanlig igjen men nå er kloen ute igjen Hva kan dette være? Jeg skal selvfølgelig høre med vet i morgen. Anonymkode: 3afc8...e75
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 15. juni 2016 #2 Skrevet 15. juni 2016 (endret) w Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #3 Skrevet 15. juni 2016 6 minutter siden, Ole Brumm skrev: Kan ha fått "tåen" utav ledd. Eller det kan være et brudd. Veterinær er et must. Takk for svar! Må hun ta røntgen? Og hva gjør de hvis den er ute av ledd eller brukket? Må hun holdes i ro eller bare ha bandasje? Anonymkode: 3afc8...e75
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 15. juni 2016 #4 Skrevet 15. juni 2016 (endret) AnonymBruker skrev (På 15.6.2016 den 19.15): Takk for svar! Må hun ta røntgen? Og hva gjør de hvis den er ute av ledd eller brukket? Må hun holdes i ro eller bare ha bandasje? Anonymkode: 3afc8...e75 Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #5 Skrevet 15. juni 2016 35 minutter siden, Ole Brumm skrev: Det har jeg ikke svaret på Brudd må nok bandasjeres ja, med gips. For det å holde katter i ro er ikke så enkelt Syns jeg ser henne hvis hun må ligge i bur ja Takk igjen! Anonymkode: 3afc8...e75
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 16. juni 2016 #6 Skrevet 16. juni 2016 (endret) w Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #7 Skrevet 16. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal selvfølgelig høre med vet i morgen. Anonymkode: 3afc8...e75 Ikke imorgen-IDAG! Hadde du ventet så lenge om du hadde vært skadet? Anonymkode: 7b131...bc1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #8 Skrevet 16. juni 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke imorgen-IDAG! Hadde du ventet så lenge om du hadde vært skadet? Anonymkode: 7b131...bc1 Omg endelig våknet kg, det er jo dyremishandling... NOT En brukket tå er det stort sett lite å gjøre med, hos mennesker så vel som dyr. Kan fint vente noen dager for mennesker. Hos dyr tviler jeg på at man gjøre noe som helst. Gipse en kattetå lzzm? Jeg dauer av latter. Anonymkode: ecf63...e08 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #9 Skrevet 16. juni 2016 32 minutter siden, Ole Brumm skrev: Har du dratt til veterinær? Hvordan går det med katten? Ja tåen var ute av ledd som du trodde. Det er ikke så mye å gjøre med det men hun må holdes inne noen dager og helst ikke hoppe for mye!!! Kloen har holdt seg på plass i dag da Anonymkode: 3afc8...e75
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #10 Skrevet 16. juni 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke imorgen-IDAG! Hadde du ventet så lenge om du hadde vært skadet? Anonymkode: 7b131...bc1 Du altså Jeg så det i går ettermiddag etter stengetiden til veterinærkontoret. Skulle jeg ha ringt veterinærvakten da liksom? Anonymkode: 3afc8...e75 3
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 16. juni 2016 #11 Skrevet 16. juni 2016 (endret) AnonymBruker skrev (På 16.6.2016 den 19.24): Ja tåen var ute av ledd som du trodde. Det er ikke så mye å gjøre med det men hun må holdes inne noen dager og helst ikke hoppe for mye!!! Kloen har holdt seg på plass i dag da Anonymkode: 3afc8...e75 Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #12 Skrevet 16. juni 2016 32 minutter siden, Ole Brumm skrev: Bra det ikke var brudd. :D Katter er jo villmann. De klatrer høyt og lavt. De kan lande feil eller ta tak feil også får de tåen utav ledd. Ang "en tå trenger ikke gips, haha". Brudd i tær kan fint gro på egenhånd. Uten operasjon, gips og behandling. Det er flere forskjellige typer brudd. Et fint brudd, rett av kan fint gro på egenhånd uten konsekvenser. Et skeivt brudd (komplisert brudd) kan gro, ja skeivt som kan føre til kroniske smerter, nerver kan komme i klem. Det er ikke så enkelt som å si "en tå trenger ikke gips". Det kommer an på skaden, bruddet og konsekvensene. Noen får mindre konsekvenser som halting uten smerter, fordi benet har grodd feil. (generelt om brudd, ikke tær). Når det kommer til tær som er problemet i denne saken. Dersom det var et brudd, ble oversett og bruddet gror feil. Ja da har du en katt som aldri kan ta inn kloen igjen, fordi det har grodd feil. Dessuten så kunne kloen ha vært et symptom som følge av et brudd lengre oppe i poten. Og det kan man ikke vite på forhånd før man har fått det undersøkt. Veterinærer vet hvordan ei tå utav ledd kjennes ut som, på lik linje som en lege kan kjenne på fingrene dine om de er knekt eller forslått. Flaks at det var noe så enkelt som ei tå utav ledd. Game on Jeg skriver at det stort sett er lite å gjøre med brudd i tær, og så skriver jeg at det fint kan vente noen dager. Brudd gror ikke i løpet av noen dager, så katten vil nok ikke få en varig feilstilt tå. Det samme om det var lenger oppe i foten. Dersom bruddet ikke førte til andre symptomer som en feilstilt tå vil det med all sannsynlighet gro fint på egenhånd. Legen kan ikke kjenne om fingre er knekt eller forslått, hvis det var sånn hadde vi ikke trengt røntgen. Ja, man kan mistenke brudd eller ikke etter undersøkelse, men så tar man som regel røntgen for å bekrefte eller avkrefte. En tå ute av ledd er like enkelt eller komplisert som et brudd i en tå. Poenget er at det ikke akkurat er noen grunn til å ringe 113, alle kan puste med magen, og slutte bekymre seg for dyremishandling. Anonymkode: ecf63...e08
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 16. juni 2016 #13 Skrevet 16. juni 2016 (endret) AnonymBruker skrev (På 16.6.2016 den 20.54): Game on Jeg skriver at det stort sett er lite å gjøre med brudd i tær, og så skriver jeg at det fint kan vente noen dager. Brudd gror ikke i løpet av noen dager, så katten vil nok ikke få en varig feilstilt tå. Det samme om det var lenger oppe i foten. Dersom bruddet ikke førte til andre symptomer som en feilstilt tå vil det med all sannsynlighet gro fint på egenhånd. Legen kan ikke kjenne om fingre er knekt eller forslått, hvis det var sånn hadde vi ikke trengt røntgen. Ja, man kan mistenke brudd eller ikke etter undersøkelse, men så tar man som regel røntgen for å bekrefte eller avkrefte. En tå ute av ledd er like enkelt eller komplisert som et brudd i en tå. Poenget er at det ikke akkurat er noen grunn til å ringe 113, alle kan puste med magen, og slutte bekymre seg for dyremishandling. Anonymkode: ecf63...e08 Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #14 Skrevet 16. juni 2016 1 time siden, Ole Brumm skrev: Bra det ikke var brudd. :D Katter er jo villmann. De klatrer høyt og lavt. De kan lande feil eller ta tak feil også får de tåen utav ledd. Ang "en tå trenger ikke gips, haha". Brudd i tær kan fint gro på egenhånd. Uten operasjon, gips og behandling. Det er flere forskjellige typer brudd. Et fint brudd, rett av kan fint gro på egenhånd uten konsekvenser. Et skeivt brudd (komplisert brudd) kan gro, ja skeivt som kan føre til kroniske smerter, nerver kan komme i klem. Det er ikke så enkelt som å si "en tå trenger ikke gips". Det kommer an på skaden, bruddet og konsekvensene. Noen får mindre konsekvenser som halting uten smerter, fordi benet har grodd feil. (generelt om brudd, ikke tær). Når det kommer til tær som er problemet i denne saken. Dersom det var et brudd, ble oversett og bruddet gror feil. Ja da har du en katt som aldri kan ta inn kloen igjen, fordi det har grodd feil. Dessuten så kunne kloen ha vært et symptom som følge av et brudd lengre oppe i poten. Og det kan man ikke vite på forhånd før man har fått det undersøkt. Veterinærer vet hvordan ei tå utav ledd kjennes ut som, på lik linje som en lege kan kjenne på fingrene dine om de er knekt eller forslått. Flaks at det var noe så enkelt som ei tå utav ledd. Kjempeglad for at det ikke var brudd :D Til de som klager; jeg så at hun haltet halv sju i går ettermiddag og dro på drop-in hos veterinær tidlig i morges. Vet liksom ikke hva mer jeg kunne ha gjort Anonymkode: 3afc8...e75
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 16. juni 2016 #15 Skrevet 16. juni 2016 (endret) AnonymBruker skrev (På 16.6.2016 den 21.41): Kjempeglad for at det ikke var brudd Til de som klager; jeg så at hun haltet halv sju i går ettermiddag og dro på drop-in hos veterinær tidlig i morges. Vet liksom ikke hva mer jeg kunne ha gjort Anonymkode: 3afc8...e75 Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #16 Skrevet 16. juni 2016 1 minutt siden, Ole Brumm skrev: Drit i den personen. Du gjorde alt du kunne, og det er mer enn nok Takk Anonymkode: 3afc8...e75
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #17 Skrevet 16. juni 2016 Har dere morsomt å latterliggjøre bare fordi jeg skrev idag ikke imorgen? Med den forklaringen TS så stiller jo saken seg litt anderledes, og tillegg det finnes det veternær klinik som er åpent 24 timer, har man ikke mulighet til å dra ditt, kan man ringe ditt. Gadd for litt fnatt av enkelte medlemmer her noen ganger... Anonymkode: 7b131...bc1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #18 Skrevet 16. juni 2016 Flere som har prøvd å hindre en katt å hoppe ned fra ting? Herlighet hun tror jeg er gæren Kloen har holdt seg på plass hele dagen hvertfall Anonymkode: 3afc8...e75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå