AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #1 Skrevet 15. juni 2016 Som overskriften tilsier så lurer jeg på hvordan din ettåring er. Her har vår vært både enkel og medgjøring hele veien, inntil nå nylig. Veldig tydelig at det har kommet litt mer vilje inn i bildet. Det å kle av og på seg er verdens undergang, for ikke å nevne bleieskift. Her har vi ikke noe valg, så jeg prater rolig til han mens han spreller som en villmann og hyler. Hvis han er døra til søppelskapet er åpen (når vi rydder etter middag ol.) så er det full fart mot målet. Når jeg da lukker døra før han kommer frem så raser hele verden sammen og han legger seg ned på gulvet og gråter så tårne spruter. Er med på velge kamper med omhu, men hverken søppelskap eller oppvaskmaskin er alternative leker, så det er ikke aktuelt å leke der. Jeg tar han opp å forklarer at "Mamma skjønner du blir lei deg, men det kan være farlig å leke der". Han skjønner nok ikke så mye av det, men vet ikke hva annet jeg skal gjøre eller si. Er konsekvent på hva han får lov til og ikke, så det er ikke en dag med lek i søppelskapet og en dag ikke. Tips til andre måter å gjøre/reagere på dette på? Det gjelder forøvrig med toalettet også.. Skal helst plaske med hendene nede i skåla.. Føler det blir ganske mange sånne situasjoner i løpet av en dag. Trodde ikke den sterke viljen kom så tidlig? Men det er kanskje normalt? Fase? Anonymkode: a1798...0f7
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #2 Skrevet 15. juni 2016 Dette er akkurat som å lese om min på 11 mnd! Hun er nr 2, så har vært igjennom dette før, men merker litt mer temperament på nr to. Men det er helt normalt og en viktig del av utviklingen, meningene blir bare sterkere og sterkere 😅 Anonymkode: 9679d...0bf
duplexx Skrevet 15. juni 2016 #3 Skrevet 15. juni 2016 (endret) Du gjør det helt "riktig"!:) du vet ikke hvilken dag han vil forstå hva du sier, så bare fortsett å si det. Budskapet vil synke inn etterhvert, for nettopp - hva annet skal du si Mine var helt like, den eldste litt roligere faktisk. Men hun klatret enormt mye!! Begge mine klatrer på alt. Storesøster var veldig tidlig motorisk flink. Og full fart mot alt som ikke var lov. Min på to ser helt rødt når jeg holder på med oppvaskmaskinen så jeg bare setter ikke inn eller tar ikke ut mens hun er der så alt fra frokost og middag står til den ungen er vekk... Ved ett år kan de avledes, men ikke like mye som før.. Hos oss funker det også å bruke bæretøy ved husarbeid:) eller gir henne noe å holde på meg - støvsuge mens jeg gjør noe annet, sette på vasken og la henne vaske opp noe rent er ALLTID en hit! Ettåringen din høres helt normal ut Endret 15. juni 2016 av duplexx
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #5 Skrevet 15. juni 2016 TS her. Så greit å høre! Var nesten litt bekymret for om jeg skulle ha gjort noe annerledes tidligere. Men føler samtidig det ikke har vært behov for så mye "grenser" før nå. Får vel bare bite sammen tennene. Er samtidig litt fasinerende å se at han får bare mer og mer personlighet. Stas og stress Anonymkode: a1798...0f7
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #6 Skrevet 15. juni 2016 Min ett-åring er også slik. Jeg har lært han å heller hjelpe til når jeg styrer i oppvask/søppel. Han får ikke leke, men hjelpe. Finner han søppel i huset kommer han å spør om det er "boss", og dersom han får bekreftelse blir han vill av glede og løper for å kaste. Å rote i søppel og kaste det ut er strengt forbudt. Jeg forklarer hvorfor og lukker igjen. Da skjer det samme som med din. Verden raser sammen og han ligger å hyler av sorg og fornærmelse. På et eller annet tidspunkt synker det vel inn Anonymkode: c5790...336
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå