Gå til innhold

Kjøp av felles bolig med min egenkapital - hvordan fordele?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg og samboer skal kjøpe vår første bolig sammen. Jeg stiller med all egenkapital, og hans foreldre stiller som kausjonister. Min egenkapital og beløpet hans foreldre kausjonerer for er nesten det samme. Siden jeg er i fulltidsjobb, og han er student, synes jeg det er rettferdig at jeg betaler mer husleie, da jeg har mer penger å rutte med. Hvordan løser vi dette ved et evt. brudd, salg med overskudd, verdistigning ect? Hvem skal ha hvor mye? (Dette skal selvfølgelig inn i en samboerkontrakt). Noe annet vi bør tenke på også? 

Anonymkode: 0679a...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det mulig å få delt det i to lån, slik at han betaler ned på kausjonistdelen? Det spørs jo litt på hvor mye du stiller med som egenkapital, men veldig kjipt for deg om det ryker om et år, og du mister hele kapitalen din. Den syns jeg skal holdes utenom i fordelingen. 

Utenom dette er det vel mest rettferdig om dere eier prosenten av det dere betaler, feks du 60 og han 40, om du betaler si 6000 av 10 000. 

Det er mine tanker da. 

Anonymkode: 6abd4...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboer skal kjøpe vår første bolig sammen. Jeg stiller med all egenkapital, og hans foreldre stiller som kausjonister. Min egenkapital og beløpet hans foreldre kausjonerer for er nesten det samme. Siden jeg er i fulltidsjobb, og han er student, synes jeg det er rettferdig at jeg betaler mer husleie, da jeg har mer penger å rutte med. Hvordan løser vi dette ved et evt. brudd, salg med overskudd, verdistigning ect? Hvem skal ha hvor mye? (Dette skal selvfølgelig inn i en samboerkontrakt). Noe annet vi bør tenke på også? 

Dette hadde jeg aldri gå inn på. Jeg har sett en slik sak der foreldrene kausjonerte og det ble brudd. Den med egenkapitalen satt med egenkapitalen låst i en bolig foreldrene til den som hadde kausjonert for nektet å selge. Dermed får ikke den med egenkapital ut sin andel av egenkapital uten en omfattende "kamp" og store advokatutgifter. Hvordan saken ender vet vi ikke i dag. 

Det minste du bør gjøre om du skal kjøpe noe med foreldre som kausjonister er å få avtalen skrevet og signert i en samboeravtale hos en advokat med spesialkompetanse på området. Og særlig gjelder det deg som alt nå er våken nok til å spørre om konsekvenser ved brudd. 

Anonymkode: 807a6...16a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oi, det hørtes skummelt ut at exsvigerskausjonistene ikke vil selge. Det er absolutt noe å inkludere i en samboeravtale. Når det er sagt, ville jeg aldri kjøpt bolig med min samboer om forholdet skrantet på noen måte. Vi har vært sammen i 8 år, så vi kjenner hverandre godt. Men man kan jo aldri være helt sikker på noe. Og da er en samboerkontrakt gull verdt å ha. 

Men hvordan blir det med eierdel, nedbetaling på lån, hvordan bør man best dele den brøken? Bør vi dele de månedlige avdragene etter eierandel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Dere løser dette, slik, og jeg bruker 2.000.000 som eksempel.

Fire deler av kjøpesummen.

Din del 1 = egenkapital, kr 500.000, 12,5 % av totalen. 

Din del 2 = lån, kr 1.500.000, 37,5 % av totalen. Dette skal være et første prioritets lån.

Dette utgjør tilsammen 50 %.

Din samboers del 1: lån, kr 1.500.000 - utgjør 37,5 % av totalen. Dette skal være et første prioritetslån. Det er fornuftig å ha lang betalingstid på dette lånet,

Din sambiors del 2: lån, kr 500.000 med foreldre som kausjonister. Utgjør 12,5 % av totalen og skal være et 2. prioritetslån. Det vil være fornuftig å ha en kortere nedbetalingstid på dette lånet.

Du skal betale ned på ditt lån og kun det. Den dagen hans foreldre er ute av regnestykket fordi enten boligen er økt i verdi eller han har betalt nok ned til å eie sin andel av boligen utrn kausjonister kan dere refinansiere.

Hvis dere gjør dette på denne måten kan ikke de overkjøre deg mot din vilje.

Ved et eventuelt brudd vil du eie 50 % av boligen med den verdien den har og kan velge å selge eller kjøpe han ut. Han kan gjøre det samme, men foreldrene hans vil kun forholde seg til resten av lånet på de 12,5 % de kausjonerte for og de har en annen prioritet enn deg og kan derfor ikke kreve boligen solgt uten ditt samtykke,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, det hørtes skummelt ut at exsvigerskausjonistene ikke vil selge. Det er absolutt noe å inkludere i en samboeravtale. Når det er sagt, ville jeg aldri kjøpt bolig med min samboer om forholdet skrantet på noen måte. Vi har vært sammen i 8 år, så vi kjenner hverandre godt. Men man kan jo aldri være helt sikker på noe. Og da er en samboerkontrakt gull verdt å ha. 

Men hvordan blir det med eierdel, nedbetaling på lån, hvordan bør man best dele den brøken? Bør vi dele de månedlige avdragene etter eierandel? 

Alt dette ville jeg tatt med advokat. Å betale noen tusenlapper for å sikre fremtiden din er en billig pris i forhold til hva du kan risikere. Har du råd til å tape på å ikke hha en god avtale. Hvor lenge man har kjent hverandre og hvor godt man kjenner hverandre forhindrer ikke fremtidige problemer. Spør deg og om hvilken økonomisk situasjon du i verste tenkelige situasjon kan komme til å stå i, dersom samboeren din, mot formodning, skulle dø. Foreldrene hans arver han dersom dere ikke har testament eller er gift. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, Blondie65 skrev:

Din del 2 = lån, kr 1.500.000, 37,5 % av totalen. Dette skal være et første prioritets lån.

Din samboers del 1: lån, kr 1.500.000 - utgjør 37,5 % av totalen. Dette skal være et første prioritetslån. Det er fornuftig å ha lang betalingstid på dette lånet,

Din sambiors del 2: lån, kr 500.000 med foreldre som kausjonister. Utgjør 12,5 % av totalen og skal være et 2. prioritetslån. Det vil være fornuftig å ha en kortere nedbetalingstid på dette lånet.

Du skal betale ned på ditt lån og kun det. Den dagen hans foreldre er ute av regnestykket fordi enten boligen er økt i verdi eller han har betalt nok ned til å eie sin andel av boligen utrn kausjonister kan dere refinansiere.

Ved et eventuelt brudd vil du eie 50 % av boligen med den verdien den har og kan velge å selge eller kjøpe han ut. Han kan gjøre det samme, men foreldrene hans vil kun forholde seg til resten av lånet på de 12,5 % de kausjonerte for og de har en annen prioritet enn deg og kan derfor ikke kreve boligen solgt uten ditt samtykke,

Klok måte å gjøre det på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vil ikke
1 time siden, Blondie65 skrev:

Hør på kvinnen :) 

Du må sikre deg dine verdier. Din egenkapital er en viss prosent av den totale kjøpesummen. Den prosentandelen er din uansett. La oss si at du med din egenkapital kommer opp i 15%. Da er det 85% som skal deles på dere to. Eierebrøk og hvordan avtaler dere. Husk å ha gode nok juridiske papirer på dette. 

Skulle det gå mot salg så skal du ha 15% av salgssum og så skal resten fordeles etter den brøken dere har avtalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette hadde jeg aldri gå inn på. Jeg har sett en slik sak der foreldrene kausjonerte og det ble brudd. Den med egenkapitalen satt med egenkapitalen låst i en bolig foreldrene til den som hadde kausjonert for nektet å selge. Dermed får ikke den med egenkapital ut sin andel av egenkapital uten en omfattende "kamp" og store advokatutgifter. Hvordan saken ender vet vi ikke i dag. 

Det minste du bør gjøre om du skal kjøpe noe med foreldre som kausjonister er å få avtalen skrevet og signert i en samboeravtale hos en advokat med spesialkompetanse på området. Og særlig gjelder det deg som alt nå er våken nok til å spørre om konsekvenser ved brudd. 

Da var de vel medeiere og ikke kausjonister. Kausjonister eier ikke, de kan bli krevd for gjelden ved mislighold.

Ellers mener jeg det er best å eie 50/50 dersom det er mulig. Han er student nå, men kommer sikkert til å tjene mer ganske snart. Da må dere skjevdele lånet slik at han betaler mer siden du har egenkapital.

Anonymkode: 99dbd...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...