Karova Skrevet 3. november 2004 #1 Skrevet 3. november 2004 Hei. Dostojevskij, Tolstoj, Kundera (tsjekkisk). Dersom dere har lest noe av disse, hvilke bøker vil dere anbefale? Tar også gjerne imot tips om andre forfattere i samme "lende", dersom dere har innspill.
Chihiro Skrevet 3. november 2004 #2 Skrevet 3. november 2004 Aleksandr Solsjenitsyn (russisk) Maksim Gorkij (russisk) Karel Capek (tsjekkisk)
Karova Skrevet 3. november 2004 Forfatter #3 Skrevet 3. november 2004 Takk! Har du noen spesielle bøker av forfatterne du nevner, som du vil anbefale?
Gjest gjest1 Skrevet 3. november 2004 #4 Skrevet 3. november 2004 Kundera: det meste. Dostojevski: Brødrene Karamasov.
nyibyen Skrevet 3. november 2004 #5 Skrevet 3. november 2004 Hvis du liker sære russiske ting på grensen til det makabre må du lese novellene av Gogol (evt. romanen Døde sjeler). Kappen og Nesen er de klassiske novellene som er meget rare og veldig kule Ivan Turgenjevs "Fedre og sønner" er en av de vakreste bøkene jeg har lest, og min favorittbok på russisk. jeg er sikker på at den er fin i norsk oversettelse også! Den har alt av det typiske russiske, til og med den uunngåeligge duellen. Michail Lermontovs "En helt av vår tid" er den novellesamlinga russerne selv liker best, og Lermontov er en av nasjonaldikterne ikke uten grunn. En litt mer moderne russisk bok er "Mesteren og Margarita" av Bulgakov som det refereres til i hytt og pine i vestlig litteratur. Meget interessant og rar om djevelen som tar seg en elegant tur til Moskva. hadde den som pensum i russisk for noen år siden men tror sannelig jeg fikk lyst til å lese den igjen nå!!!
Gjest Anonymous Skrevet 4. november 2004 #7 Skrevet 4. november 2004 Marko Semov (nyere bulgarsk) Mircea Eliade (rumensk, betydelig litterær skikkelse, fsktisk)
Gjest Virvel Skrevet 5. november 2004 #8 Skrevet 5. november 2004 Har lest Idioten av Dostojevskij, og likte den ganske godt. Veldig annerledes enn det jeg pleier å lese.
Karova Skrevet 5. november 2004 Forfatter #9 Skrevet 5. november 2004 Tusen takk for innspill alle sammen! Driver med "Forbrytelse og straff" nå, men det går sent pga studier (snart eksamen, lite taktisk å begynne på noe sånt - men jeg har heller aldri kalt meg selv særlig taktisk ).
Elze Skrevet 5. november 2004 #10 Skrevet 5. november 2004 En litt mer moderne russisk bok er "Mesteren og Margarita" av Bulgakov som det refereres til i hytt og pine i vestlig litteratur. Meget interessant og rar om djevelen som tar seg en elegant tur til Moskva. hadde den som pensum i russisk for noen år siden men tror sannelig jeg fikk lyst til å lese den igjen nå!!! Den er genial! Jeg liker også godt Nulltoget av Jurij Buida. Og en evig klassiker, Forbrytelse og straff av Dostojevskij
Elze Skrevet 5. november 2004 #11 Skrevet 5. november 2004 Hvis det er slaviske forfattere i sin alminnelighet du er ute etter, er Ivo Andric, bosnisk nobelprisvinner, å anbefale. Bl.a. Broen over Drina og Konsulene.
Karova Skrevet 5. november 2004 Forfatter #12 Skrevet 5. november 2004 Dere kan godt også fortelle hva dere fikk ut av bøkene, om dere måtte føle for det!
Gjest gjest1 Skrevet 5. november 2004 #13 Skrevet 5. november 2004 Har lest Anna Karenina av Lev Tolstoj. Ambefales
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå