Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Dostojevskij, Tolstoj, Kundera (tsjekkisk).

Dersom dere har lest noe av disse, hvilke bøker vil dere anbefale?

Tar også gjerne imot tips om andre forfattere i samme "lende", dersom dere har innspill.

Skrevet

Aleksandr Solsjenitsyn (russisk)

Maksim Gorkij (russisk)

Karel Capek (tsjekkisk)

Skrevet

Takk! Har du noen spesielle bøker av forfatterne du nevner, som du vil anbefale?

Skrevet

Kundera: det meste.

Dostojevski: Brødrene Karamasov.

Skrevet

Hvis du liker sære russiske ting på grensen til det makabre må du lese novellene av Gogol (evt. romanen Døde sjeler). Kappen og Nesen er de klassiske novellene som er meget rare og veldig kule :)

Ivan Turgenjevs "Fedre og sønner" er en av de vakreste bøkene jeg har lest, og min favorittbok på russisk. jeg er sikker på at den er fin i norsk oversettelse også! Den har alt av det typiske russiske, til og med den uunngåeligge duellen.

Michail Lermontovs "En helt av vår tid" er den novellesamlinga russerne selv liker best, og Lermontov er en av nasjonaldikterne ikke uten grunn.

En litt mer moderne russisk bok er "Mesteren og Margarita" av Bulgakov som det refereres til i hytt og pine i vestlig litteratur. Meget interessant og rar om djevelen som tar seg en elegant tur til Moskva. hadde den som pensum i russisk for noen år siden men tror sannelig jeg fikk lyst til å lese den igjen nå!!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Marko Semov (nyere bulgarsk)

Mircea Eliade (rumensk, betydelig litterær skikkelse, fsktisk)

Skrevet

Har lest Idioten av Dostojevskij, og likte den ganske godt. Veldig annerledes enn det jeg pleier å lese.

Skrevet

Tusen takk for innspill alle sammen!

Driver med "Forbrytelse og straff" nå, men det går sent pga studier (snart eksamen, lite taktisk å begynne på noe sånt - men jeg har heller aldri kalt meg selv særlig taktisk :sjarmor: ).

Skrevet

En litt mer moderne russisk bok er "Mesteren og Margarita" av Bulgakov som det refereres til i hytt og pine i vestlig litteratur. Meget interessant og rar om djevelen som tar seg en elegant tur til Moskva. hadde den som pensum i russisk for noen år siden men tror sannelig jeg fikk lyst til å lese den igjen nå!!!

Den er genial!

Jeg liker også godt Nulltoget av Jurij Buida.

Og en evig klassiker, Forbrytelse og straff av Dostojevskij

Skrevet

Hvis det er slaviske forfattere i sin alminnelighet du er ute etter, er Ivo Andric, bosnisk nobelprisvinner, å anbefale. Bl.a. Broen over Drina og Konsulene.

Skrevet

Dere kan godt også fortelle hva dere fikk ut av bøkene, om dere måtte føle for det!

Skrevet

Har lest Anna Karenina av Lev Tolstoj.

Ambefales :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...