AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #1 Skrevet 15. juni 2016 Min svigermor har noen ganske ekstreme samletendenser som vi er redd begynner å gå både på økonomien og helsa løs. Hun kjøper så godt som alt hun ser som er på salg, uansett hvor unyttig det er (vi snakker alt fra smykker til dobørster). Så går en måned eller to, og så prøver hun å selge det videre, legger det på loftet eller gir det til oss. Sistnevnte skjer ofte, vi pleier å ta imot og gi på loppemarked. Problemet er nemlig at dersom vi takker nei blir det liggende på loftet og vi får tilbud om samme ting tre måneder senere. Hun kaster INGENTING, og hvis min kone er hjemme på besøk og prøver å f.eks. rydde i haugene med gamle aviser går moren senere ut i søpla og henter det opp igjen. Da min kone flyttet hjemmefra og prøvde å kaste gamle ting som Hello Kitty-sminke og gamle smykker, plukket moren også disse opp fra søpla. Den dag i dag får min kone fortsatt tilsendt bilder av de samme smykkene med teksten "fant boks med gamle smykker på loftet. Disse likte du jo så godt. Tar med neste gang jeg kommer på besøk." Og vi tar imot og kaster, hvis ikke blir hun aldri kvitt det... Hun "rydder" hele tiden, men er selvsagt i ferd med å gro ned. I tillegg har hun på ingen måte en økonomi som står til forbruket, og vi mistenker at hun har tatt opp kraftige forbrukslån og handler mye på kreditt for å finansiere det. Vi begynner å bli fortvilede og rådville. Vi er ikke redde for at det skal gå utover oss direkte om hun går på en skikkelig smell, men hun er jo min kones mor og våre barns mormor, og vi ville selvsagt følt oss forpliktet til å hjelpe henne om noe skjedde. Vi lever selv under svært ordnede økonomiske forhold, og jeg vet ikke engang hva som skjer hvis hun eksempelvis har lån som plutselig går til inkasso? Hun eier en leilighet og en hytte av mindre verdi, men har ellers lite som vil kunne selges. Min kone har hatt en vanskelig oppvekst med et turbulent forhold til moren (faren har aldri vært inne i bildet). Prøver hun å ta det opp blir moren fullstendig stille og sier ingenting i fem minutter, før hun begynner å snakke om noe helt annet. HVA gjør vi? Vi har prøvd å snakke med henne på alle mulige måter, streng og forståelsesfull og alt mulig, men vi når ikke gjennom. Vi og min svigersøster, som bor i utlandet, er hennes eneste familie. Hun har aldri satt sin fot hos en psykolog og ønsker heller ikke dette. Hva kan vi gjøre for å hjelpe henne? Anonymkode: aa608...a94
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #2 Skrevet 15. juni 2016 Det er umulig å hjelpe en som ikke ønsker å bli hjulpet og som ikke innser at hun trenger hjelp. Hvis du har sett de programmene om såekstreme samlere, så ser du at det er svært vanskelig å endre denne atferden. Det er gjerne sterke psykologiske faktorer som opprettholder atferden. Til slutt blir det også så mange ting at man trenger svært mye praktisk hjelp bare for å bli kvitt alt sammen. Og det er umulig om man nekter å kaste noe, fordi man ikke klarer å gi slipp på tingene som representerer en slags trygghet og mening i livet (fordi man mangler noe virkelig meningsfullt). Det eneste man kan gjøre er kanskje å peke på problemet på en ikke-anklagende måte, og håpe at de klarer å innse at de må søke profesjonell hjelp. Anonymkode: dcd42...f25 2
lakrisbåten Skrevet 15. juni 2016 #3 Skrevet 15. juni 2016 Som forrige sier er det umulig å endre andre, og hjelpe den som ikke vil endres. Det er også fånyttes å prøve å argumentere, fordi vår reaksjon ofte er å forsvare vårt standpunkt når det blir "angrepet" med argumenter. Vær heller mer nysgjerrig og empatisk. Spør mer: hva er fordelene med å samle disse tingene? Hva er ulempene? Hvor er hun om 5 år, 10 år om hun fortsetter/slutter? Hva hindrer det henne i å gjøre? Hvordan har hun det egentlig? Hoarding er jo gjerne bare et symptom på underliggende emosjonelle vansker. Går man bare løs på hoardingen så ser man kanskje ikke hvilken funksjon det kanskje har for henne. Måte å vise kjærlighet? En trygghet? Vanskelig å si.... 3
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #4 Skrevet 15. juni 2016 Hva skjer hvis hun har tatt opp mye gjeld og må selge hus og hytte for å betale tilbake. Er det dere som må åpne hjemmet eller tømme sparekontoen for å sikre henne et sted å bo? I så fall synes jeg dere kan kreve at det tas kraftig tak i problemet. Anonymkode: e91e4...06f
lakrisbåten Skrevet 15. juni 2016 #5 Skrevet 15. juni 2016 ...vil også legge til at jeg ikke ville gi meg på stillheten, men kommentert den forsiktig. "Jeg merker at du blir stille når vi snakker om dette temaet. Er det ubehagelig for deg? Kan du ikke fortelle litt hva du tenker eller føler når vi snakker om dette?"
Gjest StripeyPanda Skrevet 15. juni 2016 #6 Skrevet 15. juni 2016 Hun er nok en hoarder. Se "syke samlere" på TLC og få litt innblikk i hva det går i. Må definitivt få ekstern hjelp..!
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #7 Skrevet 15. juni 2016 Ville det hjulpet om ting ble gitt til veldedighet i stedet for å bli kastet? De kan være sårt å se gjenstander man bryr seg om gå i søpla, så kanskje det ville bli lettere å overtale henne hvis dere påpeker hvor glade andre mennesker ville blitt for tingene. Vis henne en konkret organisasjon som f.eks samler inn leker og klær til barnehjemsbarn i Øst-Europa, og foreslå at de kan få ting som verken du eller henne har bruk for. Anonymkode: 7df08...3c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå