Gå til innhold

Lystett folie/mørkt soverom uten å måtte skru

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har allerede lystette gardiner, men de er ikke helt lystette og slipper dessuten inn lys på sidene.

Jeg kan ikke skru opp noe, så er avhengig av at det kan festes på enten løs gardinskinne(har spennstang) eller at det er lystett folie som er lett å ta av igjen.

Av hensyn til andre beboere som har innsyn til oss(borettslag hvor det er tett mellom boligene) ønsker jeg ikke ha aliminiumsfolie - har det nå, og det ser helt forferdelig ut fra utsiden.

Har noen tips?

Anonymkode: 963f9...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke bare kjøpe enten svart stoff eller en stor, svart pappskive, og teipe den opp på vinduet? Må vel skjære til så den akkurat dekker glasset, og ikke hindrer deg i å åpne vinduet og lufte.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjøpte en folie på Biltema til bruk på bilvinduer, men den stenger ikke ute nok lys for meg (Jeg har lystette rullegardiner og lysdempende gardiner i tillegg). Så jeg gikk tilbake til aluminiumsfolie. 

Anonymkode: affcc...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Angående lys på sidene av gardiner kan du teipe dem fast med sånn teip man bruker når man maler. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor kjøper dere aluminiumsfolie, og er dette noe dere kan sette opp selv?

Anonymkode: 0983c...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lystett liftgardin på soverommet, men fikk selvfølgelig glipen med lys mellom list og gardin rett i øynene (kun problem noen få cm). Kjøpte borrelås med tape på Panduro, og klistret en bit på lista og den andre på gardina. Funker fjell for min del, enkelt å løsne når liftgardina skal tas opp, og synes ikke (har dog ikke forsøkt å fjerne den fra lista igjen, så tør ikke si om den tar med seg malinga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ja, de "lystette" eller lyshemmende gardinene kunne godt vært mørkere.. Jeg bommet nok litt på varianten jeg valgte, ser de nå er merket med at de stopper 90%, og at andre er bedre og stopper 99% :sukk: Men har forsåvidt klart å venne meg til det.

Endret av Roadrunner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kjøper dere aluminiumsfolie, og er dette noe dere kan sette opp selv?

I matbutikken. Vask vinduet, spray på med vann (noen bruker litt oppvaskmiddel i vannet) og klistre på aluminiumsfolien med den blanke siden ut. Gå over med nal eller en våt klut for å feste ordentlig. Det reflekterer sollyset så det blir ikke like varmt på soverommet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

I matbutikken. Vask vinduet, spray på med vann (noen bruker litt oppvaskmiddel i vannet) og klistre på aluminiumsfolien med den blanke siden ut. Gå over med nal eller en våt klut for å feste ordentlig. Det reflekterer sollyset så det blir ikke like varmt på soverommet. 

Takk for tips :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

MEN seriøst, det er jo så stygt med den aluminium folien!

Finnes det ikke andre lystette varianter,hva med slik folie med litt mønster?

Husker ikke hvor de kjøpes.

Vi har samme problem og kjøpte sort papp og klistra på vinduet. Det funker greit en stund men når varme står på lenge nok,bøyer de seg og går av vinduet...

Jeg følger med her,håper på flere tips 😉

Anonymkode: f79d2...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Angående lys på sidene av gardiner kan du teipe dem fast med sånn teip man bruker når man maler. 

Den holder på stoff, altså- og tar ikke maling av ved fjerning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
AnonymBruker
På 15.6.2016 den 13.52, AnonymBruker skrev:

Føler blondina i meg tar overhånd her men når du skriver den blanke siden ut, mener du ut mot utsiden eller ut fra vinduet, altså mot rommet? 

Hjernen min lider av søvnmangel pga unger som våkner av lyst rom og det er bare mars ennå 😔

Anonymkode: 9b1a4...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler blondina i meg tar overhånd her men når du skriver den blanke siden ut, mener du ut mot utsiden eller ut fra vinduet, altså mot rommet? 

Hjernen min lider av søvnmangel pga unger som våkner av lyst rom og det er bare mars ennå 😔

Anonymkode: 9b1a4...548

Ut= ut mot utendørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 15.6.2016 den 11.36, AnonymBruker skrev:

Jeg har allerede lystette gardiner, men de er ikke helt lystette og slipper dessuten inn lys på sidene.

Jeg kan ikke skru opp noe, så er avhengig av at det kan festes på enten løs gardinskinne(har spennstang) eller at det er lystett folie som er lett å ta av igjen.

Av hensyn til andre beboere som har innsyn til oss(borettslag hvor det er tett mellom boligene) ønsker jeg ikke ha aliminiumsfolie - har det nå, og det ser helt forferdelig ut fra utsiden.

Har noen tips?

De selger helt lystette gardiner på Kid, mine stenger ut alt lys. Jeg har hengt dem opp på to gardinwirer, en gardin på hver wire, sånn at gardinene går om hverandre på midten (den ene kan dras litt over den andre så det ikke blir glippe på midten). Poenget med å bruke gardinwire er at da får du gardinene helt inntil vinduet, det blir ikke glippe på sidene eller på oversiden. Dette fungerer 100 %, jeg får ikke sove av den minste stripe med lys. 

Anonymkode: a1b4d...08d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...