Gå til innhold

Utdrikningslag og pris

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

har fått den store ære å være forlover å skal nå planlegge utdrikningslag, vi er jo 10-12 stk å noen ønsker å reise utenlands for ei helg, noen ønsker ikke å bruke 1000kr på dette engang... Hvordan i all verden skal jeg få dette til å gå rundt?? Blir det før dumt å utelukke noen for de ikke vil betale?? 

Ønsker gode råd og ideer:-) 

Anonymkode: 290cd...81e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk må selv få velge hvor mye de ønsker å bruke. Når jeg studerte hadde det vært fullstendig uaktuelt å bruke 1000kr på et utdrikningslag. For folk med små barn kan det være fryktelig vanskelig å få det til å fungere med en hel helg ute av landet. Jeg tror du må bestemme deg for hva du ønsker, en rimelig dag med gode venner hjemme eller en tur med noen få utvalgte i utlandet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

jeg tenker det blir urettferdig å bare ta med noen på feiringen, men med 12 damer og forskjellige ønsker :-D det skal ikke være enkelt hehe.

føler kansje det blir litt feil om noen legger for eksempel 1000 kr, så kommer noen med 500 kr, men har forståelse alle er i forskjellige livssituasjoner... så vil jeg jo gjøre noe spesielt for henne også...

ts

Skrevet

Hvis min forlover hadde hatt en slik problemstilling håper jeg hun ville hørt med meg. Jeg ser for meg at noen ville heller at folk brukte mer penger og de som ikke ville det fikk bare ikke være med, mens for andre var det viktigere at flest mulig fikk være med. Selv om det er viktig at alle som er med er fornøyde, er det den kommende brudens ønsker som bør stå høyest (i mine øyne). 

Hvis bruden ikke har spesielle ønsker, ville jeg gjort noe som kan gjøre flest til lags. Er det kun en eller to som ikke vil bruke mye penger, eller halvparten? For om det er en eller to, så er det jo fortsatt 10 som ønsker. Er det derimot splitta på midten med hva folk ønsker, blir det jo litt verre.. 

• Liker 1
Skrevet

Hva tror du betyr mest for bruden? En helg i utlandet eller å samle gode venninner? Jeg ville heller lagd en morsom dag der alle kunne vært med, enn å ta en helg i utlandet der kun noen kunne vært med.

• Liker 7
Skrevet

Og husk at ikke alle er like nære som deg. 
En ting er å bruke mye penger på fest for bestevenninnen, en annen ting er å bruke 1000 kr + på utdrikningslaget til en lit perifer venninne. Når man i tillegg skal kjøpe bryllupsgave og kanskje betale for reise og opphold i fb med bryllupet. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Tidligere tråder om pris på utdrikningslag har vist at de fleste er villige til å bruke 500-1000 på et utdrikningslag. Flest i den lavere enden.

Det er fullt mulig å lage en spesiell dag for bruden uansett budsjett.

Anonymkode: fa27d...251

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, :-) anna skrev:

Og husk at ikke alle er like nære som deg. 
En ting er å bruke mye penger på fest for bestevenninnen, en annen ting er å bruke 1000 kr + på utdrikningslaget til en lit perifer venninne. Når man i tillegg skal kjøpe bryllupsgave og kanskje betale for reise og opphold i fb med bryllupet. 

Synes dette er viktig. Det er ikke mange vennene som jeg ville brukt 1000+ på til utdrikningslaget alene. Det er heller ikke uvanlig at det hoper seg opp med bryllup, og at mange i samme omgangskrets gifter seg i løpet av tre-fire år. Skal man i tillegg legge ut et par tusen for hvert utdrikningslag, blir det veldig mye penger. Storbyhelg i utlandet (inkl. reise) koster fort flere tusen, og det er det mange som ikke har råd til eller ønsker å bruke penger på.

• Liker 2
Skrevet

Er 1000 kroner så mye da? En tur på byen eller et lite antrekk koster jo mye mer...

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg tenker det blir urettferdig å bare ta med noen på feiringen, men med 12 damer og forskjellige ønsker :-D det skal ikke være enkelt hehe.

føler kansje det blir litt feil om noen legger for eksempel 1000 kr, så kommer noen med 500 kr, men har forståelse alle er i forskjellige livssituasjoner... så vil jeg jo gjøre noe spesielt for henne også...

ts

Du kommer ikke til å klare å gjøre alle 12 fornøyde uansett, så du må vel bare finne en mellomting som flest mulig kan klare å være sånn delvis fornøyde med 😂

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, amativeReflection skrev:

Er 1000 kroner så mye da? En tur på byen eller et lite antrekk koster jo mye mer...

Det er ikke alle som har 1000 kroner å bruke på byen eller et antrekk. Jeg tror også flere ville prioritere å bruke penger på et utdrikningslag enn til bytur og antrekk.

• Liker 1
Skrevet

I et utdrikningslag jeg nylig var i hadde man hatt en avstemming i forkant (kan gjøres anonymt) hvor folk opplyste hvor mye de var villige til å bruke. Alle unntatt en syntes opp mot 1000 var ok. Prisen ble for hver enkelt  satt til 970 med masse aktiviteter (og dyr hjemmelaget middag på kvelden ). Forlover dummet seg imidlertid skikkelig ut og glemte mange utgifter. Jeg og to andre la derfor ut hverrfall en tusenlapp ekstra hver for at det ikke skulle gå ut over bruden. Det kunne blitt gjort mye billigere med færre aktiviteter og litt enklere middag på kvelden, men på tross av budsjettsmellen  (som fordelt på alle ikke hadde utgjort så mye pr stk om folk hadde vært villig til å bidra *ikke irritert på forlover og enkelte andre i følget som har gode jobber og nedbetalt studielån*:P) fikk vi gjort masse til en relativt lav pris.

Mitt poeng: lag en avstemming el noe i den dur og få avdekket hvor mange so  har lyst til å bruke 500-1000 og hvem som er villig til å bruke 10000 på en helg. Mye kan gjøres billig med god planlegging og mange aktiviteter er ikke dyre. Folk kan ha med seg en tapasrett hver til felles lunsj etc. Men det er ikke vits å planlegge en langhelg til London hvis det ender opp med kun et par stk og bruden. Vil det ikke bli hyggeligere om hele vennegjengen vil være med?

Lykke til med planleggingen! 

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

har fått den store ære å være forlover å skal nå planlegge utdrikningslag, vi er jo 10-12 stk å noen ønsker å reise utenlands for ei helg, noen ønsker ikke å bruke 1000kr på dette engang... Hvordan i all verden skal jeg få dette til å gå rundt?? Blir det før dumt å utelukke noen for de ikke vil betale?? 

Ønsker gode råd og ideer:-) 

Hør med bruden :)  "Min" brud ville gjerne utenlands, men det viktigste var å ha det hyggelig med venninner.  Jeg hadde også en liten "spørreundersøkelse" og det viste seg at folk ville betale alt mellom 700 og 2000, så da droppet jeg utenlandsturen og la opp til noe alle hadde anledning til å være med på.  Spesielt nære venninner av bruden kan jo reise utenlands på en venninnehelg en annen gang?

Skrevet

Hvis det er før november kan du satse på Ryanair, de flyr billig! Betalte selv tur retur Riga 600kr ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte stå over min venninnes utdrikningslag fordi det ble for dyrt for meg. Ingen surre minner verken fra meg eller bruden. De reiste utenlangs og koste seg over en lang helt. Og jeg tror de brukte nærmere 3,5 tusen hver på det. Plannen i utgangspunktet lå på 2,5 men det ble mer etterhvert. Det er en jentegjeng fra Oslo og i 30+ alder, så de fleste er godt etablerte. 

Anonymkode: 8d3a9...01a

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Jeg har arrangert og vært i mange utdrikningslag, og det har alltid vært rom for at de som evt har litt dårligere økonomi kan gi en lyd til forlover. Jeg la inn litt ekstra i budsjettet til uforutsett, det inkluderter også dårlig råd. 

Husk at pengene nok sitter hakket løsere for deg enn for en av de andre (tross alt en av dine beste venninner) og hør som det har blitt nevnt hva som er viktig for bruden. 

Mange eller eksklusivt/utland? Aktivt eller rolig? Aktiviteter alle kan være med på eller spa for henne? Hjemme-hos på kvelden eller ut på byn?

AnonymBruker
Skrevet

1000 kr er mye for et utdrikningslag. Jeg skal i et i helgen og vet folk ikke kommer fordi det er for dyrt. (1200). Man klarer fint å få et bra utdrikningslag for under 1000. Og du som mener man bruker 1000 kr på byen, hvordan får du til det? 

Anonymkode: 84a29...c94

AnonymBruker
Skrevet

Hør med bruden. Det er fryktelig dumt om du arrangerer en tur hvor mange av hennes nære venner ikke kan komme fordi det blir for dyrt, og bruden selv mye heller ville hatt et billigere lag og flere venninner til stede. 

Husk: det er IKKE gjestene sitt utdrikkningslag. Deres ønsker kommer ikke først. Dette er til ære for bruden. Tenk hva HUN vil, ikke hva alle de andre vil. 

Jeg ville ikke deltatt om jeg måtte betale i dyre dommer for en utenlandstur, selv ikke om det var min beste venninne. 

Anonymkode: 8a518...bd4

Skrevet

Hør med bruden, hva hun vil. Jeg ville ikke lagt opp til en avstemning. Du må nesten bare bestemme noe. Har vært i flere utdrikningslag der alt skulle opp til diskusjon og alle skulle si sin mening, det blir bare surr og man finner aldri noe som passer for alle. 

Jeg syntes, forøvrig, at 1000 er helt rimelig å kunne forvente av voksne mennesker, med mindre dere er mange studenter  eller lignende. Et utdrikningslag koster litt, og det er jo helt frivillig å være med...

• Liker 1
Skrevet

Jeg syntes i utgangspunktet 1000kr er greit å betale for et lag (har gjort det selv mange ganger), men ikke pokker om jeg ville reist utenlands (det vil være langt dyrere enn 1000kr også).

For å være ærlig syntes jeg ikke 1000kr er sånn kjempemasse å betale. 1000kr er det jeg hadde brukt på en vanlig bytur eller et restaurantbesøk uansett. Jeg har sett i diskusjoner her på KG at folk MAX vil strekke seg til 300kr, og da lurer jeg litt på hva man kan få ut av det. 

MEN! Jeg har alltid vært i jobb også. Om hovedvekten av brudens venninner er etablerte damer på 30+ er betalingsviljen langt høyere enn om de var studenter på 23. Det må du jo tenke på.

Og send for guds skyld ikke bruden på spa mens resten av laget må sitte i resepsjonen i en time og drikke lunken cava. Seriøst.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...