Macro Skrevet 15. juni 2016 #1 Skrevet 15. juni 2016 Hei godtfolk! Først vil jeg bare beklage håpløs overskrift. Jeg har vel i grunn alltid lurt på hvorfor folk regner som de gjør når det kommer til et forholds varighet. Mange er jo sammen i flere år før de forlover seg, så er de gjerne forlovet 1-2 år før de gifter seg. Viss du da spør 5 år senere hvor lenge de har har vært et par så så svarer de. "Vi har vært gift i 5 år". Hvorfor telles bare årene som gift? Skjønner virkelig ikke greia. Hva med årene med nyforelskelse, bli-kjent-fasen og de årene man brukte på å virkelig begynne å elske hverandre? Er de ikke "gode" nok? Jeg spør fordi jeg ikke helt ser det magiske ved å være gift, og et samboende par tar jeg like særiøst som et gift par. Hva svarer dere når folk spør om hvor lenge dere har vært et par? 1
Pearl2.0 Skrevet 15. juni 2016 #2 Skrevet 15. juni 2016 Sier enten hvor lenge vi har vært gift, eller begge deler. Vært sammen 3 år lenger enn vi har vært gift☺ 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #3 Skrevet 15. juni 2016 Det er måten spørsmålet er formulert på som avgjør hva jeg ville svart. Om spørsmålet er hvor lenge vi har vært et par, ville jeg jo svart antall år vi har vært sammen, ikke antall år som gift. Hvis jeg spør noen om hvor mange år de hadde vært et par og de svarer som du skriver i eksempelet ditt, at de har vært GIFT i x antall år, ville jeg vel nesten begynt å lure på om det lå noe mellom linjene der... At forholdet før giftermålet var såpass turbulent, uavklart eller noe at de ikke egentlig regnet seg som et par i denne perioden? Anonymkode: 46ad5...2be 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #4 Skrevet 15. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er måten spørsmålet er formulert på som avgjør hva jeg ville svart. Om spørsmålet er hvor lenge vi har vært et par, ville jeg jo svart antall år vi har vært sammen, ikke antall år som gift. Hvis jeg spør noen om hvor mange år de hadde vært et par og de svarer som du skriver i eksempelet ditt, at de har vært GIFT i x antall år, ville jeg vel nesten begynt å lure på om det lå noe mellom linjene der... At forholdet før giftermålet var såpass turbulent, uavklart eller noe at de ikke egentlig regnet seg som et par i denne perioden? Anonymkode: 46ad5...2be Du synes ikke det er i overkant skeptisk og paranoid? Anonymkode: 44bb4...7af 3
Juniper Skrevet 15. juni 2016 #5 Skrevet 15. juni 2016 Jeg ville selvsagt angitt tiden fra vi ble sammen. Vi var sammen i mange år før vi kom så langt som til å gifte oss.
Rainbow Skrevet 15. juni 2016 #6 Skrevet 15. juni 2016 Vi har vært sammen i seks år, så når vi får summa oss til å gifte oss vil jeg ikke begynne på nytt igjen. Så da sier jeg kanskje "vi har vært sammen i x år, og gift i to", for eksempel. Kan jo opplyse om flere ting samtidig. Overhodet uten direkte sammenligning, men når noen for eksempel spør meg om hvor lenge jeg har hatt hesten min, pleier jeg å si at jeg har eid henne i x år, og kjent henne i x år, siden jeg kjente henne flere år før jeg kjøpte henne. (Dette var altså bare et eksempel på at jeg syns det er er best å opplyse om flere ting).
Michonne Skrevet 15. juni 2016 #7 Skrevet 15. juni 2016 Jeg sier alltid hvor lenge vi har vært et par. Må begynne å tenke om jeg skal fortelle hvor lenge vi har vært gift
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #8 Skrevet 15. juni 2016 Vi er ikke gift, men har vært et par i ti år. Blir vi noen gang gift, vil jeg nok fortsatt fortelle hvor lenge vi har vært sammen (dersom noen skulle lure). Tror noen er veldig opptatt at de er gift, og at det er "mer verdt" enn forhold der man er samboer eller kjærester som ikke bor sammen. Er vel derfor de forteller hvor lenge de har vært gift. Anonymkode: 8d3e7...22f
Gjest Adipose Skrevet 15. juni 2016 #9 Skrevet 15. juni 2016 Vi sier bare at vi har vært sammen i 9 år. Vi giftet oss mest av praktiske årsaker, så ingen av oss er sånn veldig opptatt av det. Vi har jo samme etternavn(vi tok hverandre navn, altså la jeg til hans navn på mitt, og han la til mitt på sitt), så folk finner vel ut av det hvis de er kjempenysgjerrige.
Angelheart2 Skrevet 15. juni 2016 #10 Skrevet 15. juni 2016 Støtter det Anonymkode: 46ad5...2be sier, det kommer helt an på hvordan spørsmålet blir stilt. Om noen spør hvor lenge jeg har vært gift sier jeg 11 år, om noen spør hvor lenge vi har vært sammen sier jeg 14 år og om noen spør hvor lenge vi har kjent hverandre sier jeg 27 år ;-) Ellers svarer jeg litt ut fra kontekst for øvrig. Snaker vi om ekteskap er det selvsagt naturlig å si hvor lenge vi har vært gift, men gjelder samtalen forhold ta jeg med alle årene.
Marie90 Skrevet 15. juni 2016 #11 Skrevet 15. juni 2016 Det kommer vel an på spørsmålet som blir stilt. Spør noen hvor lenge noen har vært sammen, sier de det. Spør noen hvor lenge de har vært gift, svarer de på det. Det er min erfaring. Det er klart at folk har ulik oppfatning av betydningen av ekteskap. Men mange som ikke ser viktigheten av ekteskap vil vel heller ikke gifte seg? Og da blir svaret "vi er ikke gift, men har vært sammen/samboere i x år". Dersom man synes ekteskap er viktig, så er det gjerne noe man vil gjøre før eller senere. Det er jo en type ting som er dealbreakere blant par, og da er man redd man kaster bort tid å i påvente av et frieri om det går årevis. Som resultat venter man heller ikke et utall år, med mindre det er slik at en av partene (gjerne mannen) må tvinges opp i et hjørne for å få det til å skje, og da understreker man naturlig nok årene man faktisk har vært gift. Jeg anser ekteskap som noe annet enn å bare være kjærester eller samboere, så jeg forstår fullt ut hvorfor noen presiserer hvor mange år de har vært gift.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #12 Skrevet 15. juni 2016 Jeg ville nok svart "Vi har vært sammen i x år" og det hadde vel vært naturlig og lagt til "Og gift i x" eller "Vi møttes i 20xx, og har vært gift i x år" Når noen spør hvor lenge man har vært sammen så betyr da vel det "Hvor lenge har dere vært et par?" Man spør vel om hvor lenge man har vært gift, om det er det man lurer på. Anonymkode: 64503...77c
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #13 Skrevet 15. juni 2016 4 timer siden, Macro skrev: Hei godtfolk! Først vil jeg bare beklage håpløs overskrift. Jeg har vel i grunn alltid lurt på hvorfor folk regner som de gjør når det kommer til et forholds varighet. Mange er jo sammen i flere år før de forlover seg, så er de gjerne forlovet 1-2 år før de gifter seg. Viss du da spør 5 år senere hvor lenge de har har vært et par så så svarer de. "Vi har vært gift i 5 år". Hvorfor telles bare årene som gift? Skjønner virkelig ikke greia. Hva med årene med nyforelskelse, bli-kjent-fasen og de årene man brukte på å virkelig begynne å elske hverandre? Er de ikke "gode" nok? Jeg spør fordi jeg ikke helt ser det magiske ved å være gift, og et samboende par tar jeg like særiøst som et gift par. Hva svarer dere når folk spør om hvor lenge dere har vært et par? Vi har vært sammen i 24 år, har bodd sammen nesten like lenge, og har vært gift i 22 år, og jeg signerer anonym bruker ...2be og @Angelheart2. Hva jeg svarer kommer an på hvordan spørsmålet blir stilt, og kontekst. Men ellers må jeg si at jeg kan ikke huske å ha fått et spørsmål om hvor lenge vi har vært et par etter det første året sammen. Stort sett får jeg spørsmål om hvor lenge vi har vært gift. Anonymkode: ee132...934
Nanami Skrevet 15. juni 2016 #14 Skrevet 15. juni 2016 Jeg er ikke gift, men er ganske sikker på at jeg ville sagt "sammen i x, gift i y". Alt etter hvordan spørsmålet ble stilt.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #15 Skrevet 15. juni 2016 Har aldri fått med meg at noen har svart gifte år på hvor lenge de har vært i sammen. Men kanskje det er er lettere å holde tellingen på gifte år, siden man da feirer jubileum og har en dato å huske? Vi har vært gift i 7 år, men jeg har ikke peiling på hvor lenge vi har vært i sammen. Hvis noen spør hvor lenge vi har vært sammen, så sier jeg at jeg ikke husker. Jeg sier ikke at vi har vært gift i 7 år, for det var jo ikke det de spurte om. Anonymkode: 4ab5f...25d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå