ss82 Skrevet 15. juni 2016 #1 Skrevet 15. juni 2016 (endret) Har en jente på snart tre som vi håper vil slutte med bleie i sommer. Hun har gått en del på do tidligere, men aldri klart å si fra på forhånd når hun må tisse/bæsje. I det siste har hun vært lite interessert og veldig komfortabel med å bruke bleie... Vil heller ikke prøve truser da hun vet at da må hun gå uten bleie. Vi vil selvsagt ikke presse henne, og dersom hun viser uvilje vil vi vente. Men tenkte det kan være verdt et forsøk å motivere med klistremerker o.l. Det jeg lurer på er om hun skal få klistremerke for hver gang hun setter seg på do, eller kun når det kommer noe. Ser for meg at det å kun premiere ved "resultater" kan skape press og følelse av å mislykkes når det ikke kommer noe. Har noen erfaringer å dele? (er ikke ute etter en generell diskusjon om premiering. Hadde håpet at det skulle gå av seg selv, men siden hun er litt umotivert for tiden vil vi gi det et forsøk.) Endret 15. juni 2016 av ss82
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #2 Skrevet 15. juni 2016 5 minutter siden, ss82 skrev: Har en jente på snart tre som vi håper vil slutte med bleie i sommer. Hun har gått en del på do tidligere, men aldri klart å si fra på forhånd når hun må tisse/bæsje. I det siste har hun vært lite interessert og veldig komfortabel med å bruke bleie... Vil heller ikke prøve truser da hun vet at da må hun gå uten bleie. Vi vil selvsagt ikke presse henne, og dersom hun viser uvilje vil vi vente. Men tenkte det kan være verdt et forsøk å motivere med klistremerker o.l. Det jeg lurer på er om hun skal få klistremerke for hver gang hun setter seg på do, eller kun når det kommer noe. Ser for meg at det å kun premiere ved "resultater" kan skape press og følelse av å mislykkes når det ikke kommer noe. Har noen erfaringer å dele? (er ikke ute etter en generell diskusjon om premiering. Hadde håpet at det skulle gå av seg selv, men siden hun er litt umotivert for tiden vil vi gi det et forsøk.) Du bør gi henne noe når det kommer noe Mine fikk kun ros som belønning Vi hadde noe som het "doboka" som handlet om å gå på do,d et syntes det var stas å lese. Og vi gjorde dobesøket til litt koselig, at de satt på do mens vi prata om hva de hadde gjort på barnehagen og sånn. Og om hvor stor jente de var som klarte å gå på do selv Det funka det og. Anonymkode: 95ae2...29a 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #3 Skrevet 15. juni 2016 Belønning for å sitte på do/potte er ikke lurt. Anonymkode: cfdef...de1 2
MapleSirup Skrevet 15. juni 2016 #4 Skrevet 15. juni 2016 Jeg begynte vel å sette dem på do og underholde dem mens de satt der. Så sluttet jeg rett og slett å kjøpe bleier. Det ble mye klesvask en periode, men de blir fort nok lei av å tisse på seg. Skal sies at jeg gjorde dette i sommerferien eller hjemme. De sluttet på natten samtidig her. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #5 Skrevet 15. juni 2016 Vi har brukt ett klistremerke for å sitte på do/potte og to når de får til noe. Har vært belønning nok det for mine. Med eldste tok det litt tid før han sluttet, så da innførte vi etterhvert premie etter så og så mange klistremerker som litt ekstra motivasjon. Anonymkode: ae8e5...199 1
lunamuna Skrevet 15. juni 2016 #6 Skrevet 15. juni 2016 Mi ene datter slutta med bleie 3 måneder før hun fylte 3 år. Vi tok bort bleiene, og sa at det var tomt, men at bleieprinsessa kom med bleie på kvelden, så hun kunne sove i bleie. Hun ble godt forberedt flere uker i forveien. Vi snakket mye om doen, og at nå var det snart slutt på bleiene, for det var ikke så mange igjen. Vi telte bleiene når vi var på den siste pakka før bleieslutt, og til slutt var det bare èn bleie igjen, så ingen. Da var det tomt. I starten nektet hun å ha på truse, og det er helt ok! Gå uten, helt fint. Hun sa veldig sjeldent ifra om at hun måtte på do. Hun glemte seg hele tiden. Hun tisset seg ut. Igjen. Igjen. Og igjen. Hun ville ha bleie, vi sa det var tomt. Hun ba oss kjøpe nye, vi sa nei, for nå var det doen sin tur til å bli tissa i. Vi gikk over til belønning. Prøvde med klistremerker først, men det funka ikke i det hele tatt. Vi måtte til med nonstop! Det funka som bare det. Uhellene sank drastisk bare den første dagen. Den første uka fikk hun nonstop bare hun satt seg på doen, enda det ikke kom noe. Det ble mye nonstop den uka, for å si det sånn... Men så høynet vi forventningene, og hun måtte tisse før hun fikk nonstop. Da det løsnet helt, så fikk hun bare nonstop da hun bæsjet. Vi fortsatte med nonstopen en god stund etter at hun ble komfortabel med både nr 1 og nr 2 på do, da hun fremdeles hadde en del uhell (for ivrig i lek, ikke "tid" til å gå på do). Men så begynte skålen med nonstop å gå tom, og da telte vi de gjenværende nonstopen frem til det var helt tomt. Vi forberedte henne i forveien om at det kom til å bli slutt på nonstop. Sånn ble den ene jenta vår ferdig med dagbleiene. Nattbleiene har vi ikke begynt på enda... Men tenker kanskje at vi tar kampen nå i sommer (hun er 3 år og 3 måneder nå). Bleieprinsessa må gi nattbleie til andre barn nå. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #7 Skrevet 15. juni 2016 6 timer siden, lunamuna skrev: Mi ene datter slutta med bleie 3 måneder før hun fylte 3 år. Vi tok bort bleiene, og sa at det var tomt, men at bleieprinsessa kom med bleie på kvelden, så hun kunne sove i bleie. Hun ble godt forberedt flere uker i forveien. Vi snakket mye om doen, og at nå var det snart slutt på bleiene, for det var ikke så mange igjen. Vi telte bleiene når vi var på den siste pakka før bleieslutt, og til slutt var det bare èn bleie igjen, så ingen. Da var det tomt. I starten nektet hun å ha på truse, og det er helt ok! Gå uten, helt fint. Hun sa veldig sjeldent ifra om at hun måtte på do. Hun glemte seg hele tiden. Hun tisset seg ut. Igjen. Igjen. Og igjen. Hun ville ha bleie, vi sa det var tomt. Hun ba oss kjøpe nye, vi sa nei, for nå var det doen sin tur til å bli tissa i. Vi gikk over til belønning. Prøvde med klistremerker først, men det funka ikke i det hele tatt. Vi måtte til med nonstop! Det funka som bare det. Uhellene sank drastisk bare den første dagen. Den første uka fikk hun nonstop bare hun satt seg på doen, enda det ikke kom noe. Det ble mye nonstop den uka, for å si det sånn... Men så høynet vi forventningene, og hun måtte tisse før hun fikk nonstop. Da det løsnet helt, så fikk hun bare nonstop da hun bæsjet. Vi fortsatte med nonstopen en god stund etter at hun ble komfortabel med både nr 1 og nr 2 på do, da hun fremdeles hadde en del uhell (for ivrig i lek, ikke "tid" til å gå på do). Men så begynte skålen med nonstop å gå tom, og da telte vi de gjenværende nonstopen frem til det var helt tomt. Vi forberedte henne i forveien om at det kom til å bli slutt på nonstop. Sånn ble den ene jenta vår ferdig med dagbleiene. Nattbleiene har vi ikke begynt på enda... Men tenker kanskje at vi tar kampen nå i sommer (hun er 3 år og 3 måneder nå). Bleieprinsessa må gi nattbleie til andre barn nå. Så fint tips! Dette skriver jeg bak øret Anonymkode: 16a31...da9
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #8 Skrevet 15. juni 2016 Vi jobbet også leeenge med dette. Skal sies at jenta vår slet med kronisk forstoppelse også, så det var vanskelig å gå på do. Klistremerker hadde vi prøvd en stund, pluss at de gjorde det i barnehagen også. Så det ble helt uinteressant etter hvert. Til slutt prøvde jeg med lakerol - en sånn sukkerfri pastill hvis hun fikk til noe. Da ble det straks mer interessant, og det løste seg! Hehe, vi sto i kassa på butikken en gang i denne perioden, og skulle til å betale. Plutselig utbrøt hun, høyt, så alle rundt snudde seg: Mamma! De har bæsjegodteri her!! Anonymkode: a0416...cf0
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #9 Skrevet 15. juni 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi jobbet også leeenge med dette. Skal sies at jenta vår slet med kronisk forstoppelse også, så det var vanskelig å gå på do. Klistremerker hadde vi prøvd en stund, pluss at de gjorde det i barnehagen også. Så det ble helt uinteressant etter hvert. Til slutt prøvde jeg med lakerol - en sånn sukkerfri pastill hvis hun fikk til noe. Da ble det straks mer interessant, og det løste seg! Hehe, vi sto i kassa på butikken en gang i denne perioden, og skulle til å betale. Plutselig utbrøt hun, høyt, så alle rundt snudde seg: Mamma! De har bæsjegodteri her!! Anonymkode: a0416...cf0 Særlig små barn skal ikke ha sukkerfrie pastiller pga søtningsstoffer. Dette er sterkt frarådet. Anonymkode: 60c6c...a82
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #10 Skrevet 15. juni 2016 Min gutt fikk en premie for hver dag uten bleie, helt til premieboksen var tom. En sånn en: http://cdon.no/leker/viking-toys-miniknubbiser-vindusboks-10-stk-p14921862 Når den var tom hadde han offisielt sluttet helt med bleie og fikk en større premie. Han var livredd for uhell og gikk på do hele tiden, så han trengte ikke belønning for den biten. Tvert imot begynte vi å lure på om vi burde prøve å få ham til å vente lenger mellom hver gang, men det gikk seg til i løpet av et par dager. Anonymkode: 792e4...7f2
Muscae Skrevet 15. juni 2016 #11 Skrevet 15. juni 2016 Det mest "pedagogiske" er å gi belønning (om du skal gi belønning) for tørr truse. Ergo fokuserer du ikke på det som kommer eller ikke kommer i do (forventningspress), men på at det ikke har kommet noe i trusa (positiv forsterkning). Du kan risikere å få en unge som løper på do hvert tiende minutt med tørr truse for å få nonstop, men det er i så fall kun en liten periode, og etter en stund slutter en med belønning for dobesøk. Lykke til!
Muscae Skrevet 15. juni 2016 #12 Skrevet 15. juni 2016 Glemte å si at du skal selvfølgelig ikke gjøre det til et nederlag om noe kommer i trusa, men bare si at det er sånt som skjer, og nå prøver vi igjen. Men dette regner jeg med at du allerede gjør. Jeg så at innlegget mitt kunne tolkes som at "nå skal trusa være tørr" men jeg mente ikke at det skal være et så voldsomt fokus at det blir vondt for barnet om det har uhell.
Wit Skrevet 16. juni 2016 #13 Skrevet 16. juni 2016 Vi ga en klinkekule i en liten krukke for hver dag uten uhell. Når krukka var tom skulle hun få egen klokke. Hun var supernøye på at hun skulle klare å få klinkekuler for den klokka ville hun ha Hun var tørr på natta før hun var tørr på dagen, så den utfordringen løste seg selv når vi sluttet med bleier
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå