Gå til innhold

Navneendring

Inochan

Anbefalte innlegg

Hei! Fant ikke noe annet sted dette passet så skriver det her. Noen som har endret navn her før? Hvor lang tid tok det før det vistes i nettbank og overalt? 

Fikk svar på søknaden min (godkjent) på lørdag og vises enda ikke noen steder.. Kan hende det er jeg som stresser litt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, Inochan skrev:

Hei! Fant ikke noe annet sted dette passet så skriver det her. Noen som har endret navn her før? Hvor lang tid tok det før det vistes i nettbank og overalt? 

Fikk svar på søknaden min (godkjent) på lørdag og vises enda ikke noen steder.. Kan hende det er jeg som stresser litt! :)

i banken og slike ting må du gi beskjed selv. Kun i stat og kommune det går automatisk.

Anonymkode: f768e...f04

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I bank kan det ta noen dager, pluss at det kan hende du må aktivt inn for å gi beskjed/endre noen opplysninger selv. Det er ikke alle steder det oppdateres automatisk så ville fulgt med og kontrollert litt her og der. 

Anonymkode: 6a59f...54d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

i banken og slike ting må du gi beskjed selv. Kun i stat og kommune det går automatisk.

Anonymkode: f768e...f04

Ikke helt korrekt. I min bank ventet de på oppdatert opplysning fra staten. Brukernavnet ble ikke endret før den kom. Alt annet kunne jeg endre selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Inochan skrev:

Lørdag er lørdag vet du, men nå er det tirsdag. Sykehus, bank osv., oppdaterer seg selv automatisk opp mot folkeregisteret fra tid til annen. Det samme med opplysnings-tjenester som gule sider og 1881. Men lege og tannlege må du melde fra til selv. Du må også endre selv på klubber og foreninger du er med i som f.eks. bokklubben, fadder-organisasjoner, osv. Da jeg endra navn var jeg i banken et par dager etterpå, der var det ikke oppdatert. De tok kopi av navne-endrings- attesten min, og skaffa meg nytt bankkort. Jeg var på et annet offentlig kontor minutter før jeg var i banken, - og hos dem så var det oppdatert. Det kan ta litt tid hos dem som oppdaterer mot folkeregisteret, men mye går automatisk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, Inochan skrev:

Tror du ting skjer av seg selv? Du må varsle banken med kopi av navneendringsgodkjennelsen, oppsøke politiet for nytt pass, biltilsynet osv. 

Forøvrig er det plenti av tråder på dette fra før av med svar på fremgangsmåter osv. 

Anonymkode: 75818...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar! Er ute å reiser nå så får høre med banken og få ordnet nytt pass når jeg kommer hjem. 

Setter pris på flere svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Millimani skrev:

Lørdag er lørdag vet du, men nå er det tirsdag. Sykehus, bank osv., oppdaterer seg selv automatisk opp mot folkeregisteret fra tid til annen. Det samme med opplysnings-tjenester som gule sider og 1881. Men lege og tannlege må du melde fra til selv. Du må også endre selv på klubber og foreninger du er med i som f.eks. bokklubben, fadder-organisasjoner, osv. Da jeg endra navn var jeg i banken et par dager etterpå, der var det ikke oppdatert. De tok kopi av navne-endrings- attesten min, og skaffa meg nytt bankkort. Jeg var på et annet offentlig kontor minutter før jeg var i banken, - og hos dem så var det oppdatert. Det kan ta litt tid hos dem som oppdaterer mot folkeregisteret, men mye går automatisk. 

Leger har automatisk oppdatering den første hver mnd fra staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leger har automatisk oppdatering den første hver mnd fra staten.

Jeg fikk beskjed om at sykehuset oppdaterer seg mot folkeregisteret, men lege og tannlege måtte jeg melde fra til selv. Det var ikke oppdatert hos lege og tannlege da jeg tok kontakt med dem. Men det kan godt være at det er riktig som du skriver. Jeg fikk det faktisk innvilget den første i en måned, så kanskje jeg da måtte venta til den første i neste måned. Men de finner nok ut av det :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har byttet 6 ganger og det har alltid vært kluss. Siste gangen nå har jeg ikke fått byttet bankkort, fordi de vil ha oppdatert pass som legitimasjon på det nye navnet og det har jeg ikke gjort enda, førerkort var ikke godkjent. Selvom det nye navnet var oppdatert i systemet deres. Sto vel det nye rundt 1 måned etter godkjent navnebytte. Lege, sykehus osv ble vel oppdatert noen uker etter, samme som ved adresseendring.

Anonymkode: d3434...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.6.2016 at 10.57, Inochan skrev:

Da er du nok litt utålmodig :-)

Det er mange større firmaer i dag som oppdaterer regelmessig sine kunderegistere mot folkeregisteret. Noen gjør det f.eks. en gang i måneden, og noen gjør det hver tredje måned. Dnb bank ville ikke ha navneendringsmelding fra meg og dokumentasjon (sånn at de kunne endre manuelt med en gang), de ville vente på den automatiske oppdateringen mot folkeregisteret. Tror det tok en drøy måned hos banken før det var oppdatert automatisk.

Storebrand svarte meg det samme. De oppdaterer mot folkeregisteret selv, og endrer ikke navn og adresse manuelt.

Små firmaer må man selv melde endringen til, og evt dokumentere endringen med kopi av navneendringsattesten (det får du på Skatteetaten.no). Andre steder, som f.eks. diverse nettbutikker, endrer du bare navnet selv i kundeopplysningene dine. Klubber, foreninger og slike steder du har medlemsskap må du melde i fra til. Som regel krever ikke disse dokumentasjon i form av attestkopi, men noen gjør det. Generelt kan man si at steder som gir kreditt krever dokumentasjon eller oppdaterer selv ifht Folkeregistret automatisk.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...