AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #1 Skrevet 15. juni 2016 Vi har alltid hatt trøbbel med legging og hyppig oppvåkning - og han har alltid sovet mindre enn andre barn. Men i perioder har det funket bra - for så å gå tilbake til "verre". Løsningen sist runde ble at vi la ham 19.30 istedetfor 19, og tull med soving forduftet. Nå igjen har det blitt masse tull: sovner veldig greit, men starter konstant våkning fra 21/22 og utover hele natten. Våkner flere ganger i timen, og blir irritert fordi han vil sove(han vil faktisk ikke opp). Nå sover han halvannen time fra 12-13.30 ca. Jeg sa til barnehagen nå at vi ville forsøke å kutte med 30 min - hva er deres erfaringer med "virketiden" for en ser om for lang dagsoving er problemet? Jeg har lagt merke til at der han før var "godtrøtt" og ble glad for å skulle legge seg har han nå begynt å ha lyst til å leke mer og si nei til legging "ikke enda, ikke legge seg"(uten å bli sint, han bare virker ikke spesielt trøtt). Men det blir vel for sent å legge en 2åring kl 20? Da er det vel bedre å kutte eventuelt all dagsoving? Nå legges han altså 19.30 og våkner 05.45-06.15. Og sover halvannen time på dag. Anonymkode: 9c6fa...bf9
ss82 Skrevet 15. juni 2016 #2 Skrevet 15. juni 2016 Vi kuttet med 30 min og det hjalp på leggingen i løpet av noen dager. Ped.leder sa at man bør prøve i et par uker før man konkluderer med om det har effekt.
Forundret.. Skrevet 15. juni 2016 #3 Skrevet 15. juni 2016 Når vi kutta ut dagsoving så trappa vi ikke ned lengden på hvilen men droppet hele hvilen. Det kunne bli slik at hun hadde sov annen hver dag på dagtid i en uke for så å ha den sjeldnere. Når hun ikke ville sove på dagtid i det hele tatt så var hun drittsur og grinete fra ca kl fire til leggetid i ca to uker før hun fikk stabilisert seg, noe som er helt vanlig.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #4 Skrevet 15. juni 2016 Vi hadde også problem m legging av vår 2- åring. Kuttet først sovingen ned til ca 30 minutter, men der hadde ikke så stor effekt på leggingen. Så kuttet vi helt, og leggingen gikk helt supert. Det gikk veldig fint å kutte sovingen. Bhg var veldig samarbeidsvillig, og hun fikk være med på rolige aktiviteter med de større barna mens de andre sov (hun var den eneste på sin avd som ikke sov). I starten var hun stuptrøtt på kveldene og vi la henne gjerne rundt 18.30. Etter noen uker gikk det seg til, og nå etter 2-3 mnd, legger hun seg i 19-19.30 tida. Hun sovner lett i bilen hvis vi skal kjøre langt på ettermiddagen, men det er ikke så ofte, så det lever vi fint med. Anonymkode: 151dc...cac
Amys Skrevet 15. juni 2016 #5 Skrevet 15. juni 2016 Hvis det fungerer bra å legge ham kl 20, hvorfor ikke gjøre det da? Vår toåring legger seg i 20-tiden, han sover fortsatt 1.5-2 timer på dagen. Bedre at han sover i barnehagen og så får vi mer tid sammen hjemme Angående "virketid" så varierer det fra barn til barn, eldste min har alltid motsatt seg enhver form for styring av søvn, mens med han som er 2 går det seg til i løpet av et par dager, max en uke. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå