AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #1 Skrevet 15. juni 2016 Er jeg allergisk mot vepsestikk? Jeg vet ikke hva som er normal reaksjon på vepsestikk... men da jeg ble stukket i foten nylig, hovnet den kraftig opp og jeg måtte halte meg hjem igjen. Jeg la over en løkkompress som jeg teipet fast, det fikk vekk hevelsen etter en stund... Så knallbra kjerringråd Men så begynte jeg å lure om dette er en allergisk reaksjon, eller en helt normal reaksjon på vepsestikk?= Jeg tenker liksom at om jeg f.eks. ble stukket i munnen om jeg da kunne hovnet opp skikkelig der så det ble livstruende? Noen som vet hva som er normal reaksjon? Jeg syns jeg hovnet litt vel mye opp til at det bare var en normal reaksjon.... det var liksom ikke bare en rund blemme, men et stort området på foten hovnet opp, det sved, klødde, føltes numment og jeg klarte ikke gå normalt før hevelsen var gått ned. Det skal nevnes at jeg fra før har noen allergier, "milde" dog -altså at jeg får mest sånn at jeg blir snufsete, kan føle meg litt småtett i halsen, men ikke astma da.... Et par ganger før har jeg fått elveblest og utslett over hele kroppen, vet ikke hva jeg fikk i meg da, men det hjalp til Zyrtec og smøre seg med Mildison. Har egentlig aldri testet meg for allergi, men merker jeg reagerer på nyklipt gress, høy, støv, mugg, enkelte blomstersorter og parfymer. Anonymkode: a7ff5...e8a
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #2 Skrevet 15. juni 2016 Alle vi reagere noe på giften fra en vebs. Er du allergisk mot vebsestikk vil du få grundig åndenød og ellers bli meget uvell i helekroppen ikke bare en lokal reaksjon på stikkstedet. Ved insekstikk i munn, hals og ansiktsområde er hovedregelen til lege for alle allergi eller ikke. Blir du stukket på nytt er en allergitablett å anbefale. Anonymkode: 01bbf...83a
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #3 Skrevet 15. juni 2016 Jeg synes ikke reaksjonen din høres så kraftig ut, men er du usikker bør du ta deg en tur til legen og få tatt en allergiprøve. Allergi mot vepsestikk blir vanligvis ikke utløst før ved 2. eller 3. stikk (når nok antistoffer er dannet), og da kan det bli livstruende. Sønnen min er hyperallergisk mot vepse- og bi-stikk. Første gangen fikk han en hevelse som varte i 4-5 dager. Foten ble blå, og han måtte ha antibiotika. Andre gangen fikk han et rift i fingeren da han tilfeldigvis slo borti brodden på en veps. En time etterpå var hånden, og underarmen opp til albuen hoven, og han fikk sirkulasjonssvikt. Etter dette ble det tatt en allergitest, og han fikk anbefalt immunisering. Det ble ikke gjort på grunn av diverse andre ting, så han går rundt med EPI-penn på seg til enhver tid på sommeren/høsten. Anonymkode: 8fa92...79e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå