Gå til innhold

Fire år, dårlig språk. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår blir fire til høsten. Han snakker som en foss, virkelig non-stop, og han har stort ordforråd og kan mange uttrykk og begreper. Man han snakker litt utydelig, sier en del ord feil og klarer ikke å si K og G. Vi i familien og de i barnehagen forstår det aller meste han sier, men andre forstår ham ikke alltid. Det er frustrerende både for ham og oss.

Vi har fått sjekket tungebånd og hørsel, og det er i orden. Frem til nå har både barnehage og helsestasjon sagt at "det kommer på plass etter hvert", men jeg lurer på når man må begynne å ta tak i det? Noen som har noen erfaringer å dele?

Videoannonse
Annonse
Gjest camelia85
Skrevet
23 minutter siden, Hundejente skrev:

Sønnen vår blir fire til høsten. Han snakker som en foss, virkelig non-stop, og han har stort ordforråd og kan mange uttrykk og begreper. Man han snakker litt utydelig, sier en del ord feil og klarer ikke å si K og G. Vi i familien og de i barnehagen forstår det aller meste han sier, men andre forstår ham ikke alltid. Det er frustrerende både for ham og oss.

Vi har fått sjekket tungebånd og hørsel, og det er i orden. Frem til nå har både barnehage og helsestasjon sagt at "det kommer på plass etter hvert", men jeg lurer på når man må begynne å ta tak i det? Noen som har noen erfaringer å dele?

Don't worry so much , in the same time keep following up with him : 

Here are some parenting tips for helping along your child’s speech and language:

• Start talking to your child at birth.  Even newborns benefit from hearing speech. 
  • Respond to your baby’s coos and babbling. 
  • Play simple games with your baby like peek-a-boo and patty-cake. 
  • Listen to your child. Look at them when they talk to you. Give them time to respond. (It feels like an eternity, but count to 5—or even 10—before filling the silence). 
  • Describe for your child what they are doing, feeling and hearing in the course of the day. 
  • Encourage storytelling and sharing information. 
  • Don’t try to force your child to speak. 
  • Read books aloud.  Ask a librarian for books appropriate to your child’s age. If your baby loses interest in the text, just talk about the pictures. 
  • Sing to your child and provide them with music.  Learning new songs helps your child learn new words, and uses memory skills, listening skills, and expression of ideas with words. 
  • Expand on what your child says.  (For example, if your child says, “Elmo!”, you can say, “You want Elmo!”) 
  • Talk a lot to your child.  Tell them what you are doing as you do it. 
  • Plan family trips and outings.  Your new experiences give you something interesting to talk about before, during, and after the outing. 
  • Look at family photos and talk about them. 
  • Answer your child every time they speak—this rewards them for talking. 
  • Ask your child lots of questions. 
  • Use gestures along with words. 
  • Don’t criticize grammar mistakes.  Instead, just model good grammar. 
  • Play with your child one-on-one, and talk about the toys and games you are playing. 
  • Follow your child’s lead, so you are doing activities that hold their interest as you talk. 
  • Have your child play with kids whose language is a little better than theirs

Gjest ricecrispies
Skrevet

Tanken er ofte at dette faktisk faller på plass av seg selv. :-) Og det gjør det gjerne.

At han har et godt ordforråd er en bra ting!

Men fortsett å følge med,om det skulle være slik at han trenger oppfølging av logoped eller liknende senere,kan det dessverre ta litt tid før hjelpen er på pass. 

Hadde ikke bekymret meg veldig når han bare er 3. Lykke til :) 

Skrevet

Akkurat sånn var yngste her også, men språket kom på plass av seg selv. Det er faktisk ikke uvanlig at noen har litt problemer med enkelte bokstavlyder når de begynner i første klasse. 

(barnehagen tar ofte grep siste året før barneskolen hvis det er store språkvansker.)

(datteren vår fikk hjelp av logoped på skolen i første trinn for å få hjelp til å uttale rulle-R. Dog, jeg tror det kommer av at jeg har skarre-R mens dialekten her vi bor har rulle-R, så hun sa rett og slett det samme som meg. Men skolen var veldig bestemt på at hun måtte lære rulle-R)

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Hundejente skrev:

Sønnen vår hadde det samme.

Han brukte "t" for "k", og "d" for "g".

For min sønn ordnet det seg ikke av seg selv, og han måtte ha logopedtimer.  Helsestasjonen henviste han til logoped etter 4 års-kontrollen, da fikk han 4-5 timer, men det var for tidlig for ham. 
Han utviklet seg mye språkmessig i løpet av tiden før han begynte på skolen, men K og D fikk han ikke inn av seg selv.
Skolen henviste ham i 2. klasse, og da var han mer moden for det, og det siste kom på plass i løpet av kort tid.

Anonymkode: ccc1f...69b

Gjest chiki
Skrevet

Datteren vår er 5 år og skal begynne på skolen til høsten.

hun slet med :l, r, k og noen sammensatte lyder. Byttet om på F og S. Mange slet med å forstå henne, også enkelte i barnehagen. Da hun begynte på utegruppen i barnhagen i fjor høst møtte vi en super ped.leder. Vi blr enige om å bli henvist til PPT fordi hun sa det var bedre å begynne FØR de begynner å miste tenner, vanskeligere å snakke når mange tenner mangler.

HUn gikk dit hver 14.dag i 3 mnd, og ble "friskmeldt" til jul, da slet hun kun med R. På oppfølgingssamtale 2 måneder satt R også.

Skrevet

Jenta vår er 4.5 år og har (hatt) problemer med lyder som l,r og sammensatte lyder. Vi ble forberedt allerede ved 2,5 års alderen at det kunne være hu måtte til logoped om dette ikke løsnet innen hu ble 5. I samtale med førskolelærer og fastlege ble det bestemt at vi skulle ta henne med til logoped litt tidligere, da det var vanskelig for andre barn å forstå henne. Dette var til stor frustrasjon for henne, siden hu er veldig pratsom. Vi har gått der nå 1,5 måned og på veldig kort tid har r-en løsnet, så hu skarrer i vei og er stolt. L-en begynner å løsne, hu har plassert tungen feil så det tar tid å trene opp akkurat den lyden. Hu er blitt oppmerksom på hvor hu plasserer tungen  og retter opp disse feilene. 

Årsaken til noe av taleproblemene kommer av at jeg har en litt annen uttalelse på ord enn faren, som er nederlender. Så, jeg sluker r-en på slutten av enkelte nederlandske ord. Så, jeg har gått over til å prate engelsk med henne istedet. :fnise: Hu synes også jeg er litt dum, siden jeg ruller med r-en istedetfor å skarre, som pappaen hennes og hu selv gjør. :fnise: 

Skrevet

Min datter kunne ikke si R når hun begynte på skolen. I slutten av 1. klasse ble vi enige med læreren at hun skulle gå til logoped. Etter noen ganger der ble hun "friskmeldt". Læreren sa at de ofte ventet til 2. klasse før de gjorde noe siden språket ofte kom av seg selv første året på skolen. I hennes tilfelles var vi redd det kunne utvikle seg til mobbing, så derfor var vi enige om å ta grep.

Så hvis ikke barnehagen syns dette er noe uvanlig, så snakker du med læreren når barnet begynner på skolen. Dersom det ikke blir bedre vil barnet kunne få logoped undervisning i skoletiden.

Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Hundejente skrev:

Har ei datter som var helt lik. Kjempegodt ordforråd og meeeget snakkesalig, men snakket urent. Vi tok det selv opp med bhg fordi vi var redde for at det kunne hemme henne sosialt. De mente det ikke gjorde det og at det ville rette seg selv...og de hadde rett. Nå er hun 6 og snakker fortsatt som en foss og helt rent. Nummer to hos oss er helt lik, men hun er bare tre år, så vi satser på at det går seg til hos henne også.

Anonymkode: 99a0d...7b9

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Hundejente skrev:

Han: Mamma, vi skal hjem til kjærligheten.

Meg: Ja, nå skal vi hjem til leiligheten der vi bor, i den fine leiligheten vår. Kanskje vi kan slappe av litt i leiligheten vår før middag? Eller kanskje vi skal kjøpe litt mat på butikken før vi går hjem til leiligheten ? Butikken ligger jo på veien til leiligheten

Han: Mamma, jeg vil ha edle. 

Meg: Vil du ha eple ? Vent, så skal jeg se om jeg finner eple , jeg er usikker på om vi har noen  epler i kjøleskapet. Nei, ikke noe epler her. Kanskje det ligger noen  epler på benken? Skal vi se? Har vi noen  epler i skapet? Nei. Åja, vent. Der var  eplene . Vil du ha  eple i biter eller helt? Jeg kan skjære opp  eple i biter. 

Det gjorde jeg og det funket fett. Fikk masse ros av pedagoger for fremgangsmåten. Uansett, året før skolestart så er det veldig stort fokus på den språklig utviklingen fordi at det er noe skolen er veldig opptatt av. Dette er vanlig med barn. De begynner ikke med å snakke rent, men ting må øves på. 

Anonymkode: 793f4...189

Skrevet

Slik har det vært for begge våre. Da eldstemann var fire år tok pedagogisk leder dette opp med oss i en foreldresamtale i barnehagen og det var ikke måååte på hvor bekymra hun var. Ettersom han var vårt første barn og jeg egentlig ikke visste hvor godt språk de skulle ha som fireåringer, hadde jeg ikke tenkt særlig over det. Han gjorde seg jo godt forstått. Men etter den samtalen var jeg sikker på at han aldri kom til å snakke rent. Jeg snakket med en venninne av meg som er logoped, som også møter barna våre jevnlig, og hun sa bare "Det der ordner seg!". Og det gjorde det. I løpet av det siste året i barnehagen snakket han helt rent (han hadde et godt ordforråd hele tiden).

Vårt yngste barn snakket heller ikke rent som fireåring. Til høsten starter hun siste året i barnehagen og snakker helt rent.

Skrevet

Sjekket hørselen? 

Det kan være at ørene er tette... Veldig vanlig. Fikses med dren i trommehinnene. Mange både snakker og sover mye bedre etterpå.

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, lingua franca skrev:

Sjekket hørselen? 

Det kan være at ørene er tette... Veldig vanlig. Fikses med dren i trommehinnene. Mange både snakker og sover mye bedre etterpå.

Hva med å lese hele innlegget til ts? 

Anonymkode: f6439...e27

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Hundejente skrev:

Dere bør ta en prat med helsesøster og be om å få utredet mer...

Imens vil jeg anbefale at dere oppmuntrer han til å bruke språket, spør han om ting, snakk mye med han, 

les masse bøker til han, forklar hva ord betyr osv. Vekk språkinteressen. Pek på ting og si hva de her, pek på ting og be han si hva det heter...
Har dere sjekket om han har mye ørevoks slik at han hører dårlig pga det? 

Brukte han smokk lenge? har hørt at det kan hemme språkutviklingen. 

Ellers så kommer språket etterhvert. Datteren min er 5, men snakker som en foss og har gjort det lenge...

Anonymkode: 7e3df...725

AnonymBruker
Skrevet

Be om henvisning til logoped. De har masse ulike treningsteknikker for å bruke tunga riktig for å si disse lydene.

Imens kan dere prøve å leke litt, med at han kan lage klikkelyder med tunga osv... 

Anonymkode: 7e3df...725

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å lese hele innlegget til ts? 

Anonymkode: f6439...e27

Det står ikke hvorvidt de har sjekket om barnet har for mye ørevoks slik at det kan være aktuelt med dren. Det påvirker hørsel selv om de oppfattes som normalt hørende på andre hørselstester. 

Skrevet
21 minutter siden, lingua franca skrev:

Det står ikke hvorvidt de har sjekket om barnet har for mye ørevoks slik at det kan være aktuelt med dren. Det påvirker hørsel selv om de oppfattes som normalt hørende på andre hørselstester. 

Men er ikke det å sjekke ørevoks en del av det å sjekke hørselen? Ville må tro at det var naturlig å gjøre det. Jenta vår på snart tre og et halvt klarer heller ikke som oftest å uttale G, det blir en d. K blir t, F sliter hun også med da kommer det en lyd jeg ikke klarer å beskrive men hun prater veldig mye og ordforrådet er større enn hos jevnaldrende noe vi har fått tilbakemelding om siden 1 års alderen. 

AnonymBruker
Skrevet

Min manns barn er nå syv år og sliter fremdeles med å si bokstaven R. Hun får det til noen ganger, men oftest blir R byttet ut med J. Generelt mumler hun noe når hun snakker og det er vanskelig å høre hva hun sier og til. Dette har hun slitt med hele veien. 

Ja, vi fikk vite at det kommer på plass etterhvert, men... Anbefaler dere å øve på bokstavene han snubler i. Bedre det enn å vente på at det dukker opp. Min manns barn har blitt mobbet siden hun var fire av andre som ofte kunne si "Det heter ikke pejle, det heter perle. Hvirfor sier du pejle?". Ikke stas. Og ja, hun har hatt logoped siden hun var 4. 

Anonymkode: 433a7...679

Skrevet
1 time siden, Forundret.. skrev:

Men er ikke det å sjekke ørevoks en del av det å sjekke hørselen? Ville må tro at det var naturlig å gjøre det. Jenta vår på snart tre og et halvt klarer heller ikke som oftest å uttale G, det blir en d. K blir t, F sliter hun også med da kommer det en lyd jeg ikke klarer å beskrive men hun prater veldig mye og ordforrådet er større enn hos jevnaldrende noe vi har fått tilbakemelding om siden 1 års alderen. 

Kanskje ulik praksis fra sted til sted. Mitt yngste barn gikk rundt å sa "hæ" hele tiden, og snakket lite. Helsesøster mente hørselen var normal. Først da jeg kontaktet fastlegen at vi fikk henvisning til øre/nese/hals-spesialist, som sjekket ørene skikkelig, de var helt tette av voks... 

Tror hørseltest kan være både utvendig (sjekker hvilke lyder barnet fanger opp) og innvendig (bruker instrumenter til å se inn i øregangene). Helsestasjonen gjør bare det første.

Skrevet

Ok. Ved vanlige legebesøk under sykdom så har jo lege alltid sjekket ørene og sagt om hun ser en del ørevoks eller ei. Gikk derfor ut fra at det var en enkel sak å sjekke, også på helsestasjonen. Greit å vite egentlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...