Gå til innhold

KJøpe ny bolig - allergi mot byggestøv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal kjøpe bolig, og mye heller mot at det blir nybygg. Utfordringen er at jeg har alvorlig allergi mot byggestøv, så bare etter korte visninger (boligene er ikke ferdigstillt) opplever jeg at jeg blir veldig dårlig i mange timer etterpå. Nå skal jo selvfølgelig boligen rengjøres før overtakelse, men vil alt dette støvet forsvinne ved bruk av industristøvsuger som fjerner det fine støvet? Noen som har erfaringer å dele?

Anonymkode: 34bdf...b82

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dytter på denne

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal kjøpe bolig, og mye heller mot at det blir nybygg. Utfordringen er at jeg har alvorlig allergi mot byggestøv, så bare etter korte visninger (boligene er ikke ferdigstillt) opplever jeg at jeg blir veldig dårlig i mange timer etterpå. Nå skal jo selvfølgelig boligen rengjøres før overtakelse, men vil alt dette støvet forsvinne ved bruk av industristøvsuger som fjerner det fine støvet? Noen som har erfaringer å dele?

Nye boliger bygges etter tørt, rent bygg forskriftene. Tviler sterkt på at det er byggestøv du blir dårlig av. Hvilken komponent i byggestøvet er det du er allergisk mot? 

Anonymkode: dc884...406

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nye boliger bygges etter tørt, rent bygg forskriftene. Tviler sterkt på at det er byggestøv du blir dårlig av. Hvilken komponent i byggestøvet er det du er allergisk mot? 

Det er ikke så uvanlig å ha allergi mot byggestøv. Jeg har det, og var ikke ute etter synsing om hvorvidt jeg har det eller ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Dytter på denne. Noen med erfaring?

Skrevet

Jeg slet en del gjennom byggeperioden og gikk fast på medisin fordi jeg måtte være på plassen og ta en del avgjørelser osv. Og i noen mnd etter at vi flyttet inn vasket jeg mer enn normalt samtidig som jeg også tok allergimedisin. Nå skriver du ikke noe om hvorvidt du har og bruker medisin og fortsatt blir syk?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Carrot skrev:

Jeg slet en del gjennom byggeperioden og gikk fast på medisin fordi jeg måtte være på plassen og ta en del avgjørelser osv. Og i noen mnd etter at vi flyttet inn vasket jeg mer enn normalt samtidig som jeg også tok allergimedisin. Nå skriver du ikke noe om hvorvidt du har og bruker medisin og fortsatt blir syk?

Jeg bruker ikke medisiner, har jo ikke kjøpt boligen. Det som holder meg tilbake å kjøpe, er at jeg blir forferdelig syk når jeg er på visning (det er ekstremt mye byggestøv der, er under oppføring), og jeg blir dermed usikker på om jeg bør kjøpe eller ikke. Men hvis det er sånn at industristøvsuger + grundig rengjøring før overtakelse fjerner dette, så kan jeg vurdere det igjen. 

Medisiner har ingen effekt på så kraftig allergi for meg, så jeg kan ikke belage meg på en slik reserveløsning :)

Skrevet

Det å ta medisiner forebygger jo og hindrer kraftige utbrudd så å ta medisin etter at man har fått en reaksjon hjelper lite - når jeg har akutt reaksjon er det kun sprøyter som virker. Ta en prat med legen din.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Carrot skrev:

Det å ta medisiner forebygger jo og hindrer kraftige utbrudd så å ta medisin etter at man har fått en reaksjon hjelper lite - når jeg har akutt reaksjon er det kun sprøyter som virker. Ta en prat med legen din.

Som sagt er ikke medisiner et alternativ i dette tilfellet. Spørsmålet er hvorvidt byggestøvet faktisk blir helt fjernet før overtakelse, slik at jeg ikke trenger å bekymre meg :)

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt er ikke medisiner et alternativ i dette tilfellet. Spørsmålet er hvorvidt byggestøvet faktisk blir helt fjernet før overtakelse, slik at jeg ikke trenger å bekymre meg :)

Svare fra vår bolig er "nei" det vaskes ut litt etter litt første 3-6 mnd avhengig av hvor mange som bor der, hvor mye du vasker osv.. Jeg vasket og vasket og vasket før vi flyttet og jeg vasket ganske lenge etterpå.

Hvorfor er ikke medisiner et alternativ? Jeg mener - hvis det er et valg mellom noen uker med medisiner eller noen uker med plager kontra aldri å få en ny bolig?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Carrot skrev:

Svare fra vår bolig er "nei" det vaskes ut litt etter litt første 3-6 mnd avhengig av hvor mange som bor der, hvor mye du vasker osv.. Jeg vasket og vasket og vasket før vi flyttet og jeg vasket ganske lenge etterpå.

Hvorfor er ikke medisiner et alternativ? Jeg mener - hvis det er et valg mellom noen uker med medisiner eller noen uker med plager kontra aldri å få en ny bolig?

Jeg har allerede forklart at det ikke har noen virkning på meg. Har vært på visninger på nybygg som er klar for overtakelse, hvor jeg ikke får reaksjoner. Noen andre lignende får jeg reaksjoner, så det avhenger vel hvor grundig det blir rengjort fra utbygger sin side vil jeg tro.

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg jobber med slikt, altså vaske ut før overtakelse. Og overfladisk blir det blrte det du kan se av byggstøv. Men det tar lang tid før det er helt ute av huset. Du kan altså slite med dette det første halve året. Men hvis du prater med de som bygger om de kan være ekstra forsiktig med f.eks kappe alt utendørs så hjelper det jo noe. Og at de bruker støvsuger jevnlig mens de bygger. Mange firmaer er flinke på slikt.

Anonymkode: b9556...839

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med rent, tørt buygg teknikken er der ikke byggestøv under bygging. Er det her slik du beskriver det så er her noe fullstendig feil fra dem som er utbyggere. Sett deg inn i bygningsforskriftene så ser du dette. Eller kontakt astma og allergiforbundet. 

Å påsta at du har så kraftig allergi at allergimedisiner ikke hjelper gjør deg i tillegg lite troverdig, derfor forsøkte jeg å få opplysninger fra deg om hva du vet du er allergisk mot i byggestøv. 

Forøvrig, denne boligen ville jeg holdt meg unna og heller funnet noe bygd av en seriøs utbygger som følger byggeforskriftene. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med rent, tørt buygg teknikken er der ikke byggestøv under bygging. Er det her slik du beskriver det så er her noe fullstendig feil fra dem som er utbyggere. Sett deg inn i bygningsforskriftene så ser du dette. Eller kontakt astma og allergiforbundet. 

Å påsta at du har så kraftig allergi at allergimedisiner ikke hjelper gjør deg i tillegg lite troverdig, derfor forsøkte jeg å få opplysninger fra deg om hva du vet du er allergisk mot i byggestøv. 

Forøvrig, denne boligen ville jeg holdt meg unna og heller funnet noe bygd av en seriøs utbygger som følger byggeforskriftene. 

Det kan godt være det er noe feil, jeg aner ikke. Jeg vet bare at dette har vært et problem for meg ved mange tilfeller, og derfor har jeg også unngått å kjøpe nybygg. 

Det er helt innsiktsløst å kalle meg lite troverdig fordi jeg sier at medisiner ikke hjelper. Det er tvert i mot kunnskapsløst av deg å komme med en slik påstand. Det blir like håpløst som å be en med alvorlig nøtteallergi å ta seg en zyrtec og hive innpå 1 kg med nøtter. Jeg aner ikke HVA jeg reagerer på, jeg vet bare at jeg har alvorlig allergi mot det.

Skrevet

Må bare påpeke at byggforskriftene slik jeg har kjennskap til dem ikke regulerer byggestøv? Den forskriften stiller krav til de byggteksniske detaljene, slik som dimensjon, snølast, isolasjon osv, krav til dokumentasjon, og grad av utnyttelse basert på Tek10 som forskriften heter.. Hvis AB over her kan være snill å vise hvor i forskriften dette med byggstøv står? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Carrot skrev:

Må bare påpeke at byggforskriftene slik jeg har kjennskap til dem ikke regulerer byggestøv? Den forskriften stiller krav til de byggteksniske detaljene, slik som dimensjon, snølast, isolasjon osv, krav til dokumentasjon, og grad av utnyttelse basert på Tek10 som forskriften heter.. Hvis AB over her kan være snill å vise hvor i forskriften dette med byggstøv står? 

Jeg forstår heller ikke hvordan det er mulig å bygge uten at det genereres byggestøv. Vil gjerne også se link som sier noe om dette :)

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår heller ikke hvordan det er mulig å bygge uten at det genereres byggestøv. Vil gjerne også se link som sier noe om dette :)

RTB håndboken fra Rådgivende Ingeniørers Forening

NS 3420  

BREEAM-NOR (Byggdetalj 501.107 Ren, tørr byggeprosess og Byggdetalj 501.108 Renhold i byggeperioden)  

NS INSTA 800

Jeg støtter  Anonymkode: dc884...406  her, og TEK'en dekker på langt nær så mye som folk ofte tror. Ikke heller TEK-10

Gjest solavskjerming
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe sted det er påkrevd rent tørt bygg (RTB), men det er blitt vanligere og vanligere at det avtales i kontrakt mellom byggherre og entreprenør. Selv med RTB vil det være byggestøv under bygging dog i mindre omfang. Ved saging skal det da foretas støvreduserende tiltak, som vil si avsug på sag. I rom med ferdige overflater skal det støvsuges 1 til 2 ganger i uken. Tanken med RTB er å redusere støv, ha en ryddig byggeplass for å unngå skader og for å effektivisere jobben.

Selv om alt av saging hadde foregått ute ville det blitt tatt med støv inn.

Skrevet
5 timer siden, Carrot skrev:

Siden vi har bygget etter TEK 10 og jeg ikke kan se å finne dette vil jeg gjerne at det i stedenfor å påstå at det står der viser hvor dette står:

https://www.dibk.no/no/byggeregler/tek/

Veiledningen 13-21 med anbefalinger.

/sitat/

For å redusere innholdet av støv i inneluften som skyldes byggeprosessen, må det etableres faste rutiner for opprydding og renhold i hele byggeperioden.

/sitat slutt/

Videre refereres til tidligere oppgitt  NS-INSTA 800 Rengjøringskvalitet - System for å fastlegge og bedømme rengjøringskvalitet.

Begrepet RTB er ikke benyttet selv om den praksis som beskrives er ihht. RTB håndboken. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...