Gå til innhold

Imovane vs Stilnoct

Fremhevede innlegg

Gjest Vause
Skrevet (endret)

Jeg vet det ikke er lov å diskutere medikamenter her inne, men nå spør jeg etter andre personers erfaringer rundt bruken av disse og hvilke forskjeller de opplevde. Håper tråden får stå. 

Jeg bruker Imovane  ved behov, men jeg holder på å få fnatt av den ekle smaken man får i munnen dagen etterpå. Det verste er at det tar mange timer før den forsvinner, alt smaker grusomt og det hjelper ikke å skylle munnen eller pusse tennene. Selve medisinen fungerer utmerket når jeg har behov for den, men har faktisk unngått å ta den ved et par anledninger nettopp fordi jeg ikke orker den smaken dagen etterpå. Får man denne smaken i munnen av Stilnoct også? Hvordan fungerer den i forhold til Imovane? :) Skal så klart rådføre meg med legen neste gang jeg skal dit! 

Endret av Tekola
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet at stilnoct har skapt avhengighetsproblemer, men kjenner ikke så mye til sånne typer medisiner bortsett fra det.

Anonymkode: a0edc...04f

Skrevet

Nå er det lenge siden jeg tok sovemedisiner, men jeg opplevde at Stilnoct ikke fungerte, og Imovane fungerte veldig godt. Begge er like avhengighetsskapende. Når det gjelder den ekle smaken i munnen (som også gir veldig dårlig ånde!), så kan du kjøpe sånne tyggetabletter på apoteket mot munntørrhet.

AnonymBruker
Skrevet

De går ut på det samme, begge er insovningstabeletter, forskjellen er at stilnoct går mye fortere ut av kroppen. Stilnoct har halveringstid på 1-4 timer, Imovane på 4-6. I forhold til avvhengighet er det en fordel å ta medisiner som går fort ut, men problemet er at virketiden kan være så kort at de ikke er effetkive om en våkner lett også etter en har sovnet..

Anonymkode: 41037...c82

Gjest Vause
Skrevet

Takk for svar. :) Jeg er usikker på om smaken i munnen kommer av munntørrheten, da jeg generelt sliter med det på grunn av andre medisiner jeg går på. Det er liksom ikke unormalt at jeg er tørr i munnen, men den ekle smaken derimot opplever jeg kun dagen etter jeg har brukt Imovane. Siden forskjellene på Stilnoct og Imovane er så små kan det jo hende jeg får byttet, men det snakker jeg med legen om. Det med at halveringstiden er kortere er forøvrig bare et pluss egentlig i mitt tilfelle. Det er innsovningsfasen jeg sliter med, ikke selve søvnen. Når jeg først har sovnet så sover jeg. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bruker du denne typen medisiner til innsoving når det finnes så mange bedre og mindre avhengighetsskapende alternativer?

Anonymkode: 17bbd...ec0

Gjest Vause
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bruker du denne typen medisiner til innsoving når det finnes så mange bedre og mindre avhengighetsskapende alternativer?

Anonymkode: 17bbd...ec0

Fordi andre alternativer ikke har fungert, dette var siste utvei. :) Det gjør ingenting at det er avhengigshetskapende så lenge jeg følger legens råd og ikke tar dem for ofte.  

AnonymBruker
Skrevet

Smaken kommer nok av Imovane. Jeg får ikke det, men hørt mange si det. Tviler på blir et problem å bytte til Stilnoct. Det er mye det samme. Virkestoff Zolpidem contra Zopiclone for Imovane. 

Gjest Vause
Skrevet (endret)

Den 14.6.2016 at 23.24, AnonymBruker skrev:

Smaken kommer nok av Imovane. Jeg får ikke det, men hørt mange si det. Tviler på blir et problem å bytte til Stilnoct. Det er mye det samme. Virkestoff Zolpidem contra Zopiclone for Imovane. 

Da er du heldig, for smaken er virkelig helt grusom! :P Smaken blir enda verre om man drikker vann for eksempel eller spiser noe. Grøss. Har du brukt Stilnoct? Merket du noen forskjell? 

Endret av Tekola
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Innsovningstabletter gir ikke rus hvis man bruker dem riktig.

jeg tar en halv zopiclon  ved behov. Jeg får av og til en slags jernsmak i munnen, men ikke så ille at det plager meg. Rart at det skal være så forskjellig. 

Anonymkode: 3ac66...47d

Endret av Tekola
  • Liker 1
Gjest Vause
Skrevet (endret)

Prøvde en hel stund med meditasjon, yoga, diverse apper man kan laste ned på mobilen med beroligende musikk og en haug andre typiske kjerringråd for å kunne klare å sovne. Diverse kosttilskudd. Dette ble så klart prøvd før medikamenter kom inn i bildet. Vallergan, Truxal og Seroquel er noen typer av mange som er prøvd ut, men absolutt alle ga forferdelig hang over. Circadin/Melatonin ga tilnærmet null effekt, men det er ikke noe rart da dette er forbeholdt eldre mennesker og mennesker med lette søvnvansker (Felleskatalogen, hvilken som helst lege, sånn for kildehenvisningen sin del).

Edit: Jeg har forøvrig ikke opplevd en rusfølelse av Imovane. Jeg slokner så snart den begynner å fungere. Imovane er ikke akkurat det beste benzopreparatet å ruse seg på, for å si det sånn. :P 

Endret av Tekola
AnonymBruker
Skrevet (endret)
Den 14.6.2016 at 23.26, Badass skrev:

:fnise: 

Da er du heldig, for smaken er virkelig helt grusom! :P Smaken blir enda verre om man drikker vann for eksempel eller spiser noe. Grøss. Har du brukt Stilnoct? Merket du noen forskjell? 

Ja, men det funket ikke på meg. Jeg har store problemer med innsovning men våkner veldig lett også. Så virketiden ble for kort for meg. Jeg bruker Imovane

Endret av Tekola
  • Liker 1
Gjest Vause
Skrevet (endret)
Den 14.6.2016 at 23.36, AnonymBruker skrev:

Ja, men det funket ikke på meg. Jeg har store problemer med innsovning men våkner veldig lett også. Så virketiden ble for kort for meg. Jeg bruker Imovane 

Skjønner. Med andre ord fungerte Stilnoct for innsovningen sin del, men du våknet ganske fort etterpå? 

Endret av Tekola
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte sånn drasjering til tabletter som man får på apoteket, tar en tablett gjennom og spiser noe (halvt knekkebrød) sammen med. Da unngår jeg smaken. 

Anonymkode: fa09b...4a4

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Badass skrev:

Skjønner. Med andre ord fungerte Stilnoct for innsovningen sin del, men du våknet ganske fort etterpå? 

Ja. Jeg våknet etter 1 times tid. Men hvis du kun sliter med innsovning skal de være bra. 

Gjest Chroma
Skrevet

Aha! Så det er der den mystiske, ekle smaken i munnen min kommer fra altså? (Bruker immovane)

Jeg har også prøvd andre ting og opplevd den berømte "hangover", utrolig ubehagelig. Immovane er det eneste jeg har hatt ønsket effekt av. (Sovner, men føler meg ikke slapp og tung dagen etter)

Gjest Vause
Skrevet

Jeg kjøpte sånn drasjering til tabletter som man får på apoteket, tar en tablett gjennom og spiser noe (halvt knekkebrød) sammen med. Da unngår jeg smaken. 

Dette var lurt! Takk! Men tar det lengre tid før tabletten virker eller har det null innvirkning? Nå spør jeg kanskje teit men. :P 

Ja. Jeg våknet etter 1 times tid. Men hvis du kun sliter med innsovning skal de være bra. 

Såpass! Takk for svar iallefall. :) Det er kun innosvningen jeg sliter med, ja. 

AnonymBruker
Skrevet (endret)
Den 14.6.2016 at 23.43, Badass skrev:

Dette var lurt! Takk! Men tar det lengre tid før tabletten virker eller har det null innvirkning? Nå spør jeg kanskje teit men. :P 

Såpass! Takk for svar iallefall. :) Det er kun innosvningen jeg sliter med, ja. 

Jeg synes de virket like fort. Jeg tar ** imovane, ellers sliter jeg med å våkne og ødelegger neste formiddag. Er fortsatt litt tørr i munnen dagen etter, men den horrible smaken reduseres med typ 90%. 

Endret av Tekola
Gjest Vause
Skrevet
3 minutter siden, Chroma skrev:

Aha! Så det er der den mystiske, ekle smaken i munnen min kommer fra altså? (Bruker immovane)

Jeg har også prøvd andre ting og opplevd den berømte "hangover", utrolig ubehagelig. Immovane er det eneste jeg har hatt ønsket effekt av. (Sovner, men føler meg ikke slapp og tung dagen etter)

Jepp! :fnise: Husker første gangen jeg prøvde den ut, og når jeg våknet, herregud. Jeg var sikker på at jeg hadde spist et insekt eller noe i søvne. Det var helt grusomt. Gikk på kjøkkenet for å ta meg en slurk pepsi max, måtte spytte det ut. Prøvde å drikke vann. Spyttet det ut. Skulle spise en brødskive med leverpostei en times tid etterpå. Måtte spytte det ut. Skikkelig fælt! 

Det er så deilig å føle seg uthvilt når man våkner. Har ikke opplevd det på noen andre medikamenter i det hele tatt.

Gjest Vause
Skrevet (endret)
Den 14.6.2016 at 23.46, AnonymBruker skrev:

Jeg synes de virket like fort. Jeg tar ** imovane, ellers sliter jeg med å våkne og ødelegger neste formiddag. Er fortsatt litt tørr i munnen dagen etter, men den horrible smaken reduseres med typ 90%. 

Supert. Takk for et godt forslag, skal definitivt testes ut. :) 

Endret av Tekola

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...