AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #1 Skrevet 14. juni 2016 Hei! Jeg er en jente på 19 år, som har 5 måneder på å bestemme meg på hva jeg vil studere til høsten. Jeg har gode karakterer og er veldig flink på skolen. Jeg er veldig utsdvent, liker at ting skjer heletiden, elsker å reise, og er alltid ute etter nye eventyr. Jeg driver også med blogg, og tenker å kombinere jobb med blogg etterhvert! Jeg drømmer om å bo i utlandet, og at barna mine skal gå på engelsk skole feks i spania. Samboeren min jobber også utenlands. Derfor har jeg tenkt på å studere reiseliv, eller reiselivsleder. Men forstår ikke helt hva dette er, det står så mye om det men jeg får ikke til å forstå HELT hva det er. Hvs kan jeg jobbe med? Å plis utdyp hva du gjør i den jobben. Jeg vil ikke jobbe på hotell. Jeg vil ut å oppleve verden i hverdagen. Er dette yrket for meg eller høres bare tittelen sånn ut? Takk for svar på forhånd. Anonymkode: e4130...942
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #2 Skrevet 14. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Derfor har jeg tenkt på å studere reiseliv, eller reiselivsleder. NEI NEI NEI. I dagens arbeidsmarked studerer du ikke slike ting, velg noe du faktisk får jobb med etterpå. Man trenger ikke studier for å jobbe med reiseliv!! Anonymkode: dc884...3d7
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #3 Skrevet 14. juni 2016 Oi. Er det noen andre utdanninger som går på å prate mye engelske, kultur, reising, bo utenlands? Som noen vet? Er såå vanskelig. Kan lilsom ikke tenke meg noe annet. Anonymkode: e4130...942
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #4 Skrevet 14. juni 2016 Reiselivsledelse er ikke det man studerer for å bli reiseleder i Syden. Reiselivsledelse er teoretisk og kvalifiserer til mer eller mindre administrative stillinger og prosjektbaserte stillinger innenfor all slags reiseliv; fra hotellutvikling til salg og serviceledelse. Det er både matte, bedriftøkonomi og flere analytiske fag innen studiet, i tillegg til fag som omhandler utvikling av virksomheter innen reiseliv. Men du får ikke jobb med den utdanningen, så jeg vil anbefale at du tar noe annet. Antakeligvis utdannes det alt for mange bachelorer innen reiseliv, og sant å si så virker lista å ligge ganske lavt for å få gode karakterer. Jeg kjenner flere A-studenter som ikke har vært i nærheten av relevant jobb et år etter avlagt eksamen. Anonymkode: 37cec...72e
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #5 Skrevet 14. juni 2016 åå så utrolig kjedelig. Er ingenting jeg kunne tenkt meg å gjøre ellers. Nå er jeg heelt blank igjen. Anonymkode: e4130...942
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #6 Skrevet 14. juni 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi. Er det noen andre utdanninger som går på å prate mye engelske, kultur, reising, bo utenlands? Som noen vet? Er såå vanskelig. Kan lilsom ikke tenke meg noe annet. Anonymkode: e4130...942 Nei, akkurat det er det nok ikke, for de tingene du beskriver her er ikke noe yrke. Du spriker litt i alle retninger: reise, blogge, leve av bloggen, prate engelsk... Kanskje er det noe innenfor kulturforståelse du kan snuse på? Nå forstår jeg deg ikke helt når du sier at du har 5 måneder å bestemme deg på hva du vil studere til høsten, da søknadsfristen for kommende års studier for lengst er gått ut. Du må i så fall ta til takke med restetorget, som offentliggjøres i juli en gang. Sjekk Samordna Opptak for mer om akkurat det. Anonymkode: 37cec...72e
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #7 Skrevet 14. juni 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, akkurat det er det nok ikke, for de tingene du beskriver her er ikke noe yrke. Du spriker litt i alle retninger: reise, blogge, leve av bloggen, prate engelsk... Kanskje er det noe innenfor kulturforståelse du kan snuse på? Nå forstår jeg deg ikke helt når du sier at du har 5 måneder å bestemme deg på hva du vil studere til høsten, da søknadsfristen for kommende års studier for lengst er gått ut. Du må i så fall ta til takke med restetorget, som offentliggjøres i juli en gang. Sjekk Samordna Opptak for mer om akkurat det. Anonymkode: 37cec...72e Jeg skal søke til neste høst altså 😊 Takk for tipset værtfall, skal sjekkes ut! Er åpen for flere tips også hehe. Anonymkode: e4130...942
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #8 Skrevet 14. juni 2016 Reise og jobbe i Spania kan du gjøre uten utdanning. Det kan være veldig fristende når du er 19, men ikke sikkert det er like gøy når du er 40. Jeg ville bare reist litt nå og tatt utdanning senere når du er helt sikker på hva du vil. Det er uansett lurt å reise ut i verden litt mens msn er ung. Anonymkode: 2f807...5f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå