Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei 
Jeg har opparbeidet meg ferie fra august 2015. Jeg har derfor opptjent lite i feriepenger. Jeg har i år tatt ut 2 uker ferie, og har overført 3 ferieuker til neste år. Skal jeg likevel bli trukket for 5 uker ferie i år? 

Endret av Mandel88
skrivefeil
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kun tatt ut 14 dager også, fikk vanlig lønn pluss 6000 i feriepenger nå, blir trukket for de 14 dagene i august fikk vi skriv om. Men vi er ganske mange som ikke har full opptjening på min arbeidsplass, så er nok derfor de gjør det sånn.

Jeg begynte der i oktober. 

Anonymkode: 857c7...40e

Skrevet

Hvis du overfører 3 uker til neste år skal du trekkes for 5 uker, du skal trekkes for ferien uansett om du tar den i år eller neste år.

Det som er vanlig er man ike tar ut fulle fem uker, men at du da kun tar ut 2 uker i år og lar de siste "forsvinne". Neste år har du opparbeidet fullt med feriepenger og tar da 5 uker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Bokdamen skrev:

Hvis du overfører 3 uker til neste år skal du trekkes for 5 uker, du skal trekkes for ferien uansett om du tar den i år eller neste år.

Det som er vanlig er man ike tar ut fulle fem uker, men at du da kun tar ut 2 uker i år og lar de siste "forsvinne". Neste år har du opparbeidet fullt med feriepenger og tar da 5 uker. 

Men da kan hun ta 8 uker neste år, og kun trekkes for 5?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer.

Hvis hun bare tar ut to uker i år og ikke ønsker å overføre 3 uker til neste år så skulle hun kun blitt trukket for 2 uker i år.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men hvis hun skal ha 2 i år og 3+5 neste år, skal hun trekkes for 5 uker i år og 5 uker neste år.

Slik jeg forstår TS er utfordringen at hun kun får begrenset utbetaling i år. Da er det en vanlig løsning å ta ut mindre ferie slik at man trekkes mindre (for å ikke gå blakk i ferien). 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Mandel88 skrev:

Hei 
Jeg har opparbeidet meg ferie fra august 2015. Jeg har derfor opptjent lite i feriepenger. Jeg har i år tatt ut 2 uker ferie, og har overført 3 ferieuker til neste år. Skal jeg likevel bli trukket for 5 uker ferie i år? 

Tviler på at du får overført 3 uker til neste år. Det har kommet nye regler hvor mye en kan overføre. Du har ikke opptjent full ferie men har allikevel krav på ferie men da skal du bli trukket. Du må snakke med regnskapskontoret hvordan de gjør det. 

Anonymkode: 9009c...f76

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...