Gå til innhold

Er barnehageassistentene mest aktive med barna?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet som vikar og barnehageassistent i en del barnehager de siste åra. Det jeg fort la merke til, var samtalene mellom de ansatte mens barna var ute og lekte. Jeg som vikar/assistent, sammen med de andre (unge) vikarene/assistentene var nesten de eneste som faktisk lekte med barna. Mine første dager i en barnehage var så som så, jeg fikk beskjed om å være mer aktiv i lek med barna, noe jeg ble etterhvert som jeg ble mer komfortabel i rollen som voksenfigur for barna, og lærte mer om hvordan man skal være. Det jeg der i mot ble vitne til, i flere barnehager, var at de ansatte (altså, de eldre barnehagelærerne) ofte stod og så på at barna lekte, mens de pratet sammen om løst og fast. Dette irriterte meg litt. Hvorfor skal assistenene/vikarene gjøre mer enn de som faktisk er utdannet/fast ansatt? Er det ikke liksom det en barnehagelærer er? Altså en som leker med barna, og er i samhandling med dem. 

En annen ting jeg ofte opplevde, var hvor utilpass jeg følte meg i mange barnehager. Det var ganske mange eldre barnehagelærere der (jeg er i 20-åra), og opplevde dermed at samholdet mellom de ansatte var vanskeligere og bli kjent med. Er det noen her som kan kjenne seg igjen i det jeg skriver, eller er det bare meg som er snål?

(Jeg vil tilføye at det er mange flinke barnehagelærere, altså! Så ikke misforstå meg her, men det var noe med enkelte ansatte som gikk igjen i mange barnehager). Grunnen til at jeg oppretter denne tråden, er fordi jeg ønsker og utdanne meg som barnehagelærer. Allikevel føler jeg kanskje litt på det at barnehagelærer ikke var spesielt utbredt som utdannelse for x-antall år siden, og dermed er det veldig mange eldre barnehagelærere som er litt sta når det gjelder utdannede barnehagelærere. Hvis f.eks ei dame har jobbet i samme barnehage i 20-30 år, også kommer det en nyutdannet person inn som f.eks ped.leder, da.

Gjerne korriger meg om jeg tar helt feil her, men jeg er nysgjerrig på hvordan miljøet er i barnehager på generell basis nå som det er lagt en del vekt på pedagogikk i barnehagen også.

Anonymkode: 81c90...43d

Videoannonse
Annonse
Gjest Jessica
Skrevet

Jeg har ikke det inntrykket. I min barnehage er det mange pedagoger, og selvsagt assistenter. Begge delene bidrar på hvert sitt område 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske vanlig med en eldre gjeng som alltid står og skravler. Synes egentlig det er helt greit, så lenge man samtidig klarer å ha oversikt og står klar med et fang hvis noen slår seg. Barn burde få leke i fred uten for mye innblanding fra de voksne.

Det kan bli konflikt mellom nyutdannede pedagoger og de som har hatt jobben i flere tiår, ja. Men min erfaring er at det som oftest løser seg så lenge de er villige til å anerkjenne hverandres kunnskap (og mangel på kunnskap). 

Anonymkode: 3ab5d...99f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er barnehageassistent, men snart fagarbeider. Mitt inntrykk er at veldig mange førskolelærere er mye borte, de skal "bare" og så skal de på plantid, møter, foreldresamtaler og lignende. Noen er til og med så og si ikke ute med mindre det er sommer og fint vær. Det skal også sies at det finnes mange gode pedagoger som leker med barna og gjør jobben sin slik den skal gjøres. Dessverre er det mange pedagoger som ser ned på assistentene og får de til å gjøre jobben de selv ikke vil gjøre. 

Håper du blir en god pedagog som brenner for jobben din, vi trenger flere slike!

Anonymkode: 7e895...3c0

AnonymBruker
Skrevet

... Og når det gjelder pedledere må du huske på at de ofte har mange andre oppgaver og ikke alltid har mulighet eller overskudd til å være så aktive med barna.

Anonymkode: 3ab5d...99f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er relativt ung barnehagelærer, og kjenner til noe av det du beskriver. Før jeg utdannet meg til barnehagelærer jobbet jeg som ung assistent i flere barnehager. Og jeg opplevde ofte at det var endel snakk blant assistentene om at pedagogene ikke var sammen med barna/ alltid skulle bare ditt og datt osv. Jeg deltok jo i dette snakket og var enig- på daværende tidspunkt. 

Det jeg nå har erfart, som pedagog, er hvor mye jobben som pedagogisk leder faktisk krever. Veldig mye arbeid som skal gjøres, på altfor lite tid. Planlegging, gjennomføring, evaluering. Observasjon. Rapporter. Møter. Foreldresamtaler. I tillegg til samværet med barna. Tilrettelegge for lek. Observere lek, delta i lek. Jeg vet at mange, meg selv inkludert, jobber mye utover arbeidstiden for å få det til å gå rundt. 

Jeg tror ikke alle assistenter forstår hvor mye arbeid som ligger bak rollen som ped. leder. At man prøver å strekke til alle steder. Dårlig samvittighet for at man kanskje ikke klarer det. 

Det er godt mulig at noen ped. ledere ikke er flinke nok til å leke med barna. Ikke alle assistenter er flinke heller. Det er store variasjoner. 

Dette er to ulike stillinger, ulike roller. Ulike rolleforventninger. Kan være greit å tenke litt gjennom hvis man har det inntrykket som du har av pedagoger. 

Anonymkode: fafe2...327

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er barnehageassistent, men snart fagarbeider. Mitt inntrykk er at veldig mange førskolelærere er mye borte, de skal "bare" og så skal de på plantid, møter, foreldresamtaler og lignende. Noen er til og med så og si ikke ute med mindre det er sommer og fint vær. Det skal også sies at det finnes mange gode pedagoger som leker med barna og gjør jobben sin slik den skal gjøres. Dessverre er det mange pedagoger som ser ned på assistentene og får de til å gjøre jobben de selv ikke vil gjøre. 

Håper du blir en god pedagog som brenner for jobben din, vi trenger flere slike!

Anonymkode: 7e895...3c0

Ja, akkurat det med og se ned på assistentene fikk jeg også litt følelsen av. At man som vikar/assistent blir litt "brukt", om det gir mening? At det er assistentene og vikarene som blir satt i gang med lek og det mer fysiske enn barnehagelærerne. 

Takk, forresten! Jeg digger å jobbe med barn :) Veldig fint og høre at flere deler samme oppfatning om at "vanlige" barnehagelærere også skal delta i lek o.l.

Hilsen ts

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er relativt ung barnehagelærer, og kjenner til noe av det du beskriver. Før jeg utdannet meg til barnehagelærer jobbet jeg som ung assistent i flere barnehager. Og jeg opplevde ofte at det var endel snakk blant assistentene om at pedagogene ikke var sammen med barna/ alltid skulle bare ditt og datt osv. Jeg deltok jo i dette snakket og var enig- på daværende tidspunkt. 

Det jeg nå har erfart, som pedagog, er hvor mye jobben som pedagogisk leder faktisk krever. Veldig mye arbeid som skal gjøres, på altfor lite tid. Planlegging, gjennomføring, evaluering. Observasjon. Rapporter. Møter. Foreldresamtaler. I tillegg til samværet med barna. Tilrettelegge for lek. Observere lek, delta i lek. Jeg vet at mange, meg selv inkludert, jobber mye utover arbeidstiden for å få det til å gå rundt. 

Jeg tror ikke alle assistenter forstår hvor mye arbeid som ligger bak rollen som ped. leder. At man prøver å strekke til alle steder. Dårlig samvittighet for at man kanskje ikke klarer det. 

Det er godt mulig at noen ped. ledere ikke er flinke nok til å leke med barna. Ikke alle assistenter er flinke heller. Det er store variasjoner. 

Dette er to ulike stillinger, ulike roller. Ulike rolleforventninger. Kan være greit å tenke litt gjennom hvis man har det inntrykket som du har av pedagoger. 

Anonymkode: fafe2...327

Det er ikke de pedagogiske lederne jeg retter kritikk mot, men barnehagelærerne - de som er sammen med barna hele dagen. Jeg var ofte vitne til at de stod og skravlet sammen, mens assistentene og vikarene lekte med barna/tok seg av mye praktisk, og fysisk. 

De pedagogiske lederne var alltid veldig profesjonelle i nesten alle barnehagene jeg jobbet i, og jeg møtte mange fantastiske mennesker som  jobbet som barnehagelærerne (altså at de ikke hadde særlig ansvar foruten og være der med barna). Men mitt generelle inntrykk var at barnehagelærerne gjerne stod i små grupper og kikket bare på barna mens de lekte (gjerne de ansatte 40-50 +), samtidig som de stod og skravlet seg i mellom. Det er altså dét som irriterte meg litt, fordi jeg som assistent følte meg noe brukt fordi jeg fikk ofte et lite smekk om jeg ble stående og prate med de andre ansatte. Skjønner du? 

Hilsen ts

AnonymBruker
Skrevet

I veslas barnehage er det ikke som du beskriver. Det er en dyktig enhetsleder som får det beste ut av alle sine ansatte. 

Der er assistenter med 30 års erfaring og purunge pedagoger - og omvendt. De samarbeider godt med å trekke veksel på hverandres erfaring og kunnskap. 

Jeg ser så å si aldri to voksne stå sammen og prate, og de gangene det skjer oppfatter jeg barnegruppa som ekstremt harmonisk. Jeg skal ikke påstå at de leker med barna hele tiden, men de er alltid tilstede for å gi fart på huska, slenge tau, bygge sandslott og hva det ellers er de driver med. 

Uteområdet er så lite at om alle hadde stilt seg i et gitt hjørne og pratet så hadde de oppfylt kravet om oversikt - likevel er de spredt. 

Slike barnehager finnes, TS. Og alle barnehager kan formes slik. Det er 'bare' et spørsmål om holdning i personalgruppen.

Anonymkode: 866a2...777

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...