AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #1 Skrevet 14. juni 2016 Hei, forrige år tok jeg nok noen av mine tøffeste valg noensinne og med det valgte å ta med barna og flytte fra min eks samboer og barnas far. Dette var ett valg som ikke kom lett men som av alvorlige grunner var nødvendig. Nå 1.5 år etter å ha vært nesten to runder igjennom to barnefordelingssaker i retten, to runder hos barnevernet og øvrige runder sitter jeg igjen med advokatutgifter på 112.000,- og forsørger meg og barna alene på egen lønn som utgjør 550.000,-. Til info kom ikke far igjennom med noen av hans påstander og samværsløsning utgjør ca 60/40 hos meg/far. I etterkant føler jeg at jeg sitter igjen som en gjeldsslave med 112.000,- i advokatutgifter og forstår ikke hvordan dette skal gå rundt(far fikk dekket hans advokat grunnet lavt lønnet). Jeg har leder lønn per i dag men må skifte arbeid slik at lønnen blir markant redusert (rundt 370.000,- i året). Jeg mottar ikke barnebidrag fra far da han ikke ser hvorfor han skal betale for sine barn, samt at han er lønnet under grensen for bidragspliktige (selvstendig næringsdrivende, mye svart arbeid, har lån for rundt 4.millioner men "tjener under" 250.000,- i året). Far leier også ut vår tidligere bolig med to boenheter som utgjør sånn ca 15.000 i måneden. Saken er at far betaler tilbake noen som bor i huset ved at han leier ut gratis. Hvordan kan jeg gå frem her for at far skal betale sin pliktige del? Utleiedelen av huset er jo skattepliktig siden han ikke bor der selv. Og hvilke rettigheter vil jeg utløse nå som jeg vil gå ned i lønn? Bidragsforskudd fra staten? Inntekstgradert barnehagebetaling? Overgangsstønad? Tilleggsstønad i tilfelle utdanning på skolebenken? Er det overhodet noen mulighet for å få hjelp til å dekke utgifter knyttet til advokat? Jeg hadde aldri satt meg i en gjeldsslave posisjon på over 100.000,- hvis jeg absolutt ikke måtte! Takk for eventuelle bidrag som kan løsne opp situasjonen. Anonymkode: ba1e0...8f2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #2 Skrevet 14. juni 2016 Jeg kan desverre ikke hjelpe til med så mye, men vet i hvertfall at man ikke får støtte til utdanning om du allerede har det fra før. Vet ikke om du har det - men går utifra det siden du har en "lederlønn". Anonymkode: 39295...eca
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #3 Skrevet 14. juni 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1. Bidragsforskudd fra staten? 2. Inntekstgradert barnehagebetaling? 3. Overgangsstønad? 4. Tilleggsstønad i tilfelle utdanning på skolebenken? 5. Er det overhodet noen mulighet for å få hjelp til å dekke utgifter knyttet til advokat? Jeg hadde aldri satt meg i en gjeldsslave posisjon på over 100.000,- hvis jeg absolutt ikke måtte! Takk for eventuelle bidrag som kan løsne opp situasjonen. Anonymkode: ba1e0...8f2 1. Les her 2. Ja. Gå på google.no og skriv inn barnehagebetaling + navn på kommunen du bor i eller ring kommunen din. 3. Ja, men det blir ikke mange kronene. 4. Nei. 5. Nei. Anonymkode: 98ec5...998 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #4 Skrevet 14. juni 2016 Du er på ingen måte en gjeldsslave med 112 000,- i lån. Ikke med en inntekt på 550', og ikke med en inntekt på 370 000,-. Men hvorfor i alle herrens dager vil du gå ned i lønn så drastisk? Anonymkode: dc1cf...2a7 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #5 Skrevet 15. juni 2016 Hvorfor i all verden velger du å gå ned i lønn nå som du trenger penger mer enn noen gang? Ikke sett deg selv i en slik situasjon. Anonymkode: d50c0...711 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #6 Skrevet 15. juni 2016 Jeg kjenner noen som er i en lignende situasjon. Barnefar gikk rettens vei for å få omsorg. På grunn av at han er ufør, betalte staten ALT av kostnadene. Mor, som har en skiftjobb, ønsket i grunnen ikke full omsorg, tenkte det var bra for alle inkl barna at de også var noe hos far. Men hun ble av retten tildelt full omsorg (far har rusproblematikk, aldri vært i jobb, etc etc). Selv om hun vant saken, måtte hun betale enorme advokatregninger. Det førte til at hun måtte selge boligen hun og barna hadde, for å få råd til å betale advokat og andre kostnader knyttet til dette. Utleiebolig er dyrt, og de må dele soverom alle tre. Hun måtte gå ned i stilling da hun fikk barna 100 % og arbeidstiden var ikke forenlig med full omsorg. Hun har blitt deprimert, og barnefar presser henne støtt og stadig for penger, og truer med ny rettssak dersom hun ikke gir etter. Han får jo alt dekket og har ingenting å tape, hun risikerer økonomisk ruin. Vi venninnene prøver å anbefale henne å søke ny jobb, 100 %, men hun har kommet inn i et uheldig, negativt tankemønster og ting er generelt vanskelig nå. Du kan jo prøve å snakke med NAV, TS, kanskje du er veldig heldig og får en saksbehandler som kan ting? Nevn det med fars inntekt og utleie-virksomheten hans og spør hvordan de vil regne på det. Det finnes også økonomiske rådgivere knyttet til NAV, kanskje de har noen ideer? Lykke til! Anonymkode: 7e499...2f8
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #7 Skrevet 15. juni 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor i all verden velger du å gå ned i lønn nå som du trenger penger mer enn noen gang? Ikke sett deg selv i en slik situasjon. Anonymkode: d50c0...711 Det er ikke sikkert at hennes nåværende stilling er forenelig med å være alenemor. Det er nok mange som kommer i den situasjonen. Og det er skummelt når en part har rett på fri rettshjelp, men ikke den andre... Har vært borte i det i egen familie også. Anonymkode: 59aff...ba8 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #8 Skrevet 15. juni 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke sikkert at hennes nåværende stilling er forenelig med å være alenemor. Det er nok mange som kommer i den situasjonen. Og det er skummelt når en part har rett på fri rettshjelp, men ikke den andre... Har vært borte i det i egen familie også. Anonymkode: 59aff...ba8 Hun har barna 60%. Det virker som hun har tenkt å gå ned i 60% stilling også. Det er neppe lurt hvis hun ikke kan betjene et lån på 112 000 i full stilling. Anonymkode: dc1cf...2a7 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #9 Skrevet 15. juni 2016 Hvorfor er det nødvendig å bytte stilling når du kun har barna 60%? Dersom nåværende jobb har fungert hittil bød du jo vente med å bytte jobb til du har dekket gjelden din. Anonymkode: aeab1...7d6
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #10 Skrevet 15. juni 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det nødvendig å bytte stilling når du kun har barna 60%? Dersom nåværende jobb har fungert hittil bød du jo vente med å bytte jobb til du har dekket gjelden din. Anonymkode: aeab1...7d6 370 000,- i året er også veldig lite dersom du skal jobbe fulltid ? Det er jo mindre enn man tjener dersom man jobber i butikk, og siden du skriver at du har "lederlønn" regner jeg med at du har noe erfaring fra tidligere. Anonymkode: aeab1...7d6 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #11 Skrevet 15. juni 2016 Hei, TS her - må begynne å svare en plass. Jeg kan dessverre ikke fortsette i jobben av mange og velbegrunnende faktorer. Noen poengterer at lønnen jeg eventuelt vil få i bytte av jobb er "ingenting", vel jeg er utdannet innenfor helseyrket og hvordan ulike stillinger lønnes er det ikke jeg som avgjør annet enn hva jeg event. kan forhandle meg frem til annet enn at startlønnen ligger der. Hvis jeg er heldig havner jeg på rundt 380-400.000,- Jeg er avhengig av å komme meg vekk fra turnusbelagt arbeid da nettverket mitt er lite (bor ikke i hjemby, vanskelig med kvelds og helgearbeid når man har barn). Jeg er selvsagt ikke bare belånt med advokatutgifter, men har både lån hva angår bolig, bil og studielån så sånnsett virker advokatpostutgiften som store for min del. Jeg er særdeles strukturert når det kommer til økonomi og vet nøyaktig hvilke penger som går hvor, jeg er alene betjent med lån på 3 mill fordelt på bolig, bil og studiegjeld. Sånn alt i alt vil ikke skifte av jobb gjøre at jeg taper så mye per måned, jeg vil nok gå ned fra å ha rundt 31.000 i måneden til 28.000 når jeg da utløser rettigheter siden jeg ikke lenger vil være lønnet over 6G. I tillegg vil endring i jobb kutte utgifter opp mot reise til og fra jobb, så det går "opp i opp". Anonoym bruker som skriver om din venninne: I enkelte tilfeller kan man være heldig at motparten blir tildelt omkostninger for rettssaker, men kun i de tilfellene hvor man er særdeles heldig eller at den som stevner noen inn for retten trekker saken/anken og blir tidelt saksomkostninger på det grunnlaget. Dersom jeg blir dratt inn for retten igjen sier jeg heller opp all jobb og får dekket advokatutgifter, så får heller staten brødfø meg og barna. Jeg har rett og slett ikke råd til å holde på sånn her, da taper vi alt vi sitter på (ref hjem). Det er helt sjukt at den ene parten kan sitte og få tildelt gratis advokat mens den andre blir bærende og tapende part rent øknomisk. Jeg har heldigvis en god dialog med NAV, men må nok sette skatteetaten på saken siden NAV kun forholder seg til offentlige tall som oversendes fra de. Rimelig dødfødt at noen kan betjene lån på nesten 4 millioner, ha totalt 3 utleieboliger men ikke ha råd til å betale for barna sine. Hurra liksom :x Anonymkode: ba1e0...8f2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #12 Skrevet 16. juni 2016 Det virker åpenbart at han snyter på skatten ut fra det du sier, ja... Bare å ringe skatteetaten, jo før, jo heller! Anonymkode: 59aff...ba8
Gud Skrevet 16. juni 2016 #13 Skrevet 16. juni 2016 Rapporter eks for svart arbeid. Selg bolig og kjøp noe rimeligere.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #14 Skrevet 16. juni 2016 Kan du ikke refinansiere boliglånet sånn at du får bakt advokatregningen inn i boliglånet? Anonymkode: 28af3...d37
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå