Gå til innhold

Ekteskap, forume, inntekt og ligning

Anbefalte innlegg

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, det jeg kom fram til er altså at han ikke vil kunne se min ligning og inntekt automatisk når vi gifter oss og er registrert hos skatteetaten? Altså han vil kunne se at vi er gift når han logger inn på skatteetaten.no men ikke kunne se ytterligere opplysninger om meg fra årene før vi ble gift?

Jeg er klar over at han kan få innsikt hvis han vil uansett, har ikke noe imot det. Er ikke derfor jeg spør, ønsker bare å vite mer om hva som vises og skjer automatisk når man er registrert som ektefeller der. 

Anonymkode: c1b56...ad0

Nei. Han vil ikke se noenting om deg overhodet, når han logger seg på sin egen ligning.

Jeg kan ikke huske å ha sett noe felt eller opplysninger engang om at jeg er gift med mannen min på sidene for skatteligningen min. Hvis det står noe om det der, er det godt gjemt. Eller, det står muligens navnet hans oppe i høyre hjørne, ikke noe annet, når jeg tenker meg om. Min ligning er min ligning, og man ser ikke noe om ektefellen når man er inne på sin ligning.

Hvorfor er du så redd for at han skal se noe?

• Liker 2
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
Den 16.6.2016 at 10.54, Million skrev:

Nei. Han vil ikke se noenting om deg overhodet, når han logger seg på sin egen ligning.

Jeg kan ikke huske å ha sett noe felt eller opplysninger engang om at jeg er gift med mannen min på sidene for skatteligningen min. Hvis det står noe om det der, er det godt gjemt. Eller, det står muligens navnet hans oppe i høyre hjørne, ikke noe annet, når jeg tenker meg om. Min ligning er min ligning, og man ser ikke noe om ektefellen når man er inne på sin ligning.

Hvorfor er du så redd for at han skal se noe?

Tusen takk for svar!

Jeg er ikke redd for at han skal se noe, det er bare at jeg aldri får se noe av hans ting(sånn når vi bare snakker sammen og slike temaer kommer opp), så jeg lurer på om han da automatisk vil kunne se alt av informasjon om meg som formue, inntekt osv. for dette året(som vi blir gift) og tidligere år før vi giftet oss. Vil bare vite hva vi kommer til å se om hverandre automatisk går vi blir registrert som gifte og skal bli lignet sammen der. Er det virkelig slik at ingenting vises automatisk bortsett fra navnet til den man er gift med? Kommer det automatisk noe i ligningen om den andre når man er gift? Med tanke på at man blir lignet sammen i en annen skatteklasse når man gifter seg.

Anonymkode: c1b56...ad0

Skrevet
Den ‎15‎.‎06‎.‎2016 at 0.44, Cissi1 skrev:

Men hva er det du er så redd for? 

ved inngåelse av et ekteskap et det to selvstendige økonomier som har et fellesprosjekt om å bidra på ulike måter, både økonomisk og praktisk. De har opplysningsplikt men og rett til å bruke egne penger som en ønsker. Den andre har ikke ansvar for den andres økonomiske disposisjoner. Det er viktig med åpenhet, også om eventuelle "svin på skogen", eks dyre forbrukslån, inkasso ell. Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...