Gå til innhold

Ekteskap, forume, inntekt og ligning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg skal gifte meg om ikke så lenge og har begynt å tenke litt på dette med felles økonomi, skatt, forume osv. når vi gifter oss. Siden jeg ikke vet så mye om dette fra før, altså den juridiske delen av ekteskap, har jeg forsøkt å google en del rundt men finner ikke konkret svar på mine spørsmål. Så jeg hadde satt veldig stor pris på om noen som har peiling på dette kunne svare meg.

Spørsmålene jeg har er:

- Når jeg gifter meg, vil min partner da kunne se min forume og inntekt fra tidligere år? (Altså årene før vi giftet oss)

- Når vi etter å ha giftet oss, blir registrert hos skatteetaten og lignet sammen vil min partner da kunne se min daværende (og tidligere) forume og inntekt? Eller bare inntekten jeg hadde det året vi giftet oss?

Usikker på om jeg klarte å formulere meg korrekt da jeg ikke har noe erfaring eller vært borti dette før. Bare spør om noe er uklart. 

Tusen takk for hjelp!

Anonymkode: c1b56...ad0

AnonymBruker
Skrevet

Han vil ikke se noe av dette om du ikke viser han det. 

Anonymkode: 09cd9...60c

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Han vil ikke se noe av dette om du ikke viser han det. 

Anonymkode: 09cd9...60c

Mener du at dette ikke vil komme opp hos han, altså på hans side på skatteetaten? Når han ser over sin selvangivelse. Selv om vi er registrert der og blir lignet sammen?

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet?

Skrevet

Når din mann logger inn på skatteetaten så ser han kun sin egen ligning, og så står det fødselsnummer på ektefelle der. Det betyr at det blir enklere å flytte på tall dere imellom. F.eks banker har det idiotiske systemet at de kjører rentefradraget på bolig på 1 person selv om det er tinglyst eierskap og boliglån på 2 personer. Så må man flytte selv, hvert år. Ektefeller trenger ikke voldsom utgreiing for flyttingen. Han har dog rett på innsyn i din økonomi, men dette kjenner jeg ikke reglene i detalj på. Kanskje først når ektefelle er avdød? Noen som vet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, ViljaH skrev:

Når din mann logger inn på skatteetaten så ser han kun sin egen ligning, og så står det fødselsnummer på ektefelle der. Det betyr at det blir enklere å flytte på tall dere imellom. F.eks banker har det idiotiske systemet at de kjører rentefradraget på bolig på 1 person selv om det er tinglyst eierskap og boliglån på 2 personer. Så må man flytte selv, hvert år. Ektefeller trenger ikke voldsom utgreiing for flyttingen. Han har dog rett på innsyn i din økonomi, men dette kjenner jeg ikke reglene i detalj på. Kanskje først når ektefelle er avdød? Noen som vet?

Takk for svar!

Så han vil altså ikke automatisk få innsyn i min selvangivelse selvom vi er registrert gift hos skatteetaten og lignes sammen? Altså han vil ikke kunne se min forume og inntekt automatisk fordi vi er gift?

AnonymBruker
Skrevet

Dersom han har negativ formue og du har positiv formue tror jeg at din positive formue automatisk overføres til hans negative, for å "summere" hvor mye dere har til sammen. Dette gjøres for å kunne beregne evt. formuesskatt på dere to felles. På den måten vil han således få vite hvilken formue du har (men kun det aktuelle året, ikke for tidligere år). Inntekten din vil han derimot ikke kunne se.

Anonymkode: e6979...0ef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Dersom han har negativ formue og du har positiv formue tror jeg at din positive formue automatisk overføres til hans negative, for å "summere" hvor mye dere har til sammen. Dette gjøres for å kunne beregne evt. formuesskatt på dere to felles. På den måten vil han således få vite hvilken formue du har (men kun det aktuelle året, ikke for tidligere år). Inntekten din vil han derimot ikke kunne se.

Ok, takk. Så han vil ikke kunne se inntekten jeg f.eks. hadde i 2015 hvis jeg gifter meg i 2016? Men formuen for 2016? Ikke for 2015 eller tidligere år? Du vet ikke tilfeldigvis når på året (dato eller måned) banken/skatteetaten betegner formuen? Altså det man har stående på konto.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, ViljaH skrev:

Ja, som ektefeller har man rett til innsyn i den andres økonomi. Også i levende live.

Anonymkode: 5cf61...e0d

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vildu gifte deg med noen som du ikke ønsker skal ha innsyn i dinøkonomiske situasjon? Har du funnet deg en goddigger/eller omvendt? Spør av nysgjerrighet.

Anonymkode: 6806a...0d4

Skrevet

Hva er det du er redd for?

Ektemaken kan kreve innsyn i den andres økonomi, dersom det er behov eller særskilt grunnlag(eller noe i den duren! Sjekk opp ekteskapsloven). Han kan i hvert fall ikke sjekke din økonomi bare fordi han har lyst, det må foreligge et grunnlag. 

Skrevet

Kanskje du skal revurdere dette bryllupet dersom det er så viktig for deg å skjule økonomien din for din mann. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk. Så han vil ikke kunne se inntekten jeg f.eks. hadde i 2015 hvis jeg gifter meg i 2016? Men formuen for 2016? Ikke for 2015 eller tidligere år? Du vet ikke tilfeldigvis når på året (dato eller måned) banken/skatteetaten betegner formuen? Altså det man har stående på konto.

Han kan ikke se 2015 eller tidligere dersom dere gifter dere i 2016. Formuen som ligger i selvangivelsen din er beregnet pr 31.12 det året selvangivelsen gjelder for.

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg skal gifte meg om ikke så lenge og har begynt å tenke litt på dette med felles økonomi, skatt, forume osv. når vi gifter oss. Siden jeg ikke vet så mye om dette fra før, altså den juridiske delen av ekteskap, har jeg forsøkt å google en del rundt men finner ikke konkret svar på mine spørsmål. Så jeg hadde satt veldig stor pris på om noen som har peiling på dette kunne svare meg.

Spørsmålene jeg har er:

- Når jeg gifter meg, vil min partner da kunne se min forume og inntekt fra tidligere år? (Altså årene før vi giftet oss)

- Når vi etter å ha giftet oss, blir registrert hos skatteetaten og lignet sammen vil min partner da kunne se min daværende (og tidligere) forume og inntekt? Eller bare inntekten jeg hadde det året vi giftet oss?

Usikker på om jeg klarte å formulere meg korrekt da jeg ikke har noe erfaring eller vært borti dette før. Bare spør om noe er uklart. 

Tusen takk for hjelp!

Gifte personer pliter5gi opplysninger om sin økonomi til den andre parten om dette ønskes. Dette iht.ekteskapsloven. Hos samboere er ikke dette noe krav til å opplyse. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skatteoppgjor/Sok-i-skattelistene/

Alle kan jo sjekke dette?

Slutten av desember.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

Så han vil altså ikke automatisk få innsyn i min selvangivelse selvom vi er registrert gift hos skatteetaten og lignes sammen? Altså han vil ikke kunne se min forume og inntekt automatisk fordi vi er gift?

Nå har du skrevet "FORUME" istedenfor FORMUE fire eller fem ganger. Det heter altså FORMUE. Ikke forume.

Anonymkode: 5071a...2f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han kan ikke se din ligning eller noen opplysninger om deg når han logger seg på hos Skatteetaten.no eller andre steder. Du må selv vise han de opplysningene du nevner om din økonomi. Hvis han ber om det f.eks.

" Ekteskapsloven § 39 sier at ektefeller har plikt til å gi hverandre opplysninger om økonomien sin. En ektefelle kan be om å få kopi av for eksempel den andres selvangivelse, utskrift fra bankkontoer osv. "

https://www.samfunnskunnskap.no/?page_id=494

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han kan ikke se din ligning eller noen opplysninger om deg når han logger seg på hos Skatteetaten.no eller andre steder. Du må selv vise han de opplysningene du nevner om din økonomi. Hvis han ber om det f.eks.

" Ekteskapsloven § 39 sier at ektefeller har plikt til å gi hverandre opplysninger om økonomien sin. En ektefelle kan be om å få kopi av for eksempel den andres selvangivelse, utskrift fra bankkontoer osv. "

https://www.samfunnskunnskap.no/?page_id=494

Ok, det jeg kom fram til er altså at han ikke vil kunne se min ligning og inntekt automatisk når vi gifter oss og er registrert hos skatteetaten? Altså han vil kunne se at vi er gift når han logger inn på skatteetaten.no men ikke kunne se ytterligere opplysninger om meg fra årene før vi ble gift?

Jeg er klar over at han kan få innsikt hvis han vil uansett, har ikke noe imot det. Er ikke derfor jeg spør, ønsker bare å vite mer om hva som vises og skjer automatisk når man er registrert som ektefeller der. 

Skrevet

Men hva er det du er så redd for? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...