AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #1 Skrevet 14. juni 2016 Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre! Før jeg begynner; jeg er 170 cm og veier 80 kg. Etter å ha gått opp 6 kg siden i fjor, så måtte jeg gjøre noe med kostholdet mitt. Jeg begynte min kostholdsendring ved påske, og teller hver eneste kcal jeg putter i munnen, bruker apper, skanner og veier matvarer, så jeg er sikker på hvor mye jeg får i meg av diverse. Men.. Jeg har gått OPP 2 kg! Jeg skal egentlig ligge på 1600 kcal om dagen (i følge myfitnesspal), men jeg klarer som regel aldri å komme meg over 1300. Jeg trener kondisjon 1 gang i uka og lett styrke med egenvekt 3 ganger i uka, så jeg tror ikke det er muskler som veier. jeg drikker 3-4 liter vann om dagen. Av mat, i løpet av en dag, spiser jeg f.eks: Frokost: banan/cottage cheese/knekkebrød med skinkeost Lunsj: 2 brødskiver med skinke/ost/egg/kylling med salat tomat og agurk. Mellommåltid blir gjerne en gulrot eller noen nøtter Middag: svin/kylling/laks med grønnsaker og en skje Crème fraiche/ Pastaskruer med karbonadedeig/ havrebunnspizza med masse grønt og godt/ grillspyd/ lasagne osv. Alt blir laget fra bunnen av. Kvelds: det samme som frokost. Noen som har noe lurt å komme med? Hva gjør jeg feil? Jeg skjønner ikke hvorfor vekta ikke går ned, når jeg ligger i kaloriunderskudd?! Anonymkode: 9763c...790
Gjest Kaffekrus Skrevet 14. juni 2016 #2 Skrevet 14. juni 2016 Teller du absolutt alt? Smør på brødskiva, olje til steking etc.? Har du "cheat days"? I teorien skal du jo gå ned på 1300 kcal. Ellers synes jeg det ser ut som litt lite mat, og tenker at det bør ikke være vanskelig å få i seg noe mer. Fet fisk, smør på brødet, avokado, nøtter, frukt som mellommåltider...
Cashbah Skrevet 14. juni 2016 #3 Skrevet 14. juni 2016 Har ikke noen svar til deg annet enn at det høres ut som at du er i faresonen for å få en spiseforstyrrelse. Du burde være litt obs. Kan det hende du har fått mer muskler da? 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #4 Skrevet 14. juni 2016 13 minutter siden, Kaffekrus skrev: Teller du absolutt alt? Smør på brødskiva, olje til steking etc.? Har du "cheat days"? I teorien skal du jo gå ned på 1300 kcal. Ellers synes jeg det ser ut som litt lite mat, og tenker at det bør ikke være vanskelig å få i seg noe mer. Fet fisk, smør på brødet, avokado, nøtter, frukt som mellommåltider... Ja, jeg teller alt har cheat day på fredag, da spiser jeg gjerne litt sjokolade og lager det jeg har lyst på, til middag. Jeg får prøve med smør på brødet. Avokado spiser jeg faktisk en del av kanskje jeg skal prøve med en klatt smør på grønnsakene og. Jeg blir så innmari mett, hvis jeg må spise må mye 10 minutter siden, Cashbah skrev: Har ikke noen svar til deg annet enn at det høres ut som at du er i faresonen for å få en spiseforstyrrelse. Du burde være litt obs. Kan det hende du har fått mer muskler da? Det tror jeg ikke at jeg er. Jeg spiser bare sunnere enn før, og dermed blir det færre kalorier, spiser meg mett, men ser oftere på næringsinnhold osv. men ja, jeg skal være litt obs jeg mistenker heller at det er vann, enn muskler, siden kroppen min gladelig holder på vann, men jeg vet ikke hvordan jeg skal kvitte meg med det. Klærne mine blir forøvrig trangere og, så det kan ikke være muskler takk for at dere tok dere tid til å svare Anonymkode: 9763c...790
*Helen* Skrevet 14. juni 2016 #5 Skrevet 14. juni 2016 For det første; har du ei pålitelig vekt? Jeg kjøpte ei billigvekt som viser forskjellig vekt fra gang til gang. For det andre; jeg tipper du har en del vann i kroppen. Vekta kan svinge litt rundt menstruasjon også. Bare hold på motivasjonen og fortsett med sunn mat så skal du se det løsner etterhvert. 1
Gjest Kaffekrus Skrevet 14. juni 2016 #6 Skrevet 14. juni 2016 Du trenger så absolutt ikke å spise mye for å få i deg nok kcal, det dreier seg jo om å spise litt mer kaloritett Pass på å få i deg godt med sunt fett, det øker kaloriinntaket betraktelig. Teller du på fredager også? Det er ikke så mye som skal til for å spise inn kaloriunderskuddet man har ellers i uka. Ellers er det jo helt vanlig at kroppen holder ekstra vann når man starter opp med trening
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #7 Skrevet 14. juni 2016 Hvis du har trent og spist kun 1300 kcal daglig siden påske, virker det veldig rart at du ikke har gått ned, men opp to kilo. Kroppen holder ikke på vann så lenge? Her må det være noe galt. Du kan umulig være i kaloriunderskudd. Anonymkode: a2c2e...7f3 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #8 Skrevet 15. juni 2016 Hjelper jo ikke å begynne med smør på alt da... Anonymkode: 97c73...d26 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #9 Skrevet 15. juni 2016 Jeg var faktisk nøyaktig som deg; er 170cm og veide 80kg og innså hvordan jeg hadde latt kiloene bare legge seg på meg det siste året. Først vil jeg si at jeg synes det er bra at du drikker mye vann, men 3-4 liter er MYE. Du skal ikke ha så veldig mange flere litre før du faktisk kan få vannforgiftning. Det jeg gjorde for å gå ned var å starte med lavkarbomat der jeg forsøker å holde meg under 50g karbohydrater hver dag. Det fungerte godt meg, men jeg brukte vel over et halvt år på å gå ned til 68kg. For å gi kroppen et "sjokk" så snart den vendte seg til dietten, så tok jeg en fastedag og så startet jeg på igjen med lavkarbo den neste. Jeg tok en del kosttilskudd ved siden av for å øke stoffskiftet; jod, jern, B-multivitaminer. Akkurat dette med vitamintilskudd bør du ta uansett hva du velger å gjøre. De tre jeg nevnte ovenfor er alle med på å påvirke stoffskiftet. Jeg er klar over at det jeg ikke gjorde var spesielt sunn, men her sitter jeg nå og veier fortsatt under 70kg, over et år senere. Kroppen har levd så greit så lenge, så den greide fint et halvt år intens slanking uten varige mén. Anonymkode: a2aa9...f76 1
Gjest Ajax Skrevet 15. juni 2016 #10 Skrevet 15. juni 2016 Du spiser mer enn du forbrenner. Da går man opp i vekt.
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #11 Skrevet 15. juni 2016 Min første tanke er at kroppen har gått i sultmodus.. for å sammenligne: jeg har en stillesittende jobb, er 156 høy, veier 54 kg og spiser 1700 kcal om dagen på vedlikehold, så da synes jeg det høres veldig lite ut med 1300! Noen grep jeg ville ha testet: 1) Sjekk markosammensetningen din (enkelt i myfitnesspal). Pass på at du får minimum av protein og fett før du fyller på med karbohydrater. Dermed blir det lettere for kroppen å bygge litt muskler og få opp forbrenningen 2) Tren styrke med vekter i tillegg til egenvekt og kjør intervaller som kondisjon 3) Spis nok! Hvis flere ulike kalkulatorer med vekt, høyde, alder og aktivitetsnivå peker mot at du må spise rundt 1600 i underskudd, så ikke gå under det. At man ikke greier å komme høyt nok på kcals høres rart ut for meg. En neve peanøtter og litt ekstra frukt, alt ettersom hva som passer til makromålene, gjør det svært enkelt å øke kaloriinntaket.. Lykke til Anonymkode: 53709...e59
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2016 #12 Skrevet 15. juni 2016 Vei deg to ganger når du veier det i tilfelle den ikke er helt pålitelig. Husk også å veie deg til samme tid hver dag(etter du har stått opp og vært på do, men før du spiser eller drikker noe). Du kan også supplere med et målebånd:) Om du ikke får noe resultat vil jeg anbefale at du sjekker stoffskiftet. Jeg var så vant med å spise så lite, og trene så mye, at da jeg fikk medisiner raste jeg så fort ned i vekt at legen ba meg kjøpe næringsdrikke ol. på apoteket:P Stabilisert seg nå da:) Anonymkode: b99da...8d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå