Gå til innhold

Er det noen vits å bli med i fagforbundet?

Ruccula

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vurderer selv å melde meg ut av fagforbundet jeg er medlem av. Har ved to anledninger kontaktet dem for hjelp. Begge gangene løste det seg, men ingen av gangene var de til hjelp.

Anonymkode: ed437...c1c

Hvilke fagforbund var dette?

Anonymkode: 1a58a...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme hva du stemmer vel, men hvis du har råd til å stå uten inntekt hvis det blir streik og arbeidsgiver svarer med lockout samt betale egen advokat ved en konflikt så velger du selv! Forøvrig må du regne med at de organiserte kan skule på deg som gratispassasjer og skummer alle godene.  

Anonymkode: 45e1f...91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Snublefella skrev:
Den 15.6.2016 at 7.47, AnonymBruker skrev:

Samme hva du stemmer vel, men hvis du har råd til å stå uten inntekt hvis det blir streik og arbeidsgiver svarer med lockout samt betale egen advokat ved en konflikt så velger du selv! Forøvrig må du regne med at de organiserte kan skule på deg som gratispassasjer og skummer alle godene.  

Anonymkode: 45e1f...91

Rart det blir krig i verden, folk er jo gal.

Anonymkode: 1a58a...afa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Jeg har bestemt meg for å melde meg ut igjen av det forbundet... Jeg skjønner ikke hva jeg tenkte på da jeg vurderte det medlemskapet

Jeg fikk en sånn velkomstgave i posten med en sekk osv. Og jeg kjente plutselig en avsky i magen. Jeg kunne aldri gått rundt med en Lo sekk. Jeg klarer bare ikke støtte Lo, det er bare for langt unna mine verdier. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er greit å ha et fagforbund så lenge det ikke er tilknyttet LO :)

Anonymkode: 4c56e...8bb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 15.6.2016 at 22.01, Villan skrev:

Tullprat!

LO samarbeider med AP, fordi AP fører en arbeidslivs-vennlig politikk. LO har til og med plass i APs sentralstyre. Ikke fordi LO er kjøpt av AP, men fordi det alltid har- og alltid skal være slik at LO og AP skal vre knytt sammen slik at fagbevegelsen kan påvirke politikken. Husk at AP kom ut av LO i utgangspunktet.

Men LO samarbeider med alle partier som ønsker å lytte. De samarbeider allikevel ikke med partier som gjør alt de kan for å svekke arbeidstakeres rettigheter, les: Høyre og FRP.

Ved å melde seg inn i LO står man langt tryggere i enhver konflikt som måtte oppstå på arbeidsplassen. LO har ressursene, tyngden og juristene som skal til for å hjelpe sine medlemmer.

Selv er jeg NTLer, og det angrer jeg ikke på. Ikke et pokkers sekund!

Tullprat!

LO sammarbeider med AP fordidem er kjøpt og betalt av AP, samt AP har taktisk plassert gamle medlemmer langt opp i organisasjonen. De gjør alt de kan for å sverte og motvirke de som er uenig med politikken som lederene i LO fører, til tross for at LO ikke har noe å gjøre med politikken i det heletatt. Ville aldri vurdert å bli medlem av noe somer tilknyttet LO.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Den 15. juni 2016 at 11.05, Million skrev:

Fagforeningen står bak deg og støtter deg i eventuelle tvister som måtte oppstå med arbeidsgiver opp gjennom årene.

Personlig skjønner jeg ikke at folk tør å stå uten fagforeningsmedlemsskap.

For en del år siden forsøkte min arbeidsgiver på et tidspunkt å gi meg sparken. De skyldte på nedbemanning, men i virkeligheten var det pga jeg hadde høyt sykefravær. Jeg gikk til fagforeningen. De ble rasende, og sa at nedbemannings-unnskyldningen var bare tull, det fantes ingen nedbemanningsplaner. De tok saken videre for meg med sjefen min og disse. De måtte trekke "tilbudet" sitt til meg om så og så mange måneders lønn hvis jeg valgte å slutte "frivillig". Fagforeningen hjalp meg og reddet jobben min. I tillegg er det noe annet viktig mange større fagforeninger har; forsikring mot sykdom og uførhet, samt død. Vår fagforening hadde forhandlet frem en kjempegod avtale. HVIS noen ansatte mot formodning skulle bli kronisk syk og bli uføretrygdet, ville man motta en tilleggspensjon fra dem.

Dette skjedde meg. Etter årevis med stadig sykdom og sykemeldinger, ble jeg til slutt uføretrygdet. Da fikk jeg en tilleggspensjon via fagforeningen som hver måned gir meg ca 5000,- netto utbetalt pr mnd. Dette er gode penger å ha i tillegg til uføretrygden fra NAV. Tilleggspensjonen varer hele livet. Nå og frem til 67 års alder, er det uførepensjon jeg får. Når jeg blir 67, fortsetter tilleggspensjonen, men da som alderspensjon. Jeg har altså livslang tilleggspensjon takket være medlemsskapet mitt i fagforeningen!

Man vet aldri hva fremtiden vil bringe. Kanskje faller du fra i tidlig alder. Da kan en forsikring redde økonomien til din mann og barn. Kanskje blir de istand til å beholde huset takket vært forsikringen fra fagforeningen.

Det ER ikke noen garanti for at vi alle holder oss friske og jobber helt frem til alderspensjonen kommer. Du kan bli syk, skadet, og av diverse grunner bli uføretrygdet, med det inntektsbortfallet som det medfører. En forsikring som gir deg ekstra utbetalinger er da gull verdt. Så meld deg inn i fagforeningen, og sett deg inn i alle fordeler de gir deg. Ikke bare innboforsikringen... :-)

Det er nok ikke fra fagforeningen, men fra arbeidsgivers pensjonsselskap. Alle er pliktige til å ha dette. 

Anonymkode: 42705...e19

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ikke fra fagforeningen, men fra arbeidsgivers pensjonsselskap. Alle er pliktige til å ha dette. 

Det er Storebrand som utbetaler, ja, men fagforeningen som har forhandlet det frem og gir oss avtalen. De som ikke er med i fagforeningen, får heller ikke ekstra pensjon ved f.eks. uførhet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær medlem et sted. Om det er LO eller ikke, er ikke så farlig. Men vær medlem et sted.

Først og fremst for din egen sikkerhet - dvs at du får hjelp dersom du blir stående i en arbeidstvist. Ser at en her sier at han kunne betalt advokaten han fikk hjelp av privat dersom han hadde spart alle pengene i medlemskap, og det kan være riktig. Men hvem sparer tilsvarende medlemskap dersom man IKKE er medlem? Og når advokaten trengs, hvem vet hvor lenge, hvor dyrt det blir osv? Det er en trygghet i denne bistanden som kan sammenlignes med forsikringer vi har på andre områder.

En annen ting er at alle som IKKE er medlem ER gratispassasjerer. For om alle tenker som ikke-medlemmer ville vi ikke hatt arbeidstakerorganisasjoner. Ikke tariffer. Ikke noen som jobbet mot avtaleløshet, midlertidige ansettelser, lønnsutjevning m.m.

At man har problemer med LO er en ærlig sak. Men da finnes det alternativer. Bruker man fordelene i organisasjonene kan man også tjene godt - spesielt på bank og forsikring. De nye Akademikeravtalene på bank gjord i hvert fall at jeg tjente mer på å bruke den enn jeg betaler i kontingent. Og jeg hadde forhandlet meg til beste betingelser kort tid før og bytter aktivt selskaper. Men det er ikke for å tjene penger i dag man er medlem. Det er for å trygge arbeidstakerrettighetene, individuelt og kollektivt, på sikt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare korrekt dersom uførhetene skyldes arbeidet. Dersom man har en dekning på andre sykdommer/skader gjennom arbeidsgiver (som jeg antar Million hadde siden de prøvde å kvitte se med henne pga sykdommen) er dette definitivt et tilleggsgode som man ikke "alltid" har.

Derimot er uførepensjon noe alle som forhandler selv burde be om å få i rekrutteringsprosessen, og noe de fleste fagforeninger jobber hardt for å få inn i betingelsene. Kollektive uføreordninger er gull verdt for alle som ikke har vært skade- og sykdomsfri siden ungdomsskolen...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var organisert i NAF i noen år og når jeg plutselig en dag trengte hjelp fra de, så fikk de ikke gjort en dritt for meg. Jeg måtte ordne opp selv. Dermed kuttet jeg ut hele fagforeninga.

Jeg vet jeg gjør jobben min ordentlig, så det kan de ikke ta meg på. Skulle det skje andre ting og de kaller meg inn på møter og diverse, så klarer jeg fint å snakke for meg selv. OM det skulle gå så langt at jeg trenger hjelp, så er advokat tingen. Jeg betaler med glede flere tusenvis av kroner til en uavhengig advokat enn til fagforeninger.

Jeg jobber i ett stort selskap og de som sitter som tillitsvalgte, verneombudet etc de lunsjer med ledelsen på jobben. De er til og med ute på byen sammen og det tragiske er at det kan dokumenteres via YouTube.

Jeg har overhode ingen tillit til hverken ledelse i firma eller fagforeningene på jobben. Vi har minst 3 fagforeninger på jobb.

Sist jeg ble forsøkt vervet, så sa jeg alt dette rett ut og sa samtidig at jeg med glede er gratispassasjer.

Har selv blitt tatt ut i streik for noen år siden og hva fikk vi igjen for det? Mindre inntekt de ukene + tvungen lønnsnemd som ikke ga mye penger i kassa.

Derfor sier jeg værsågod til de som vil kaste bort penger på å organisere seg, dere er hjertelig velkommen til å jobbe frem min lønn og andre fordeler 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tullprat!

LO sammarbeider med AP fordidem er kjøpt og betalt av AP, samt AP har taktisk plassert gamle medlemmer langt opp i organisasjonen. De gjør alt de kan for å sverte og motvirke de som er uenig med politikken som lederene i LO fører, til tross for at LO ikke har noe å gjøre med politikken i det heletatt. Ville aldri vurdert å bli medlem av noe somer tilknyttet LO.

Du har fått med deg at det er LO som støtter AP økonomisk og ikke omvendt ikke sant? Hvordan kan da LO være kjøpt og betalt av AP?

Såvidt meg bekjent er også LO-lederen medlem av APs sentralstyre, mens AP ikke har noen med i LOs sentralstyre. 

Kort fortalt: LO har stor påvirkningskraft på AP. AP har ingen påvirkningskraft på LO.

Det fagligpolitiske samarbeidet mellom partiene står imidlertid sterkt, slik det alltid har gjort! Det er et av norsk politikks store suksesshistorier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo dessverre slik at de udugelige arbeidstakerne som arbeidsgiver gjerne skulle bli kvitt, er de som organiserer seg. De flinke folkene er aldri organisert. Slik har det i alle fall vært på mine arbeidsplasser i privat sektor. 

Anonymkode: 68d99...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo dessverre slik at de udugelige arbeidstakerne som arbeidsgiver gjerne skulle bli kvitt, er de som organiserer seg. De flinke folkene er aldri organisert. Slik har det i alle fall vært på mine arbeidsplasser i privat sektor. 

Anonymkode: 68d99...3ed

Sannhet med modifikasjoner. Her hos oss er kollegaene mine syke bare de hører noen hoster på kontoret ved siden av. Sykmelde seg pga vond tå, fyllesyk eller da Prince døde. Ingen av de er fagorganiserte. Men den ene gangen en av de havnet i konflikt med arbeidsgiver, meldte de seg raskt inn i fagforeningen, men meldte seg ut igjen da saken løste seg. 

Jeg har aldri vært borte fra jobb, ei heller kommet for sent eller forsovet meg. Har ikke fått noe annet enn gode tilbakemeldinger fra både sjefen og eierne. 

Anonymkode: 29635...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipa får fort en annen lyd den dagen du skulle få bruk for skikkelig hjelp. 

Det er som en blanding av å bruke bilbelte og være NAF medlem. Du bruker ikke belte fordi du tror/vet du skal kollidere eller bli påkjørt, men du har det på fordi det er det eneste fornuftige å gjøre (selv om du er mutters aleine på veien), og om du skulle havne borti noe eller få problemer så er du medlem av NAF. Ingen av delene er du eller gjør du fordi du forventer eller regner med å få bruk for hjelpen, men du sikrer deg. Det er en form for forsikring.

Men, ja da, mange av LO forbundene som organiserer "gutta på gølvet" spesielt (Fellesforbundet) betaler kontingent som en %-andel på 1,5 -2% av bruttolønna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

når man må ha anti-korrupsjons forsikring i lille "trygge" norge, da er det gale

Anonymkode: b6e6d...c3a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Den 16. juni 2016 at 22.23, Snublefella skrev:

Ts her

Jeg har bestemt meg for å melde meg ut igjen av det forbundet... Jeg skjønner ikke hva jeg tenkte på da jeg vurderte det medlemskapet

Jeg fikk en sånn velkomstgave i posten med en sekk osv. Og jeg kjente plutselig en avsky i magen. Jeg kunne aldri gått rundt med en Lo sekk. Jeg klarer bare ikke støtte Lo, det er bare for langt unna mine verdier. 

Du får be om mindre lønn, mindre ferie og ingen pensjon også da. Siden det er så langt fra dine verdier mener jeg.

Anonymkode: 0fb5f...c5c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får be om mindre lønn, mindre ferie og ingen pensjon også da. Siden det er så langt fra dine verdier mener jeg.

😃👏👏👏

Anonymkode: 3c375...542

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Whatever. 

Jeg nekter å være en del av Lo!

Jeg mener at Lo i mange tilfeller gjør ting verre for arbeidstakere,  de lager dørterskelen til arbeidslivet så høy at det er svært negativt for folk som står utenfor og vil inn. Jeg er stor tilhenger av bruk av midlertidig arbeidsplasser da det gir folk mulighet til å vise seg litt frem og siden det er midlertidig så tør arbeidsgiverne å gi folk med hull i cven en sjangs.  

Arbeidsmiljøloven er så streng at den faktisk er et samfunnsproblem i mange tilfeller.  

Jeg er nyutdannet og slet skikkelig å få en jobb. Jeg priser meg lykkelig over å få en midlertidig jobb sånn at jeg kan bevise hvor flink jeg er og samtidig få noe bra å ha på cven. Det å få foten innafor er gull!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er sykepleier, og betaler med trekk i lønn hver mnd til norsk sykepleierforbund.

Kunne aldri falle meg inn å være gratispassasjer med tanke på lønnen de forhandler for oss hvert år.

Samt det er noe med det å ha en sterk aktør i ryggen om det skulle skje noe.

Anonymkode: 023dc...2da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...