Gå til innhold

Er det noen vits å bli med i fagforbundet?

Ruccula

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har akkurat begynt å jobbe i det offentlige. 

Er det noenvits i å være medlem i Lo favør? 

Mannen er medlem i Nito og vi får allerede masse forsikring og bank fordeler derfra. Og disse medlemskapene er ikke akkurat gratis,  er jo mange tusen i året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svært mange av godene arbeidstakere har, kan vi jo takke fagorganisasjonene for. 

Lørdagsfri og sykepenger for å nevne to. 

Meld deg inn du. Fagorganisasjonene er stadig viktige,ikke tro at rettigheter vi har,  ikke kan forsvinne. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg meldte meg nettopp inn, og føler meg FLÅDD!!

"Vi har så god innboforsikring" -Ja, til 70 kr mnd i tillegg til kontingenten på 537,- og diverse andre greier som OUO-fond (hva i huleste nå det er) og stønadskasse.

Og i utregningen deres har de tatt utgangspunkt ikke bare i månedslønnen min, men også overtiden og feriepengene!

Tror nok jeg melder meg ut om jeg overlever prøvetiden hos arbeidsgiver. 

Anonymkode: 388bc...9b6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

"Vi har så god innboforsikring" -Ja, til 70 kr mnd i tillegg til kontingenten på 537,- og diverse andre greier som OUO-fond (hva i huleste nå det er) og stønadskasse.

Og i utregningen deres har de tatt utgangspunkt ikke bare i månedslønnen min, men også overtiden og feriepengene!

Hvis du bare er med i fagforening pga forsikringen og ikke ser noen andre fordeler med det, kan du like godt bare melde deg ut.

TS: anbefaler absolutt å melde deg inn. Det er godt å ha en fagforening i ryggen om behovet skulle oppstå, og ikke minst å ha noen som kjemper for rettighetene dine. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Snublefella skrev:

Hei!

Jeg har akkurat begynt å jobbe i det offentlige. 

Er det noenvits i å være medlem i Lo favør? 

Mannen er medlem i Nito og vi får allerede masse forsikring og bank fordeler derfra. Og disse medlemskapene er ikke akkurat gratis,  er jo mange tusen i året. 

Fagforeningen står bak deg og støtter deg i eventuelle tvister som måtte oppstå med arbeidsgiver opp gjennom årene.

Personlig skjønner jeg ikke at folk tør å stå uten fagforeningsmedlemsskap.

For en del år siden forsøkte min arbeidsgiver på et tidspunkt å gi meg sparken. De skyldte på nedbemanning, men i virkeligheten var det pga jeg hadde høyt sykefravær. Jeg gikk til fagforeningen. De ble rasende, og sa at nedbemannings-unnskyldningen var bare tull, det fantes ingen nedbemanningsplaner. De tok saken videre for meg med sjefen min og disse. De måtte trekke "tilbudet" sitt til meg om så og så mange måneders lønn hvis jeg valgte å slutte "frivillig". Fagforeningen hjalp meg og reddet jobben min. I tillegg er det noe annet viktig mange større fagforeninger har; forsikring mot sykdom og uførhet, samt død. Vår fagforening hadde forhandlet frem en kjempegod avtale. HVIS noen ansatte mot formodning skulle bli kronisk syk og bli uføretrygdet, ville man motta en tilleggspensjon fra dem.

Dette skjedde meg. Etter årevis med stadig sykdom og sykemeldinger, ble jeg til slutt uføretrygdet. Da fikk jeg en tilleggspensjon via fagforeningen som hver måned gir meg ca 5000,- netto utbetalt pr mnd. Dette er gode penger å ha i tillegg til uføretrygden fra NAV. Tilleggspensjonen varer hele livet. Nå og frem til 67 års alder, er det uførepensjon jeg får. Når jeg blir 67, fortsetter tilleggspensjonen, men da som alderspensjon. Jeg har altså livslang tilleggspensjon takket være medlemsskapet mitt i fagforeningen!

Man vet aldri hva fremtiden vil bringe. Kanskje faller du fra i tidlig alder. Da kan en forsikring redde økonomien til din mann og barn. Kanskje blir de istand til å beholde huset takket vært forsikringen fra fagforeningen.

Det ER ikke noen garanti for at vi alle holder oss friske og jobber helt frem til alderspensjonen kommer. Du kan bli syk, skadet, og av diverse grunner bli uføretrygdet, med det inntektsbortfallet som det medfører. En forsikring som gir deg ekstra utbetalinger er da gull verdt. Så meld deg inn i fagforeningen, og sett deg inn i alle fordeler de gir deg. Ikke bare innboforsikringen... :-)

Endret av Million
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du stemmer Arbeiderpartiet er LO organisasjonen for deg.

Anonymkode: fd63d...936

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tom/Loki

Ja hvis du stemmer AP:P    Neida du står sterkere om du er med i lo.

Endret av Tom/Loki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er vel skattefradraget for fagforeningskontingent på rundt 3800 om jeg ikke husker feil, så en god del av kontingenten din får du tilbake der.

Anonymkode: e4f53...fd4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er vel skattefradraget for fagforeningskontingent på rundt 3800 om jeg ikke husker feil, så en god del av kontingenten din får du tilbake der.

Men hva er vitsen når ikke fagforbundet hjelper meg, da? Det til tross for at jeg la frem konkrete bevis som var så graverende og ble likevel overlatt til meg selv. For min del kan de kjøsse meg ett visst sted. De pengene jeg betalte i fagforeningen i ti år hadde dekket advokatutgiftene, pluss at jeg kunne brukt resten til å investere i fond. Får mye mer ut av det. 

Neste steg blir å gå ut i media med saken. 

Anonymkode: 29635...0ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å si det sånn.... Jeg stemmer ikke Ap! Jeg er veldig blå! Derfor plager det meg å være en del av Lo

HilsenTS

Anonymkode: cb05a...ef2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å si det sånn.... Jeg stemmer ikke Ap! Jeg er veldig blå! Derfor plager det meg å være en del av Lo

HilsenTS

Da bør du melde deg inn i Akademikerne eller YS i stedet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

HilsenTS

Samme hva du stemmer vel, men hvis du har råd til å stå uten inntekt hvis det blir streik og arbeidsgiver svarer med lockout samt betale egen advokat ved en konflikt så velger du selv! Forøvrig må du regne med at de organiserte kan skule på deg som gratispassasjer og skummer alle godene.  

Anonymkode: 45e1f...911

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det visste jeg faktisk ikke. Disse som var på rekrutteringsdag på jobben hos oss var rimelig....tafatte og kunne egentlig svare på veldig lite. Men vi fikk sånn flott velkomstgave med diverse ræl da...!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vurderer selv å melde meg ut av fagforbundet jeg er medlem av. Har ved to anledninger kontaktet dem for hjelp. Begge gangene løste det seg, men ingen av gangene var de til hjelp.

Anonymkode: ed437...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tullprat!

LO samarbeider med AP, fordi AP fører en arbeidslivs-vennlig politikk. LO har til og med plass i APs sentralstyre. Ikke fordi LO er kjøpt av AP, men fordi det alltid har- og alltid skal være slik at LO og AP skal vre knytt sammen slik at fagbevegelsen kan påvirke politikken. Husk at AP kom ut av LO i utgangspunktet.

Men LO samarbeider med alle partier som ønsker å lytte. De samarbeider allikevel ikke med partier som gjør alt de kan for å svekke arbeidstakeres rettigheter, les: Høyre og FRP.

Ved å melde seg inn i LO står man langt tryggere i enhver konflikt som måtte oppstå på arbeidsplassen. LO har ressursene, tyngden og juristene som skal til for å hjelpe sine medlemmer.

Selv er jeg NTLer, og det angrer jeg ikke på. Ikke et pokkers sekund!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da bør du melde deg inn i Akademikerne eller YS i stedet.

De har ikke tyngden som kreves. Akadamerikerne klarte nettop å forhandle seg 50 år tilbake i historien gjennom årets lønnsoppgjør og står svekket tilbake. YS har nesten ingen saker å vise til som de har vunnet. De få gangene de har saker, ber de LO og LOs jurister om assistanse.

Det er LO som har tyngden folkens. LO er viktig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
9 timer siden, Villan skrev:

De har ikke tyngden som kreves. Akadamerikerne klarte nettop å forhandle seg 50 år tilbake i historien gjennom årets lønnsoppgjør og står svekket tilbake. YS har nesten ingen saker å vise til som de har vunnet. De få gangene de har saker, ber de LO og LOs jurister om assistanse.

Det er LO som har tyngden folkens. LO er viktig.

For noe tullball. Akademikeravtalen i staten er super. Jeg er strålende fornøyd, passer meg perfekt som arbeidstaker.

LO har mange flinke folk, ikke tvil om det, men det er et pampevelde uten like, og med meget sterke, og ufine, bånd til Arbeiderpartiet. Eller rettere sagt: Ap er altfor bundet til LO. Det undergraver hele det politiske system i Norge.

Jeg - som arbeidstaker - er også sterkt imot mange av LOs saker. De er altfor ensidige og tilsynelatende arbeidstakervennlige. De gjør det så vanskelig å være arbeidsgiver i Norge at de rett og slett ødelegger for gode arbeidsplasser. En god fagforening skal se helhetsperspektivet, og det gjør overhodet ikke LO. 

Anonymkode: b77cc...229

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe tullball. Akademikeravtalen i staten er super. Jeg er strålende fornøyd, passer meg perfekt som arbeidstaker.

LO har mange flinke folk, ikke tvil om det, men det er et pampevelde uten like, og med meget sterke, og ufine, bånd til Arbeiderpartiet. Eller rettere sagt: Ap er altfor bundet til LO. Det undergraver hele det politiske system i Norge.

Jeg - som arbeidstaker - er også sterkt imot mange av LOs saker. De er altfor ensidige og tilsynelatende arbeidstakervennlige. De gjør det så vanskelig å være arbeidsgiver i Norge at de rett og slett ødelegger for gode arbeidsplasser. En god fagforening skal se helhetsperspektivet, og det gjør overhodet ikke LO. 

Anonymkode: b77cc...229

Jeg er akademiker og stemmer Ap! Mange av oss. Jeg er enig med deg i at som akademiker i staten er den avtalen best for oss. Den vil gi større muligheter til å holde på folk som gjerne forsvinner til det private når de virkelig begynner å bli flinke. Jeg ønsker å fortsette å arbeide i staten, men da må jeg kunne henge med litt bedre lønnsmessig.

Når det gjelder mange andre yrker i hotell og restaurant, handel og kontor og industri, vil jeg påstå at LO er best.

Bra det kan finnes en organisasjon for alle. Det som er best for noen er ikke nødvendigvis det for alle. Det som er helt sikkert er at dette trepartsamarbeidet vi har i Norge må vi ta godt vare på, for alternativet vil ikke vi arbeidstakere ha, enten vi skjønner det eller ikke.

Anonymkode: 0fb5f...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, Villan skrev:

Men LO samarbeider med alle partier som ønsker å lytte. De samarbeider allikevel ikke med partier som gjør alt de kan for å svekke arbeidstakeres rettigheter, les: Høyre og FRP.

Ser du ikke motsetningen i dette utsagnet? LO har en så snever politikk at de kun jobber for APs forståelse av arbeidstakeres beste. Høyre og FrP ønsker ikke svekke arbeistakeres rettigheter, for bare idioter ønsker det, men har andre perspektiv og prioriteringer. Så lenge LO er i lomma på AP og AP er i lomma på LO er det totalt uaktuelt å ha noe som helst med dem å gjøre som en som stemmer noe annet enn AP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg meldte meg inn i fagforening (Tekna) etter 6 år i arbeidslivet nå. Det er nedskjæringer og nedgangstider, og i tillegg skal jeg starte i ny jobb. Altså blir jeg den i firmaet med lavest ansiennitet, og føler meg derfor sårbar. Nå er firmaet jeg skal begynne i på vei oppover, riktignok, men man vet aldri når det snur. Der jeg jobber nå har det vært 3-4 runder med nedskjæringer, og veldig mange har gått til søksmål for urettmessig oppsigelser og diverse. Da er det godt å ha et stort apparat i ryggen, og ikke stå alene. 

Trygghet med det juridiske er min grunn for å melde meg inn. Mannen er allerede medlem, så vi har alle forsikringer billig derfra fra før. Nå får vi 25% samboerrabatt siden vi begge er medlem i samme fagforening, da, så da blir det ikke sååå dyrt. 

Anonymkode: 503c9...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...