Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har måtte ta rubella vaksinen mens dere egentlig skulle begynne prøvingen/midt i prøvingen? Den er blant annet imot røde hunder, som er farlig for fosteret hvis du får det under graviditet. Jeg fant ut at jeg ikke var immun, å måtte derfor ta vaksinen. Har i ettertid lest på nettet at man må vente med graviditet i 3 mnd etter vaksinen, så blir litt forvirra for det står 1 mnd noen plasser og 2 mnd andre plasser.. Synes det er skikkelig kjipt etter 4 mnd med prøving å plutselig ha en pause i 2-3 mnd.. Lurer på om det er noen her som vet om HVORFOR man må vente? Finner ikke noen plass der det sår hvorfor. Foreløbig så går vi etter der det står at man må vente i 1 mnd, for er kjipeste tiden på året å måtte hoppe over 3 mnd nå.. 

Anonymkode: 78da2...f7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok vaksinen før IVFsøknaden min ble sendt inn. Jeg mener jeg fikk beskjed om en mnd uten prøving. Kan du ikke ringe legen din å få klar beskjed? 

Det gis veldig klar beskjed om at du ikke skal bli gravid i en viss til etterpå. Mener dette gjelder alle vaksiner med levende bakterier. Likevel skrive folkehelseinstituttet:

"Rubella- og MMR-vaksine er kontraindisert til gravide. I systematiske registreringer har det imidlertid aldri vært rapportert fosterskade når rubellavaksine er gitt i tidlig graviditet [3]. Utilsiktet rubellavaksinering tidlig i svangerskapet er derfor ikke indikasjon for provosert abort. "
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6039&MainArea_5661

Jeg fulgte legens anbefalinger. En mnd gikk fint, selv om jeg på dette tidspunktet hadde prøvd å bli gravid i over et år. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) jeg regner med at det er en mnd man skal følge. Ettersom det står det de fleste plassene også! Jeg venter ikke 3 mnd når jeg kan vente bare 1 mnd. 

Anonymkode: 78da2...f7e

Skrevet

Jeg tok den etter graviditet siden det ble oppdaget at jeg ikke er immun, fikk da beskjed om å ikke prøve å bli gravid på 1 mnd etter vaksinen var satt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...