AnonymBruker Skrevet 14. juni 2016 #1 Skrevet 14. juni 2016 Jeg er ei 22 år gammel jente, som har trent regelmessig helt siden jeg var liten. I de siste årene har jeg trent ca. 4 økter per uke, da mest jogging, spinning og styrketrening. Nå ønsker jeg å trene 6 økter per uke, da jeg kjenner jeg er mye rastløs osv. fordi jeg sitter mer stille nå enn tidligere (pga. ny stillesittende jobb i tillegg til pensumlesing osv.). Ønsker jo å få til dette uten å få skader, og har prøvd å sette opp en grov plan for treningen min for en eksempeluke. En dag i uka med total hvile er vel nødvendig uansett hvor mye man trener (?), og jeg håper noen kan gi meg litt råd her. Kan presisere at jeg aldri trener hardt, men med moderat intensitet og slik at jeg uten problemer orker en ny treningsøkt neste dag Mandag: Jogge 8 km (45 min) Tirsdag: Roing 10 min + styrketrening helkropp 45 min Onsdag: Spinning 45 min + uttøyning Torsdag: Roing 10 min + styrketrening helkropp 45 min Fredag: Jogge 8 km (45 min) Lørdag: Fri (uttøyning) Søndag: Ellipsemaskin 30 min + gruppetime styrke helkropp 30 min Anonymkode: 2fbb7...1d8
Wiggins Skrevet 14. juni 2016 #2 Skrevet 14. juni 2016 Roing, ellipsemasking og spinning/sykling er det omtrent umulig å få skader av. Det er mulig med sykling/spinning hvis sykkelen ikke er stilt inn korrekt, eller hvis du bruker for tung belastning/gir og lav tråkkfrekvens. Så lenge du ikke jogger mange økter i uka burde du være rimelig trygg. Det som kan gi deg skader eller smerter er hvis du er for sløv med å tøye ut. Jeg har selv fått akillesbetennelse fordi jeg hadde tøyd for lite. Muskulaturen på baksiden av beinet ble veldig stram, og strammet konstant på akkillessenen. Jeg kjenner fremdeles tendenser av og til hvis jeg er litt sløv med å tøye ut. Det er bra å tøye ut før man legger seg. Etter uttøying er musklene klare for å hvile en stund, og det skal man jo som regel når man legger seg.
Gjest Tigress Skrevet 15. juni 2016 #3 Skrevet 15. juni 2016 Eg trur ikkje det der er så mykje trening at du er i faresona for å få skadar, altså. Ver flink til å tøye hofteleddsbøyarar, knebøyarar og den store leggmuskelen, og eg trur du er ganske trygg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå