Gå til innhold

Hvordan forvalte penger - boligkjøp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått et større beløp som gir meg ganske stor økonomisk frihet mtp boligkjøp. Dvs jeg har f.eks råd til å kjøpe meg en veldig bra enebolig her jeg bor. Er dog veldig usikker på hvordan jeg skal prioritere; Jeg er singel og ingen barn, men er i alderen hvor dette blir veldig aktuellt om kort tid. En del av meg tenker at jeg skal peise på og kjøpe en større bolig/enebolig, så er jeg på en måte ferdig med det. 

En annen del av meg tenker at jeg ikke er så interessert i hagestell/for mye vedlikehold, og vurderer sånn sett en litt større leilighet med 2-3 soverom (selveier, nybygg). Kjøper jeg en slik leilighet, så vil jeg fortsatt ha veldig mye kapital igjen som jeg kan investere i andre ting/ha buffer.   Jeg vil også slippe større vedlikehold, og ingen plen som skal klippes/snø som må måkes. Til gjengjeld blir det jo naboer mer tett på seg, men ikke så mange da det er 4 mannsbolig og godt med luft mellom boligene.
Men det blir ikke et varig hjem. 

Kjøper jeg hus/evnt tomannsbolig blir langt mer av kapitalen brukt opp, men jeg får veldig god plass (har stor familie som gjerne også vil komme på besøk over tid). Og jeg kan bare bli boende og boende.

Skal såklart snakke med banken også, men hva syns dere er fornuftig med tanke på fremtid og godt økonomisk valg? 

Anonymkode: 4604c...d57

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å kjøpe noe med utleie? Selv om du føler at du har nok penger akkurat nå, vil en bolig med leieinntekter vil være en god investering. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, stan skrev:

Hva med å kjøpe noe med utleie? Selv om du føler at du har nok penger akkurat nå, vil en bolig med leieinntekter vil være en god investering. 

Nja, hvis det skulle dukke opp en bolig som hadde en planløsning som tilsa at det ville fungert for meg, så kanskje. Men i utgangspunktet ønsker jeg ikke leietakere.

Skrevet (endret)

Jeg ville gått for leilighet i nybygg, var jeg deg. Enkelt å bo i, og det er rimelige vedlikeholdskostnader.

Som du skriver er du ikke videre interessert i hagearbeid, snømåking, maling og vedlikehold av en bolig. Dette må du hvis du eier hus eller rekkehus. Med leilighet i blokk (stor eller liten) slipper du alt dette. Det er også veldig dyrt å varme opp og forsikre en enebolig/hus. Og mengden og kostnaden med å male et hus er stor! Det koster mange tusen om man skal ha andre til å ta malejobben for seg. Skal man male selv, går det mye tid og noen tusen i maling....!

Selv flytter jeg fra rekkehus til leilighet straks, og er glad for det. LITT vil jeg vel savne det å spasere ut i egen hage og sole meg der i blant, men jeg elsker tanken på å slippe all luking, beskjæring, plenklipping, snømåking, maling,osv. Jeg er luta lei hagearbeid, og skal være glad når jeg slipper det.

Endret av Million
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Plasser pengene på et trygt sted der de er tilgjengelig og begynn å gå på visning. Å finne et sted å bo der du kan trives er ikke alltid like enkelt. Når du ikke ønsker opp pussing, snømåking etc. Så vil jeg faktisk anbefale br med IN ordning, og nytt/nesten nytt bygg. Du bør og velge bolig du lett kan selge igjen og med god verdistigning. Selveierboliger er det mange som tror er veldig greit å bo i men der er det mange som har brent seg på grunn av omfattende utleie, mye skifting av leietakere osv. 

Anonymkode: 23594...e6a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare tull at man skal bekymre seg for at huset må males utvendig! Det går jo minst 7-10 år mellom hver gang!

Jeg er 26 år, singel og barnløs, og valgte å kjøpe en ganske ny enebolig med fire soverom. Veldig glad for at jeg valgte det i stedet for leilighet! Ettersom huset er såpass nytt er det ikke noe vedlikehold å snakke om (plenklipping hver tiende dag tar meg ca 15 minutter), forsikringsprisen er ikke avskrekkende og et moderne hus krever jo heller lite energi for å holde en behagelig temperatur :P

Så lenge du kjøper det "riktige" huset, TS, så vil jeg heller anbefale det enn en skarve leilighet. Det er kun fordeler med å bo i enebolig :)

Anonymkode: 53234...a03

AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo fort være sånn at om du møter en/ei du vil dele livet med og stifte familie med så kan det jo hende vedkommende vil ta del i husvalg, hvor dere skal bo osv. Evt har bolig selv, er jo ikke gitt at personen ønsker å flytte inn i din bolig.. Så sånn sett kan det kanskje være lurt å kjøpe leilighet i første omgang.

Anonymkode: 67bf9...7b0

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Million skrev:

Jeg ville gått for leilighet i nybygg, var jeg deg. Enkelt å bo i, og det er rimelige vedlikeholdskostnader.

Som du skriver er du ikke videre interessert i hagearbeid, snømåking, maling og vedlikehold av en bolig. Dette må du hvis du eier hus eller rekkehus. Med leilighet i blokk (stor eller liten) slipper du alt dette. Det er også veldig dyrt å varme opp og forsikre en enebolig/hus. Og mengden og kostnaden med å male et hus er stor! Det koster mange tusen om man skal ha andre til å ta malejobben for seg. Skal man male selv, går det mye tid og noen tusen i maling....!

Selv flytter jeg fra rekkehus til leilighet straks, og er glad for det. LITT vil jeg vel savne det å spasere ut i egen hage og sole meg der i blant, men jeg elsker tanken på å slippe all luking, beskjæring, plenklipping, snømåking, maling,osv. Jeg er luta lei hagearbeid, og skal være glad når jeg slipper det.

Det er stor sannsynlighet for at evnt enebolig/tomannsbolig også vil være helt nytt, så vedlikeholdsmessig blir det lite over lang tid. Her blir det også lite tomt å forholde seg til. Velger jeg litt eldre enebolig, så må jeg såklart ha en større buffer til fremtidig vedlikehold. 

Spørsmålet mitt dreier seg mer om det er mest fornuftig å velge en 3-4 roms leilighet (som da ikke blir en langvarig løsning over mange mange år),eller å spytte i 1 million ekstra å kjøpe et hus/tomannsbolig (også nytt), og få stor plass først som sist (og dermed slippe å tenke på mer flytting mtp plass. 

Hadde likt å ha hage, men ikke noe mer enn en liten flekk, hehe :)

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Plasser pengene på et trygt sted der de er tilgjengelig og begynn å gå på visning. Å finne et sted å bo der du kan trives er ikke alltid like enkelt. Når du ikke ønsker opp pussing, snømåking etc. Så vil jeg faktisk anbefale br med IN ordning, og nytt/nesten nytt bygg. Du bør og velge bolig du lett kan selge igjen og med god verdistigning. Selveierboliger er det mange som tror er veldig greit å bo i men der er det mange som har brent seg på grunn av omfattende utleie, mye skifting av leietakere osv. 

Anonymkode: 23594...e6a

Borettslag er helt uaktuellt, nettopp fordi jeg ønsker mulighet for utleie hvis det skulle være behov. Dette er ikke blokkleiligheter, det er 4-mannsboliger kontra enebolig/tomannsbolig. Bor ikke i et område hvor boliger er lettsolgte, særlig ikke borettslagsleiligheter. Så det utgår.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare tull at man skal bekymre seg for at huset må males utvendig! Det går jo minst 7-10 år mellom hver gang!

Jeg er 26 år, singel og barnløs, og valgte å kjøpe en ganske ny enebolig med fire soverom. Veldig glad for at jeg valgte det i stedet for leilighet! Ettersom huset er såpass nytt er det ikke noe vedlikehold å snakke om (plenklipping hver tiende dag tar meg ca 15 minutter), forsikringsprisen er ikke avskrekkende og et moderne hus krever jo heller lite energi for å holde en behagelig temperatur :P

Så lenge du kjøper det "riktige" huset, TS, så vil jeg heller anbefale det enn en skarve leilighet. Det er kun fordeler med å bo i enebolig :)

Anonymkode: 53234...a03

Maling av hus finnes jeg ikke bekymret for. Jeg lurer egentlig bare på hva som er det mest gunstige økonomisk å gjøre; kjøpe mindre og bruke mindre av kapitalen, eller kjøpe større og bruke mer av kapitalen. Nybygg er billig å forsikre :)

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo fort være sånn at om du møter en/ei du vil dele livet med og stifte familie med så kan det jo hende vedkommende vil ta del i husvalg, hvor dere skal bo osv. Evt har bolig selv, er jo ikke gitt at personen ønsker å flytte inn i din bolig.. Så sånn sett kan det kanskje være lurt å kjøpe leilighet i første omgang.

Anonymkode: 67bf9...7b0

Ja du har rett i det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...